شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۴
کد خبر: ۱۱۱۸۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
منظومه حسینی «آه» با استفاده از ترجمه کتاب لهوف اثر سید بن طاووس توسط سیدحسین معصومی به نظم سروده شد.
منظومه حسینی با نام «آه» منتشر شدبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،منظومه حسینی آه با استفاده از ترجمه کتاب لهوف اثر سیدبن طاووس از مقاتل بسیار معتبر شیعه، واقعه کربلا را از آغاز حرکت امام حسین (ع) از مدینه به نظم سروده است.

این منظومه سروده سیدحسین معصومی، واقعه کربلا را از اصرار بر بیعت گرفتن از اباعبدالله الحسین آغاز می‌کند و در ادامه تا حرکت امام حسین(ع) به سوی مکه و سپس خارج شدن از مکه و حوادثی که در بین راه مکه تا کربلا اتفاق افتاده است را به شعر سرده است.

این منظومه در ادامه صحنه‌های کربلا و حوادث دردناک روز عاشورا و اسارت اسرا و وقایع پس از آن در کوفه و شام و بازگشت اسرا از شام به مدینه را به نظم درآورده است.

این کتاب در شهریور ۱۳۹۹ توسط نشر نوآوران در تیراژ ۲ هزار نسخه به زیور طبع آراسته شده است.

سُراینده این کتاب، سیدحسین معصومی در این کتاب از سه بحر عروضی بهره جسته است بحر رمل جهت ایجاد فضای عرفانی در آن بخش که بیت‌ها مضامین عاشقانه و عارفانه دارند. بحر متقارب برای تفهیم صحنه‌های حماسی و پهلوانی و ایثارگری و بحر هزج به منظور جلب توجه خواننده به مفاهیم تحصیلی و پندآموز منظومه حسینی مورد استفاده قرار گرفته است.

تا کنون از معصومی آثاری چون زندگی برادر شهیدش سرتیپ سید محمد معصومی در هزار نسخه و زندگینامه مرحوم ابوالقاسم شفیعی کار آفرین برتر کشور منتشر شده است.

در فصل چهارم فصل شهادت منظومه حسینی آه آمده است:

چو، لشکر بیاورد ابن زیاد             / ز هر سوی و هر جانب و هر بلاد

همه مردمان کرد سست و زبون    / مخالف به شمشیر شد غرق خون

بشد «ابن سعد» از سوی او امیر   /  به عشق امارت و زر شد اسیر

چنین گشت سردار مردی پلید       / که حکم «ری»اش بود او را امید

بشد لشکر سی هزاری برش         / به ظلمت نشانید او اخترش

به ششم ز ماه محرم چنین         / بیامد که فرمان بود جنگ و کین 
منبع: ایرنا
نظر شما