پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۶
کد خبر: ۱۱۲۴۳۵
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
کتاب «جنگ خوب است» نظر‌های آمریکایی‌ها را درباره خودشان و ایران روایت می‌کنند.
«جنگ خوب است» نظر آمریکایی‌ها را درباره ایران برملا می‌کند
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، مدتی است نام آمریکا بیش از قبل در خبر‌ها شنیده می‌شود؛ به بهانه انتخابات و تحلیل‌های شبانه‌روزی رفتن و ماندن ترامپ و آمدن جو بایدن! حالا که تنور بحث آمریکا داغ است، کتاب «جنگ خوب است» را بخوانید و ببینید آمریکایی‌ها درباره ایران و خودشان چه تحلیلی دارند.

قرار است در این کتاب، خیلی چیز‌ها بخوانید و سر از ماجرا‌هایی در بیاورید که حتما تعجب می‌کنید. چرا؟ چون تا امروز کسی درباره این مسائل حرفی نزده، تحلیلی ارایه نکرده و به نظر می‌رسد حتی تصمیم‌گیران دستگاه دیپلماسی کشورمان هم بی‌خبر باشند، چه‌رسد به این‌که من و شما را در جریان بگذارند!

در کتاب «جنگ خوب است» مصاحبه مدیران و مشاوران امنیتی-اطلاعاتی و مسئولان سیاست‌خارجی آمریکا را می‌خوانید و با تعریف جدیدی از عبارت «امنیت ملی» در آمریکا آشنا می‌شوید. در این کتاب از زبان دولت‌مردان آمریکایی می‌شنوید که اولویت‌های سیاست‌خارجی آمریکا چیست و چه‌طور با یک استراتژی بی‌سرو‌صدا و نرم، مهره‌های اصلی سیاست و دفاعی کشورشان را از میان سران امنیتی این کشور انتخاب می‌کنند. با خواندن این مصاحبه‌ها متوجه می‌شوید که اتفاقا دولتمردان آمریکایی ابایی ندارند از این‌که بگویند «من سرهنگم، نه حقوق‌دان!»

«روحانی میانه‌رو نیست، یک جنگ‌طلبِ باهوش است»، «ایران قدرت‌مندترین کشور منطقه است» باورتان می‌شود این جمله‌ها را سیاست‌مداران آمریکایی گفته باشند؟ کتاب پر است از این اظهار نظر‌ها و اعتراف‌های صریح.

رییس سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا یا همان جایی‌که به «سازمان سیا» معروف است، با افراد موثر در سیاست‌خارجی و تحلیل‌گران عرصه بین‌الملل، گفت‌وگو کرده اند و با کم‌ترین ملاحظه و سانسور درباره رویکرد آمریکا در مساله سیاست‌خارجی، به‌خصوص خاورمیانه، این مصاحبه‌ها را منتشر کرده است. میزبان و پرسش‌گر این گفت‌وگو‌ها «مایکل مورل» تحلیل‌گر اطلاعاتی آمریکاست. او در سال‌های گذشته به‌عنوان قائم‌مقام آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا و دو بار به‌عنوان سرپرست سازمان سیا کار کرده است.

مایکل مورل سراغ خیلی‌ها رفته، ولی برای ترجمه و گردآوری این کتاب، مصاحبه کسانی را انتخاب کرده که تخصص و کارشان به‌نوعی به ایران مربوط می‌شود. بعضی از این مقامات امنیتی یا سیاسی به‌قدری درست و دقیق ایران را تحلیل می‌کنند که اگر بگوییم ما را بیشتر از خودمان می‌شناسند، اغراق نکرده ایم. معیار دیگر برای انتخاب گفت‌وگو، معرفی آمریکا از زبان خودشان است.

کتاب را بخوانید و ببینید آمریکایی‌ها چه دیدگاه و برنامه‌هایی درباره قدرت ایران در منطقه، انرژی هسته‌ای، مسائل ایران و عربستان، داعش و تروریسم، برجام و نیروی قدس دارند. ببینید چه‌طور افکار عمومی را اقناع می‌کنند. ببینید از ماموران و جاسوسان سازمان سیا چه فرشته‌های مهربانی در افکار عمومی ساخته‌اند و... . خیلی خبرهاست؛ بخوانید و بدانید.
نظر شما