جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۱۲۳۲۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
بازار کتاب در جدال با کرونا
کتابفروش باسابقه راسته کتاب خیابان انقلاب، با بیان این که در شرایط امروز، فروشگاه‌های آنلاین جای خرید حضوری را گرفته‌اند، گفت: کرونا، بازار آنلاین کتاب را پرسود کرد هرچند در هر شرایطی، فروش حضوری برای کتابفروش، بهتر از روش‌های دیگر است.
کرونا، بازار آنلاین کتاب را پرسود کردبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، روزهایی که می‌گذرانیم لحظات ناشناخته‌ای هستند که کرونا زندگی اجتماعی و اقتصادی دنیا را متاثر کرده است. بازار کتاب نیز از این هجوم بی نصیب نمانده و کتابفروشان و ناشران، به دنبال راه‌هایی برای بهبود وضعیت اقتصادی خود هستند. در ایران نیز، همه بخش‌های فرهنگی و اقتصادی مربوط به کتاب با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از کتابفروشان مهم تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با اشاره به وضعیت قرنطینه فعلی و به حداقل رسیدن فروش حضوری در روزهای قبل از قرنطینه، فروشگاه‌های آنلاین را پرسودترین بازار کتاب امروز دانست.

اکبر فرزانه از فروشندگان باسابقه کتابفروشی خوارزمی، با اشاره به اهمیت پیدا کردن فروشگاه‌های آنلاین گفت: اکنون فروشگاه ما بسته است و تنها درخواست های تلفنی و پستی را پاسخ می دهیم و در کنار آن نیز کتاب‌هایی که فروش آن از طریق سایت است را آماده می‌کنیم. مراجعه کننده به سایت‌ها بیشتر شده است و کمتر به کتابفروشی سر می‌زنند. در این ماه‌های اخیر، کتاب‌فروشی‌ها از رونق افتاده‌اند، ممکن است برخی کتاب‌ها نایاب یا چاپ تمام باشد، در آن حالت است که مخاطب برای تهیه آن‌ها به کتاب‌فروشی مراجعه می‌کند.
وی با اشاره به همکاری با مراکز فروش آنلاین، اضافه کرد: اولویت مردم خرید از سایت‌ها و هر روش غیر حضوری دیگری است، برخی سایت‌ها کتاب‌های خود را از ما تهیه می‌کنند و در همین مسیر متوجه می‌شویم چقدر مراجعه به آن‌ها بیشتر است.

فروش حضوری برای کتابفروش بهتر است
فرزانه در پاسخ به این سوال که روند فروش غیرحضوری این فروشگاه چه تغییراتی داشته است، اظهار داشت: تعداد تماس‌ها بیشتر شده است و اما نمی‌توانیم بگوییم فروش کتاب هم بیشتر بوده چون وقتی مشتری به کتابفروشی می‌آید دنبال یک کتاب می‌گردد ولی ممکن است آثار دیگری را هم ببیند و تهیه کند، به ویژه آثاری که پیشتر منتشر شده‌اند.
وی افزود: کتابفروش در مراجعه حضوری، آثار متفاوتی را معرفی می‌کند و ممکن است مخاطب چندین کتاب را بخرد اما وقتی خرید آنلاین یا تلفنی باشد موارد مشابه دیده نمی‌شوند و مشتری همان یک یا چند کتاب مورد نظرش را می‌خرد، این گونه با وجود افزایش خریدهای تلفنی، خرید کتاب کمتر می‌شود. فروش حضوری همیشه برای ما بهتر است.
فرزانه با توجه به حضور کتابفروشی خوارزمی در هر سه دوره طرح‌های فصلی که در سال ۹۹ برگزار شده است، گفت: این طرح‌ها بیشتر برای افراد کتابخوان است تا کتاب‌فروشی‌ها، کسانی که نمی‌توانند برخی کتاب‌ها را با قیمت بالا تهیه کنند، این طرح‌ها برایشان بسیار مناسب است.
این کتابفروش اضافه کرد: بودجه‌ای که برای این طرح‌ها به ما اختصاص داده می‌شود همیشه خیلی زود به پایان می‌رسد، فکر می‌کنم مقدار آن نسبت به دیگر فروشگاه‌ها کمتر باشد، البته من به نسبت مشتریانی که برای تهیه کتاب می‌آیند این نکته را می‌گویم.

نمایشگاه کتاب؛ محمل نمایش تازه‌های کتاب است، نه فروشگاه سیار
فرزانه در پاسخ به این سوال که طرح‌های فصلی در جبران ضررهای کتاب فروشی تاثیر چشمگیری داشته است یا نه؟ گفت: یکی از بزرگترین مشکلات بازگشت پول است، پولی که در این طرح رد و بدل می‌شود را ۶ ماه دیگر به ما می‌دهند، از برخی جهات این طرح خوب است اما از برخی جهات کارایی چشمگیری ندارد. مخاطبان کتاب و کسانی که با ما آشنا هستند از این فرصت استفاده می‌کنند و برای ما هم موقعیت فروش مناسبی است اما دستاورد چشمگیری ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که برگزار نشدن نمایشگاه کتاب ۱۳۹۹ چه تاثیری در وضعیت انتشارات و کتابفروشی خوارزمی داشته است، اظهار کرد: سودآوری نمایشگاه کتاب، بیشتر به ناشرانی تعلق می‌گیرد که آثار بسیار زیادی را چاپ می‌کنند، نشر خوارزمی یک انتشارات پرسابقه و شناخته شده است و بیشتر آثارش تجدید چاپ می‌شوند اما همیشه کتاب‌های جدید برای معرفی در نمایشگاه ندارد.
این کتابفروش ادامه داد: نمایشگاه کتاب در ایران معنای خود را از دست داده است چون نمایشگاه باید برای نشان دادن آثار تازه باشد اما با تغییر معنای نمایشگاه در ایران، مردم وقت و انرژی خود را برای چند درصد تخفیف خرید کتاب صرف می‌کنند، ناشران نیز روی همین موضوع سرمایه‌گذاری کرده‌اند. فلسفه نمایشگاه کتاب این است که آثار جدیدی که منتشر شده را مردم ببینند و بازخورد آن نه از نظر اقتصادی برای ناشران که از نظر فرهنگی برای مخاطبان باشد.
وی افزود: این نمایشگاه کتاب به حال ما در نشر خوارزمی تفاوت چندانی ندارد اما برای بسیاری ناشران که در عرض یک ماه ۲۰ عنوان کتاب منتشر می‌کنند سود آور است.
منبع: ایرنا
نظر شما