جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۷
کد خبر: ۱۱۱۷۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
جلسه هماهنگی بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی با حضور سید عباس صالحی و جمعی از معاونان این وزارتخانه برگزار شد.
تشریح برنامه سالگرد شهادت سردار سلیمانی/ وزیر ارشاد: باید به سمت آثار ماندگار برویمبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،جلسه هماهنگی بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی با حضور سید عباس صالحی و جمعی از معاونان این وزارتخانه برگزار شد.

* صالحی: در اقدامات به مناسبت سالگرد شهید سلیمانی کمیت را کنار گذاشته و بیشتر به سمت کیفیت و ماندگاری آثار برویم

در ابتدای این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه شهادت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی یک اتفاق دردناک و جان‌گداز نه فقط برای ملت ایران بلکه برای جبهه مقاومت و جهان اسلام به شمار می‌رود، اظهار داشت: بعد از شهادت ایشان جان‌مایه‌ای از وجود و گوهر این شخصیت بدون ادعا در روح و جان مردم شکل گرفت به نحوی که شاهد اتفاق تشییع شکوه‌مند پیکر ایشان بودیم.

وی ادامه داد: قرابت مردم با این شهید پس از شهادت‌شان نیز ادامه پیدا کرد تا جایی که در ایام محرم و صفر نیز در هر مجلس یاد و خاطره این شهید در مجالس عزای رهبر معظم انقلاب و عموم مردم زنده نگه داشته شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی برای نخستین سالگرد این شهید، تأکید کرد: در آستانه سالگرد شهید سلیمانی در دی‌ماه هستیم و مجموعه‌های مختلف باید از زاویه‌های مختلفی به گوهر وجوی و ناب این شهید از جنبه‌های ارزشی و رفتاری بپردازند.

صالحی یادآور شد: هر کاری که برای شهید سلیمانی اتفاق بیفتد در حقیقت یک نوع ادای دین فردی و جمعی نسبت به این شخصیت والامقام است. با این وجود اگر کاری در مورد این شهید بتوانیم انجام دهیم در واقع برای خودمان انجام داده‌ایم زیرا این شخصیت نیاز به کارهای ما ندارد، در اصل انجام کار برای این شهید به صورت فردی و سازمانی دارای برکاتی خواهد بود. کارهایی که در مورد شهید سلیمانی انجام می‌شود به سه سرفصل تقسیم می‌شود، کارهایی که از زمان شهادت ایشان تا به امروز انجام شده و کارهایی که برای سالگرد و پس از آن انجام خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: انتظاری که از مجموعه‌های حاکمیتی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رود این است که زمان ماندگاری اقدامات را توسعه دهیم، کارهای دلی را به معنای صرف آن مردم انجام داده و خواهند داد اما اقداماتی که بیشتر به جنبه ماندگاری آن بتوان فکر کرد باید مدنظر قرار گیرد.

صالحی بیان کرد: در اقدامات خود باید به این سمت برویم که کمیت را کنار گذاشته و بیشتر به سمت کیفیت و ماندگاری آثار برویم، در کارهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی آن خواهد بود باید اثرگذاری و ماندگاری در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: از طرفی آثاری که از این پس تولید می‌شود باید مبدا توسعه و تکثیر سایر آثار باشد، درواقع این آثار باید بتواند ژانر، سبک و حتی آغاز کننده یک حرکت برای آینده باشد، البته این کار زحمت ایده‌پردازی و ایده‌سازی دارد، در این بخش هم باید تاملات بیشتری را با معاونت‌ها داشته باشیم تا در فضای فرهنگ و هنر بتوانیم ایده‌های جدیدی را خلق کنیم تا بعدا این آثار تکثیر شود، در این قسمت هم می‌توان در همین فرصت باقیمانده تا سالگرد کارهایی را انجام داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: بخش دیگری که در تولید آثار باید به آن دقت کرد این است که کارهای ما چگونه می‌تواند مخاطب فراملی خود را پیدا کند، ما باید فکر کنیم کاری که تولید می‌کنیم صرفا برای مصرف داخلی نیست، در واقع کارهای تولیدی ما باید برای صدها میلیون نفر مخاطب تولید شود، بنابراین در این بخش نباید آثاری برای تخلیه روحی بلکه برای تکثیر روحی تولید شود، به عبارتی دیگر آثار باید توسعه روحی را برای کسانی که شناخت کمتری از این شخصیت دارند به همراه داشته باشد، با این نگاه در آثار خود نباید به دنبال ترجمه زبانی از این شخصیت باشیم بلکه باید به دنبال ترجمه فرهنگی از وی رفته تا مخاطبان دیگر با این شخصیت احساس قرابت کنند.

