پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۵
کد خبر: ۱۱۱۸۳۴
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
می‌توان با فرصت گذاشتن برای مطالعه کتاب به همراه فرزندان، ضمن غنی‌سازی اوقات فراغت، فصل خطر کرونا را به فصل خاطره تبدیل کرد.
خطر کرونا را با کتاب‌خوانی در خانه به خاطره تبدیل کنیمبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مرجع، جایگاه و اهمیت خاص خود را دارد، اظهار داشت: اگر چه به دلیل شیوع کرونا این رویداد مانند سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود و در این شرایط توصیه شده «همه در خانه بمانند»، می‌توان با هوشمندی و نظرسنجی از فرزندان و تهیه کتاب‌های مورد علاقه آنها، با فرصت گذاشتن برای مطالعه کتاب، ضمن غنی‌سازی اوقات فراغت در منزل، فصل خطر کرونا را به فصل خاطره تبدیل کرد.

باید گوی سبقت کتابخوانی را در جهان برباییم

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه گفت: مفتخریم که معجزه جاودان پیامبر اکرم (ص) از جنس فرهنگ و کتاب است و در این کتاب به قلم و میراث ماندگارش سوگند یاد شده و بر اساس آموزه‌های آن اندیشمندان و عالمان و متفکران بر دیگران فضیلت و برتری پیدا کرده‌اند.

وظیفه و رسالت ما به عنوان کشوری با تمدن اسلامی و ایرانی در ترویج فرهنگ مطالعه و ارتقا تراز دانایی و توانایی جامعه، بیش از دیگران است و باید گوی سبقت را در این زمینه از دیگران در جهان برباییم.

منتظری کتاب را ارزشمندترین عناصر تحول فکری و فرهنگی دانست و گفت: کتاب در افزایش ضریب دانایی و در نهایت توانایی جامعه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و باید برای رسیدن به توانایی آن را نخستین پله نردبان دانایی قرار دهیم.

در خانه‌ هر ایرانی باید یک قفسه اختصاصی کتاب کودکان وجود داشته باشد

منتظری ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در خانواده، مدرسه و در جامعه را مهم توصیف کرد و افزود: در مرحله اول برای ترویج این فرهنگ خانواده نقش بسزایی دارد، فرزندان یک خانواده از همان دوران کودکی و تحصیل ابتدایی باید با کتاب انس بگیرند و با کتاب دوست شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: در خانه‌ هر ایرانی باید یک قفسه و گنجه اختصاصی هر چند کوچک، برای کتاب کودکان وجود داشته باشد، و این کتابخانه باید هویت‌سازی شود و به فرزندان مسئولیت داده شود که برای گنجینه کتاب اختصاصی خود دلسوزی کنند.

منتظری بیان کرد: پدران و مادران هر چند وقت یکبار باید با فرزندان خود به کتاب‌فروشی بروند و از خود بچه‌ها سوال کنند که چه کتابی برای آنها بخرند، آنها باید فرصت‌هایی را هم برای کتاب‌خوانی در منزل سپری کنند، تا فرزندان ببینند و در ذهن آنها به عنوان الگو نقش ببندد تا در آینده همین روش را در زندگی خود ادامه دهند.

ضرورت تنوع و تعدد کتاب در کتابخانه مدارس

منتظری به نقش مدرسه در توسعه و ترویج کتابخوانی اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزان آموزش‌وپرورش باید از دو وجه کمی و کیفی به کتابخانه‌های مدارس توجه کنند، زمانی که دانش‌آموزان به کتابخانه مدرسه مراجعه کنند، اگر کتابخانه از تنوع و تعدد عنوان برخوردار نباشد، به عطش آنها نمی‌توان پاسخ داد و در مدت زمان کوتاهی دانش‌آموزان انگیزه‌ خود را برای ورود به کتابخانه مدرسه از دست خواهند داد.  

