جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۳
کد خبر: ۱۱۲۴۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
نمایش مرقعات میرعماد و پنج تابلوی میرزا بابا نقاش
مدیر مجموعه میراث‌ جهانی کاخ گلستان از معرفی ۱۷ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی ثبت ملی شده در نمایشگاه مجازی روز سه‌شنبه ۱۸ آذر ۹۹ خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آفرین امامی گفت: ۱۷ اثر از آثار بی‌نظیر کاخ گلستان که در ۲۷ آبان‌ماه ۹۹ در فهرست آثار ملی ثبت ملی شده در این نمایشگاه مجازی معرفی و به نمایش گذاشته‌ می‌شود.

او افزود: آثار ثبت شده شامل ۱۲ اثر ارزشمند از مرقعات اشعار و صور ناخنی از اساتید بنام دوره قاجار مانند فخرجهان خانم، عمادالحسینی (میرعماد)، درویش علی‌اکبر اصفهانی، محمدحسن و رضا قلی شاهرخ شاهی  و با خطوط نسخ، نستعلیق، شکسته‌نستعلیق، رقاع و ثلث نوشته شده و به اشکال تک‌چهره، گل و مرغ، شکار و... است.

مدیر میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: پنج تابلوی رنگ و روغن از استاد میرزا بابا نقاش و از اساتید بزرگ تک چهره‌نگاری دربار فتحعلی‌شان از دیگر آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی است که در این نمایشگاه مجازی برای علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ معرفی می‌شود. این‌گونه طراحی‌ها مربوط به مکتب نقاشی دوره اول قاجار بوده و نقاشی‌های استاد میرزا بابا از آثار بسیار نادر و نفیس مجموعه کاخ گلستان به‌شمار می‌رود.

او افزود: این تابلوها شامل تصاویر شاهزادگان دربار قاجار بوده به‌طوری‌که نقاش در طراحی‌های خود فقط به چهره‌پردازی و آرایش لباس و نمایش زیورآلات پرداخته است.

امامی گفت: مرقعات ناخنی موجود در گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان بیانگر یک سبک و شیوه نوین  در میان آثار دوره قاجار و یک روش جدید در نوشتار خطوط نستعلیق، شکسته‌نستعلیق، نسخ و... به‌شمار می‌رود.

مدیر میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: متون موجود در این مرقعات شامل اشعار و ادعیه و نام‌های خداوند است، همچنین در صفحات متعددی از این مرقعات نفیس، نقوش و طرح‌هایی بسیار زیبا از تک‌چهره‌ها، پرنده‌ها، حیوانات، گل و برگ‌های مختلف با همان روش ناخنی دیده می‌شود که هرکدام خود گویای دنیایی از هنر و زیبایی منحصربه‌فرد است.

علاقه‌مندان می‌توانند پخش زنده افتتاح این نمایشکاه را از ساعت ۱۱ صبح روز سه‌شنبه ۱۸ آذر ۹۹ در اینستاگرام سایت خبری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی (میراث‌آریا) به آدرس chtniran مشاهده کنند.

نظر شما