* امیرزاده: دو استان خوزستان و کرمان محور فعالیت‌های مربوط به شهید حاج قاسم سلیمانی هستند

در ادامه این جلسه همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‎رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارئه گزارشی از اهم اقدامات انجام شده توسط بخش‌های مختلف این وزارتخانه برای نخستین سالگرد شهید سلیمانی، خاطرنشان کرد: در استان‌ها دو استان خوزستان و کرمان محور فعالیت‌های مربوط به شهید حاج قاسم سلیمانی هستند، خوزستان به موجب حضور این شهید در ایام دفاع مقدس و همچنین ورود پیکر سردار دل‌ها از محل این استان به کشور دارای شرایط خاصی است، کرمان هم محل زادگاه این شهید به شمار می‌رود که فعالیت‌های ارزشمندی در این استان در حال برگزاری و آماده‌سازی است، همچنین سایر استان‌ها با احساس تکلیف تمهیدات لازم برای استقبال شایسته از نخستین سالگرد شهادت شهید سلیمانی را فراهم خواهند کرد.

وی ادامه داد: برای اولین سالگرد سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ارتباطات خوبی با معاونت‌های هنری، فرهنگی، مرکز رسیدگی به موسسات فرهنگی و ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان و خوزستان برقرار شده است.

* تشریح برنامه‌های سالگرد حاج قاسم

سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری در ادامه این جلسه با تشریح اقدامات این معاونت برای شهید سلیمانی از زمان شهادت تا به امروز گفت: در بخش هنرهای نمایشی می‌توان به اختصاص ۷نمایش میدانی به نام «سردار سلیمانی » در جشنواره فجر ۹۸، ۱نمایش رادیویی با موضوع «سردار سلیمانی» در جشنواره فجر ۹۸، مشارکت در همایش «سردار آسمانی» در سال‌های ۹۸ و ۹۹، اختصاص بخش ویژه «سردار سلیمانی» و مدافعین حرم در جشنواره فجر ۹۹، حمایت از نمایش «حاج قاسم سلیمانی» در سمنان سال ۹۸، حمایت از نمایش ایستادن چون سرو به تماشای خورشید و نمایش ژنرال خورشید در ایلام، حمایت از نمایش خیابانی او می‌آید در دهلران، مشارکت در جشنواره مقاومت سال ۹۸ و ۹۹در خوزستان، حمایت از تولیدات نمایش‌های صحنه‌ای و استان‌ها به صورت میدانی با موضوع مقاومت و "سردار سلیمانی"، مشارکت در برگزاری دومین همایش "سردار آسمانی" در کرمان و بخش سرباز انقلاب که از برنامه‌های سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر است، اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حوزه تجسمی نیز کارهایی چون خلق نقاشی پرتره "سردار سلیمانی" توسط استاد گنجی در طول جشنواره فجر ۹۹، اجرا و نصب سردیس "سردار سلیمانی" اثر استاد حمید شانس، خلق نمایش اثر "سردار سلیمانی" و حضرت عباس(ع) توسط حسن روح الامینی و مشارکت در برگزاری اولین همایش تئاتر خیابانی با عنوان "سردار سلیمانی" در کرمان داشته و داریم.

معاون امور هنری یادآور شد: اجرای قطعه بزرگداشت شهید سلیمانی توسط ارکستر ملی ایران، تولید کلیپ برای اختتامیه جشنواره موسیقی با صدای محمد معتمدی، همکاری بنیاد مکتب حاج قاسم با انجمن موسیقی ایران برای تولید اثر "در رسای آن شهید بزرگوار"، صدور مجوز قطعه صوتی سردار دل‌ها، دعوت از شاعران و ترانه‌سرایان برای سرایش آثار در وصف این شهید بزرگوار و انتشار و تهیه ۱۵ قطعه موسیقایی توسط شرکت‌های موسیقی از جمله اقدامات ما برای شهید سلیمانی در حوزه موسیقی است.

در ادامه این جلسه محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در یک ارتباط زنده تصویری با بیان اینکه با انجمن‌های فرهنگی و هنری استان جلسات متعددی برای سالگرد شهید سلیمانی داشته‌ایم، ابراز کرد: بسیاری از سفارشات که در این جلسات مطرح شد در حال انجام است، در این میان با بسیاری از ادارات استان نیز نشست‌هایی را داشته که یکی از آنها هلال احمر است که قرار است با مشارکت طرفین نمایشگاهی از عکس‌های مردمی از زمان حضور شهید سلیمانی در سیل خوزستان را جمع‌آوری و به صورت نمایشگاه برگزار کنیم.

وی افزود: در همکاری با انجمن سینمای جوان نیز 3فیلم کوتاه آماده شده است، همچنین شب شعر در شهرهایی که این سردار به آن سفر داشته خواهیم داشت، برگزاری مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی، طراحی پوستر برای دفاع مقدس و سیل، جمع‌آوری خاطرات ایشان در زمان حضور سیل خوزستان و پویش‌های عکس موبایلی نیز از دیگر برنامه‌های ما برای اولین سالگرد این سردار بزرگ است.

