جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۱۲۵۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کارشناس سینما و رسانه با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال گفت: نمایش فیلم تنها برای داوران جشنواره و حذف مخاطبان، حاوی ظرافت‌هایی ست که ممکن است در پرداختن به آنها از سر ناآگاهی یا عامدانه خلط مبحث صورت گیرد.این‌که چرا بخش فرهنگی دولت به هر قیمتی راضی به برگزاری جشنواره شده باید مورد تحلیل واقع شود.
برگزاری جشنواره  فیلم فجر به هر قیمتی شائبه سیاسی و مالی دارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سعید الهی‌، کارشناس سینما و رسانه گفت: هدف اصلی برگزاری جشنواره‌ها از جمله فیلم فجر ایجاد نشاط فرهنگی در سطح جامعه بوده و تنهامنحصر به ارزیابی تعدادی آثار تولیدی با موضوع آن جشنواره نباید باشد. اساس برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری کشور با هدف تمرکز اقشار مختلف مردم به موضوعات فرهنگی و رشد و تعالی آنها در این مسیر پایه‌ریزی می‌شود. لذا متولیان امر  قبل از سنجش تولیدات  باید به این راهبرد مهم توجه داشته باشند.

سردبیر برنامه افق سینما ادامه داد: نمایش فیلم تنها برای داوران جشنواره فیلم فجر و حذف مخاطبان در سراسر کشور از این رویداد مهم، حاوی ظرافت‌هایی ست که ممکن است در پرداختن به آنها از سر ناآگاهی یا عامدانه خلط مبحث صورت گیرد.

الهی توضیح داد: اولین نکته مهم در این زمینه تصمیم‌گیری درباره اصل برگزاری جشنواره است و این‌که مقامات عالی وزارت ارشاد می‌توانستند مانند بسیاری از برنامه‌ها از جمله مناسک و شعائر مذهبی جامعه و طبق دستورات ستاد کرونا حداقل امسال جشنواره فیلم فجر را حذف یا زمان آن را به تعویق بیندازند.

این کارشناس و تهیه‌کننده سینما تصریح کرد: این‌که چرا بخش فرهنگی دولت دوازدهم در سال پایانی خود و در چنین شرایط خطرناکی به هر قیمتی راضی به برگزاری جشنواره آن‌هم با هزینه میلیاردی می‌شود خود شائبه سیاسی دارد که باید مورد تحلیل رسانه‌ها و حتی مراجع نظارتی واقع شود.
وی تاکید کرد: در هر حال برگزاری یک برنامه تجمعی با در نظر گرفتن خطرات احتمالی آن در خصوص سلامت مردم همچنان  مورد دغدغه است و با توجه به کاهش تولیدات و افت قطعی کمیت و کیفیت آثار جشنواره به دلیل محدودیت‌های کرونایی و تاثیر آن بر انتخاب آثار برتر، اولویت نخست وزارت ارشاد می‌توانست تاخیر در برگزاری این جشنواره باشد نه اصرار بر برپایی آن.

این کارشناس فرهنگی اظهار کرد: نکته دوم در این خصوص، انحصار تماشای آثار نزد داوران و حذف تماشاگران از جمله سینماگران، دوستداران سینما و در راس همه آنها اهالی رسانه به عنوان تحلیلگران اصلی این جشنواره به لحاظ محتوای فیلم‌‌ها از تماشای آثار بخش مسابقه است.

وی گفت: شاید نخستین پاسخ مدیران جشنواره در این خصوص، تاکید بر سلامتی تماشاگران و حفظ امنیت آثاری باشد که در صورت عمومی بودن باید از طریق پلتفرم‌ها نمایش داده شوند؛ اما این نکته حائز اهمیت است که ای کاش به‌جای این تصمیمات عجولانه، در طول یک سال گذشته برنامه‌ریزی دقیق‌تری می‌شد تا اولا زیر ساخت‌های مجازی و امنیتی بازطراحی و  اصلاح شوند و ثانیا اهالی سینما و رسانه به‌گونه‌ای گزینش می‌شدند که در هر صورت به‌طور حضوری و با رعایت پروتکل‌ها بتوانند فیلم‌ها را در داخل سالن‌ها تماشا کنند.

الهی خاطرنشان ساخت: طبیعی است که وقتی در طول چند ماه گذشته همچنان مخاطبان جشنواره را جدا از مردم عادی، چند هزار سینماگر و خبرنگار و منتقد تصور کنیم به بن‌بست فعلی می‌رسیم و راهی غیر از نمایش آثار برای داوران پیدا نمی‌کنیم. حال این‌که اگر تصمیم بر برگزاری جشنواره بوده است می‌توانستیم با تعدیل این تعداد و انتخاب افراد و رسانه‌های مهم‌تر، شرایط را به صورت محدود ولی حضوری برای علاقه‌مندان جدی جشنواره فراهم کنیم.

وی افزود: اهالی رسانه نمایندگان اذهان عمومی هستند که می‌توانند آن نشاط فرهنگی را در جامعه برای مدیران مربوط فراهم کنند. در عجبم که اگر این تعداد هم نباشند جشنواره فیلم فجر به عنوان جشنواره‌ای منتسب به انقلاب اسلامی چه ابزاری برای نمود بیشتر در بین مردم خواهد داشت؟!
این مدرس دانشگاه در پایان بیان کرد: سینمای ایران همواره از حلقه‌های بسته تصمیم‌گیرنده از دایره مردمی و حتی رسانه‌ها رنج برده و آسیب دیده، لذا برگزاری جشنواره فیلم فجر با شرایط اعلام شده، متاسفانه تاییدی بر این روش شکست‌خورده است.
نظر شما