وزارت آموزش‌وپرورش با همکاری وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی باید کتابخانه‌های مدارس را مجهز کنند تا نیازهای علمی و فرهنگی و سلیقه‌ای دانش‌آموزان برطرف شود.

وی کتاب را یک محصول فرهنگی و هدیه‌دادن کتاب را یک فرهنگ توصیف کرد و گفت: برای هدیه‌دادن محصولات فراوانی وجود دارد، اما اگر به فرزندان کتاب هدیه داده می‌شود از آنها باید بپرسیم چه کتابی دوست دارند؛ من به اندازه توان خود به همکاران و دوستان و نزدیکان خود کتاب هدیه می‌دهم.  

این نماینده مجلس برای تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی پیشنهاد کرد: کتابخانه‌ها بر اساس آمارگیری، فردی را که در یک دوره مثلا در یک فصل، بیشترین مراجعه به کتابخانه را داشته یا فردی که بیشترین عنوان کتاب را دریافت و مطالعه کرده، شناسایی، معرفی و از وی تقدیر کنند.

کتابخانه و کتابدار به اندازه کافی نداریم

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی، نمایشگاه‌های کتاب را سفره بزرگ فرهنگی و معنوی که غذای روح انسان‌ها را تامین می‌کند توصیف کردو افزود: نمایشگاه‌های کتاب استانی از اقدامات ارزشمند وزارت فرهنگ است که از سال‌های گذشته آغاز شده است، این نوع نمایشگاه‌ها در استان‌ها باید بیشتر تقویت شوند زیرا دسترسی به کتاب‌ها برای علاقه‌مندان به سهولت فراهم می‌شود و اینکه سفر به تهران انجام نمی‌شود و هزینه‌ها برای علاقه‌مندان حوزه کتاب را کاهش می‌دهد.

منتظری با تاکید بر ضرورت توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز کتاب و کتابخوانی گفت: در کشور بر اساس نیاز سرانه، کتابخانه و کتابدار به اندازه کافی نداریم، بیشتر کتابداران دغدغه و مشکلات معیشتی دارند، البته مسئولان وزارتخانه به صورت جدی به دنبال حل مشکلات آنها هستند. در کمیسیون فرهنگی مجلس هم بررسی کردیم و قرار شد تغیراتی در قوانین انجام شود تا انگیزه فعالان این حوزه کتاب تقویت شود.

این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: باید پشتوانه‌های مالی توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حوزه‌ کتابخانه‌ها در بودجه ۱۴۰۰ تقویت شود تا دغدغه این حوزه کاهش بیابد.

هفته کتاب در یک نگاه

به گزارش ایرنا، ۲۴ آبان ماه در تقویم رسمی کشوردر سال ۷۲ شمسی به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. در سال‌های گذشته هفته پایانی آبان ماه، هفته کتاب نامگذاری شد. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

همزمان با هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی همراه با نشست های مختلف و... با موضوعات چاپ و نشرِ و کتاب و ترویج کتابخوانی با هدف افزایش میزان سرانه مطالعه برگزار می‌شود.

براین اساس با مجموعه سیاستگذاری و برنامه ریزی های انجام گرفته سعی شده تا ترویج فرهنگ مطالعه به خصوص بین نوجوانان، هدف و محور اصلی این برنامه‌ها باشد از این رو بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتاب‌خوانی همه ساله در این ایام با شکوه هرچه تمام تر از سوی اهالی قلم، فرهیختگان، مسئولان و فعالان فرهنگی، اساتید، ‌دانشگاهیان، دانشجویان، دانش آموزان، اصحاب نشر و چاپ و کتاب و ... برگزار می‌شود.

امسال نیز همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار دانایی؛ مانایی این رویداد بزرگ فرهنگی از شنبه ۲۴ آبان تا۳۰ آبان ماه جاری در سراسر کشور برگزار می شود.
منبع: ایرنا
نظر شما