پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۵۸
کد خبر: ۱۱۲۴۴۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
ویژه برنامه رادیو فرهنگ در شانزدهم آذر
رادیو فرهنگ در سالروز درگذشت جواد معروفی یکی از آثار وی را پخش کرده و گفتگوی کمتر شنیده شده از نوازنده فقید را تقدیم شنوندگان می‌کند.
یادی از جواد معروفی همزمان با سالروز درگذشتشبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ویژه برنامه صدای دانشجو یکشنبه ۱۶ آذرماه با موضوع معرفی دانشجویان نویسنده پای صحبت آنها می نشیند. در این ویژه برنامه با دانشجویانی که کتاب هایشان برگزیده کتاب سال شده گفتگوی تلفنی می‌شود.
پای صحبت دانشجویان در صدای دانشجو
یکی از دانشجویانی که در این برنامه با آنها گفتگو میشود خلیل اللهی نویسنده کتاب حمایت حقوقی از گیاهان دارویی ایرانی است که این اثر منتخب کتاب سال دانشجویی شده است.

همچنین امین خرمی کارشناس مجری برنامه در گفت‌وگو با محسن غلامی نویسنده کتاب حقوق مخاطب در تبلیغات تجاری رسانه که منتخب کتاب سال دانشجویی بوده شنوندگان را با این اثر ‌ونویسنده آن آشنا می‌کند.
همچنین در این ویژه برنامه با اکبر زاده رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و سید عباس حسینی نیک مدیر مسئول انتشارات مجد و مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی گفتگو می شود و مشکلات نشر دانشگاهیان به ویژه دانشجویان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
بخشی از کتاب هر کدام از برگزیدگان در برنامه «صدای دانشجو» توسط مریم واعظ پور روایت شده است.
«صدای دانشجو» به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و اجرای کارشناسی امین خرمی ساعت ۱۴:۳۰ روی اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیوفرهنگ‌پخش می شود.

وضعیت تالیف کتب دانشجویی زیر ذره بین رادیو فرهنگ
رادیو فرهنگ در روز دانشجو به موضوع دانشجویان و کتاب های دانشگاهی می پردازد و در برنامه هفت اقلیم تالیف کتاب های دانشجویی بررسی می شود.
در برنامه هفت اقلیم یکشنبه ۱۶ آذرماه در گفتگو با سیدعباس حسینی نیک، مدیرمسئول انجمن ناشران دانشگاهی وضعیت نشر کتاب های دانشجویان مولف موردبحث و بررسی قرار می گیرد.
در ادامه این برنامه بررسی طرح گرنت در گفتگو با دکتر علیرضا نوری زاده، معاون اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیتهای فرهنگی و دبیر اجرایی طرح گرنت مورد توجه قرار می گیرد.
گفتنی است در بخش « خبرخوان» برنامه نیز اخبار حوزه کتاب با همکاری خبرگزاری کتاب ایران اطلاع رسانی می شود.
برنامه هفت اقلیم کاری از گروه کتاب است که شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۷ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

یادی از جواد معروفی در رادیو فرهنگ
رادیو فرهنگ در سالروز درگذشت جواد معروفی یکی از آثار وی را پخش کرده و گفتگوی کمتر شنیده شده از وی را تقدیم شنوندگان می کند.
برنامه با کاروان شعر و موسیقی یکشنبه ۱۶ آذر با پخش «گناه عشق» سعدی شیرازی با صدای عبدالوهاب شهیدی را به آهنگسازی ‌نوازندگی جواد معروفی که در ساز و آواز مایه بیات ترک است مناسبت سالروز درگذشت جواد معروفی پخش و بررسی می کند.
در بخشی از این برنامه صحبت های جواد معروفی درباره آهنگسازی پخش می شود.
معروفی آهنگساز و تنظیم کننده ارکستر گلهای رنگارنگ و نوازنده پیانو ۱۶ آذر ۱۳۷۲ از دنیا رفت او فرزند استاد موسی معروفی نوازنده تار بود.
برنامه با کاروان شعر و موسیقی ساعت ۱۲:۲۰ به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و اجرای مریم واعظ پور روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

یادی از جواد معروفی همزمان با سالروز درگذشتش روایتگر داستان زنان خرمشهر در ایراندخت رادیو فرهنگ