* جوادی: چاپ کتاب‌هایی با محوریت حاج قاسم

محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت متبوع در ادامه این جلسه با بیان اینکه اقدامات ما برای سالگرد شهادت شهید سلیمانی به دو بخش حمایتی و تصدی‌گری خواهد بود، گفت: در بخش حمایتی می‌توان به حمایت از جایزه سردار سلیمانی با مشارکت خانه کتاب، چاپ و توزیع کتاب شعری در مورد این سردار، مثنوی‌خوانی اثری که این شهید خود نیز آن را خوانده است و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: در بخش تصدی‌گری نیز عکس‌های مختلفی را در اختیار نویسندگان قرار می‌دهیم تا در فضای توئیتر و فضای مجازی منتشر کنند، همچنین نشست‌هایی توسط نویسندگان برای تبیین شخصیت این شهید بزرگوار در نظر گرفته شده است، ضمنا کتاب‌هایی در مورد این شهید چاپ خواهد شد که جلسات نقد و بررسی آنها نیز برگزار می‌شود.

جوادی در مورد برنامه‌های بلندمدت این معاونت نیز گفت: سعی داریم در نمایشگاه‌های بین‌المللی که برگزار می‌شود به تبیین شخصیت شهید سلیمانی بپردازیم.

در ادامه این جلسه محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان نیز در یک ارتباط زنده تصویری خاطرنشان کرد: از جشنواره ملی "تئاتر سردار آسمانی" استقبال خوبی شده است، در بخش خیابانی ۹۹اثر به دبیرخانه ارسال شده است که ۷۴ اثر تاکنون تایید شده است، در بخش صحنه‌ای ۶۵ اثر به دبیرخانه ارسال شده که ۱۳ اثر انتخاب شده است، در بخش نمایش‌نامه‌نویسی نیز ۸۶ اثر تا به امروز ارسال شده است.

وی بیان کرد: در حوزه کتاب نیز با هماهنگی‌هایی که با ستاد وزارتخانه و معاونت فرهنگی انجام شد آثار مکتوبی که در این استان در حال انجام است به معاونت فرهنگی واگذار شد تا تمرکز در این بخش صورت بگیرد، با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در قالب سرود سردار آسمانی که در ذیل دومین جشنواره سرود بچه‌های مسجد طراحی شده اقداماتی را انجام داده‌ایم.

علیزاده یادآور شد: در جشنواره فیلم کرمان نیز که در مهرماه برگزار شد بخش ویژه‌ای را به سردار سلیمانی اختصاص دادیم،  در حوزه معاونت قرآن و عترت هم همکاری‌هایی صورت گرفت و با پیشنهاد موسسات و تشکل‌های قرآنی مقرر شد نام تعدادی از موسسات قرآنی مزین به نام این شهید عزیز شود.

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ادامه این جلسه با اشاره به طرح ملی «ایران قوی» اظهار کرد: این طرح در هفته دفاع مقدس رونمایی شد و تا دهه فجر ادامه خواهد داشت، این طرح در قالبی ۱۲گانه قرار گرفته که با عنوان ۱۲ رواق و در ۴محور اجرا می‌شود، در این قالب ۱۲‌گانه فیلم، نمایش، سرود، شعر و.... قرار گرفته است، یکی از محورهای اصلی ما در این طرح شهید سلیمانی است که پیش‌بینی می‌کنیم با حضور پرشور بچه‌های مسجدی تا پایان دهه فجر بیش از صدها اثر در حوزه‌های مختلف به دبیرخانه این طرح ارسال شود.

وی تصریح کرد: در خبرگزاری شبستان نیز بخش ویژه‌ای را به شهید سردار سلیمانی اختصاص داده‌ایم که به تبیین شخصیت این شهید می‌پردازد، همچنین مسابقه کتابخوانی را در سایت بچه‌های مسجد راه‌اندازی کرده‌ایم که در حال اجرا است.

* بهمنی: تبیین مدلی برای نشان دادن شخصیت تمدنی شهید سلیمانی در فضای مجازی

در بخش پایانی این جلسه محمدرضا بهمنی رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به طرح شکایت از اینستاگرام در حذف شهید سلیمانی از صفحات مختلف گفت: در این طرح هزاران شکایت به ثبت رسیده است که مورد توجه مخاطبین قرار گرفته و کار حقوقی آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات دیگر ما تبیین مدلی برای نشان دادن شخصیت تمدنی شهید سلیمانی در فضای مجازی است، همچنین پویش تولید محتوا در فضای مجازی را نیز در دستور کار داریم، از سوی دیگر یک رویداد استارتاپی برای شخصیت‌پردازی شهید سلیمانی راه‌اندازی کرده‌ایم تا ایده‌های مختلف را دریافت کنیم.

بهمنی در پایان تصریح کرد: در جشنواره رسانه‌های دیجیتال نیز بخشی را به شخصیت شهید سلیمانی اختصاص دادیم.
نظر شما