جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۴
کد خبر: ۱۱۱۹۶۱
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کتاب «نظماهنگ قرآن؛ ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی» نوشته ابوالفضل خوش‌منش توسط فرهنگستان هنر منتشر و راهی بازار نشر شد.
کتاب «نظماهنگ قرآن» منتشر شدبه گزارش پایگاه خبری ـنحلیلی فرهنگ وهنر،کتاب «نظماهنگ قرآن؛ ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی» نوشته ابوالفضل خوش‌منش توسط مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نویسنده این‌کتاب، دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الاهیات دانشگاه تهران است و در این‌کتاب به تحلیل شیوایی آوا و آهنگ زبان در آیات و سُور قرآن و نیز ژرفای ظرافت‌های زبانی و موسیقیایی قرآن در بیان معانی وحیانی به زبان عربی مبین پرداخته است.

این‌کتاب در چهار فصل با عناوین «مقصود از نظماهنگ زبان قرآن و هدف از بررسی آن»؛ «مقوّمات و آثار آهنگ نظم و نثر»؛ «تأثیر آوای حروف»؛ و «بیان نمونه‌های قرآنی و بیانی از نظماهنگ قرآن در آینه آیات و سُور»، تدوین شده است.

خوش‌منش در چهار فصل این‌کتاب، نظماهنگ زبان قرآن را به عنوان آیتِ مستقیمی از جانب خداوند از منظر سازگاری دقیق لفظ و معنا و نظم و انسجامی درونی و منطبق بر قواعد زیباشناسانه زبان عربی، مورد بررسی قرار داده و معتقد است آهنگ در هر زبان از جمله خصوصیاتی است که از کمیت وکیفیت ترکیب حروف آن زبان پدید می‌آید.

مؤلف کتاب «نظماهنگ قرآن» معتقد است تمام علم و آگاهی‌نامه خداوند، همین قرآن است و تمام این‌قرآن، همین اعجاز زبان‌اش است و نه چیز دیگر. این‌زبان، سازه‌ای عظیم است که از لحاظ هنر، جمال و فن، مانند عمارتی منحصر به فرد است که هیچ نظیری پیش و پس از خود ندارد و ما همچنان در مسیر کشف قواعد آن، در ابتدای راه هستیم.

این‌کتاب با ۲۴۰ صفحه و قیمت ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

نظر شما