برنامه ایراندخت که به معرفی زنان اندیشمند و موفق ایرانی اختصاص دارد، یکشنبه۱۶ آذر ماه میزبان بانوی مقاومت خونین شهر می‌شود.
مریم قاسمی تهیه‌‎کننده و گوینده برنامه «ایراندخت» رادیو فرهنگ، امشب در این برنامه باافسانه قاضی زاده گفتگو می کند.
افسانه قاضی زاده یکی از دهها زنی است که در کنار رزمندگان پاسدار ۴۵ روز از خرمشهر دفاع کرد و در آخرین روز با چشمانی پر از اشک همراه با ۱۴ نفر از زنانی که باقی مانده بودند شهررا ترک کرد.
سی و یکم شهریور وقتی صدای اصابت اولین خمپاره در شهر پیچید کسی باور نمی کرد که صدام به وعده هایی که به هم پیمانان عرب داده بود عمل کند، او با موشک باران خرمشهر به شکل علنی به ایران اعلان جنگ داد، صدام نام جدید برای خرمشهر انتخاب و در خیال خود آن را محمره نامگذاری کرده بود و می خواست خوزستان را به خاک کشورش اضافه کند.
اما مقاومت مردم خرمشهر و رزمندگان ایران همه معادلات او را به هم ریخت.
افسانه از آن روزها و ازدواج با همسر جانبازش که با وساطت شهید جهان آرا انجام شد و در برنامه «ایراندخت» از خاطرات ۴۵ روز مقاومت در خونین شهر برای شنوندگان می گوید.
وی در کتابی با عنوان خانه ام همینجاست خاطرات و سرگذشت زندگی خود را به چاپ رسانده است.
در این برنامه علاوه بر معرفی بانوان موفق، بخشی از زندگی فردی و اجتماعی و چگونگی فعالیت آنان در نقش‎های مختلف نیز بررسی می‎شود.
علاقه‎مندان برای آشنایی با بانوان فعال و اثرگذار ایرانی می‎توانند امشب ساعت۱۹:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه برنامه ایراندخت را به تهیه‌کنندگی مریم قاسمی روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند.

گفت وگو با «سعاد پیرا» در «سیم و زر» رادیو فرهنگ

یادی از جواد معروفی همزمان با سالروز درگذشتشبرنامه سیم و زر رادیو فرهنگ یکشنبه۱۶ آذر ماه محمد آسیابانی به معرفی و نقد و بررسی کتاب مکاتبات و نامه‌های میرزاعلی اصغرخان اتابک امین السلطان با مظفرالدین شاه که به کوشش علیرضا نیک‌نژاد و سعاد پیرا توسط نشر تاریخ ایران منتشرشده می پردازد.
برنامه سیم و زر به نقد کتاب اختصاص دارد که هر هفته با حضور نویسنده و مترجم کتاب های حوزه های مختلف و همچنین یک منتقد مرتبط با حوزه اختصاصی کتاب مورد نظر پخش می شود.
این کتاب برای نخستین بار نامه‌های امین‌السلطان را در دسترس مخاطبان و ایرانیان قرار می‌دهد، پیشتر هیچ کتابی با موضوع و محتوای نامه‌های این شخصیت مهم و اثرگذار دوران قاجار از عصر ناصری تا محمدعلی‌شاهی منتشر نشده بود، او در حکومت سه پادشاه مقام صدارت عظمی را کسب کردم ۱۷ سال در دوران ناصرالدین شاه، دو نوبت در دوران مظفرالدین شاه و یک نوبت هم تا زمان ترورش در دوران محمدعلی شاه بود.
در این برنامه محمد آسیابانی با سعاد پیرا گفتگو کرده و به بررسی ابعاد مختلف این اثر می پردازد.
سعاد پیرا از پژوهشگران تخصصی تاریخ دوران قاجار است. تصحیح کتاب‌های عشاق پاریس با مقدمه مفصلی بر تاریخ ترجمه در طول تاریخ قاجار (با همکاری عباسقلی صادقی)، سفرنامه کرمان و بلوچستان فیروز فیروز (با همکاری منصوره اتحادیه)، نصرت‌الدوله: مجموعه مکاتبات، اسناد و خاطرات فیروز میرزا فیروز (با همکاری منصوره اتحادیه)، دفتر ثبت احکامات حضرت والا شاهزاده عمادالسلطنه در حکومت شقاقی و بلوکات ثلاث (با همکاری بهمن بیانی)، زیر پوست شهر: راپورت‌های نظمیه (پلیس مخفی) شیراز: منتخبی از اسناد و مدارک عبدالحسین میرزا فرمانفرما در حکومت فارس (با همکاری منصوره اتحادیه و سعید روحی) و… از جمله آثار منتشر شده اوست.
برنامه سیم و زر با تهیه کنندگی فریده گودرزی و اجرای کارشناسی محمد آسیابانی و گویندگی فاطمه اسحاق تبار ساعت ۱۳:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.
منبع: ایرنا
نظر شما