جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۴
کد خبر: ۱۱۱۷۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
مجموعه برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در آبان ۱۳۹۹ بر اساس فضای مجازی طراحی شده تا ارتباط مخاطبان با کتاب و کتابخوانی قطع نشود.
۱۴ برنامه کتاب محور فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در فضای مجازیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، یوسف بالو رییس فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برنامه‌های این فرهنگ سرا در هفته کتاب را تشریح کرد و گفت: فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی ۱۴ برنامه کتاب محور برای علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی پیش‌بینی کرده است، برنامه‌هایی که از شنبه ۲۴ آبان ماه آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت.
 
وی با اشاره به برنامه «یک قصه یک کتاب» گفت: «گم بی» داستانی کودکانه درباره دفاع مقدس و نوشته خانم مهناز فتاحی است و در این ویدئو، نویسنده ضمن معرفی کتاب خود بخشی از آن را برای مخاطبان می‌خواند. خوانش کتاب «یوما» توسط مریم راهی نویسنده این اثر دیگر برنامه فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در فضای مجازی است. 

بالو افزود: پیشنهادهای رهبر انقلاب درباره مطالعه در قالب کلیپ «روش‌های مطالعه» مرور می‌شود و مشتمل بر نظرات و راهکارهای مقام معظم رهبری در زمینه گسترش مطالعه در کشور است. برگزاری «نمایشگاه مجازی کتاب» و معرفی کتاب‌های خوب برای مطالعه نیز وسیله‌ای برای استمرار ارتباط کتابخانه‌ها و مخاطبان است. کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان «آفتابگردان» و کتابخانه عمومی «آفتاب» در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه کتاب‌های خوب را به مخاطبانشان معرفی می‌کنند که این رسم در هفته کتاب و کتابخوانی نیز ادامه دارد. از این طریق در طول سال بیش از ۱۰۰ کتاب به مخاطبان معرفی می‌شود. 

وی ادامه داد: کتابخانه تخصصی و تازه تأسیس «انقلاب و مقاومت اسلامی» در هفته کتاب و کتابخوانی در برنامه «نوای قلم» به معرفی یکی از آثار ادبیات حوزه انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازد. این کتابخانه در این برنامه، ضمن معرفی کتاب «ساره»، مخاطبان را با نویسنده کتاب، موفقیت‌های او و بخشی از متن کتاب آشنا می‌کند. همچنین کتابخانه آفتابگردان ویدئو کتاب «فرمین موش کتاب‌خوان» را تولید کرده که در آن رییس این کتابخانه کتابی درباره علاقه‌مندی یک موش به کتاب خواندن به جای کتاب خوردن را به کودکان معرفی می‌کند. 

رییس فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی تصریح کرد: کتابخانه آفتابگردان از ابتدای شیوع ویروس کرونا با تولید ویدئو کتاب‌های متنوع، سعی کرده تا ارتباط کودکان و نوجوانان را با کتاب خواندن و کتابخانه حفظ کند و در زمینه کرونا اطلاعات مفیدی را به مخاطبان کودک و نوجوان ارائه داده است. در این ویدئو کتاب‌ها، علاوه بر خواندن متن کتاب توسط گویندگان و کتابداران، نویسندگان به معرفی آثار خود می‌پردازند. معرفی تصویرگران کتاب کودک نیز از دیگر برنامه‌های این کتابخانه است. 

بالو داستان‌خوانی درباره حضرت محمد (ص) همزمان با تصویرگری آن را از ویژه برنامه‌های این کتابخانه دانست که پس از توهین مجله فرانسوی آغاز شده و افزود: این کتابخانه از زمان وقوع این حادثه تلخ، با بیان داستان‌هایی از زندگی و سیره پیامبر اکرم (ص) کوشیده تا چهره واقعی پیامبر را برای کودکان و نوجوانان تبیین و تشریح کند. 

وی اضافه کرد: کتابخانه آفتاب هر ماه در قالب ویدئوهای «بفرمایید کتاب» با اجرای میترا لبافی مجری اخبار فرهنگی و با کمک انتشارات سوره مهر به معرفی یکی از کتاب‌های تقریظی رهبر انقلاب می‌پردازد. این طرح در هفته کتاب و کتابخوانی هم اجرای ویژه‌ای خواهد داشت. این کتابخانه همچنین سی امین بسته خبری «اخبار کتاب» را تهیه و به مخاطبان خود در فضای مجازی ارائه داد. در بسته خبری اخبار کتاب، اتفاقات تلخ و شیرین عرصه کتاب، نشر، کتابخوانی و کتابخانه‌ها به مخاطبان عرضه می‌شود. 

رییس فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در پایان گفت: کتابخانه آفتاب همچنین در برنامه «پاراگراف» هر ماه با معرفی یک کتاب از مخاطبان می‌خواهد تکه برگزیده آن کتاب را به مخاطبان معرفی کنند. کتابخانه‌های فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در هفته کتاب و کتابخوانی برای عضویت یک ساله ثبت نام می‌کنند. به زودی حدود هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های فرهنگ‌سرا اضافه خواهد شد و منابع سه کتابخانه فرهنگ‌سرا به‌روز می‌شود. 

فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی با برخورداری از سه کتابخانه آفتاب (عمومی)، آفتابگردان (کودک و نوجوان) و کتابخانه تخصصی انقلاب و مقاومت اسلامی در زمینه‌های گوناگون به مخاطبان خود خدمات ارائه می‌کند. برای ارتباط با کتابخانه‌های این مرکز می‌توانید به صفحه اینستاگرام فرهنگ‌سرا به نشانی f.enghelab مراجعه کنید. 
نظر شما