جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۲۵
کد خبر: ۱۱۲۵۹۶
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
سی و نهمین سالگرد سومین شهید محراب
اخلاص آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب و نصیحت‌های این مرد الهی به گونه ای در دل‌ها نفوذ می‌کرد که حضرت امام خمینی (ره) فرمود مسجد و محراب و منبر شیراز نغمه ملکوتی این شهید راه اسلام را از یاد نمی‌‏برد.
نغمه‌های ملکوتی شهید دستغیب فراموش نشدنی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، امروز بیستم آذر مصادف با سی و نهمین سالگرد سومین شهید محراب، سید عبدالحسین دستغیب است. وی متولد سال ۱۲۸۸ شمسی در شیراز بود و پدرش سید محمدتقی که هنگام تولد فرزندش در کربلا به سر می برد و ولادت این شهید همزمان با عاشورا بود، او را عبدالحسین نام نهاد. او در سال ۱۳۱۰ برای ادامه تحصیل علوم دینی راهی نجف شد و از محضر بزرگان کسب فیض کرده و به درجه اجتهاد رسید.

در سال ۱۳۲۱ شمسی، به همت این مجاهد خستگی ناپذیر مسجد جامع عتیق شیراز که از بناهای تاریخی با بیش از هزار سال قدمت، مرمت و بازسازی شد و از ویرانی نجات یافت. از آن زمان به بعد، این مسجد درحدود ۴۰ سال، چون گوهری تابناک در سرزمین فارس می درخشید و در طی این مدت آیت الله دستغیب، با برپایی مرتب مراسم دعای کمیل، زیارت عاشورا و دعای توسل و بیان دروس اصول عقاید، تفسیر قرآن و اخلاق، آن مکان را به سنگر هدایت و تربیت نسلی زنده و مجاهد تبدیل کرده بود.

البته مبارزات سیاسی شهید از زمان رضاخان آغاز شد. هنگامی که رژیم پهلوی دست به کشف حجاب زد، او به طور آشکار به مخالفت برخاست. تهدیدها و آزار و اذیت رژیم هیچ گونه خللی در اراده او در ادامه مبارزه وارد نمی ساخت و حتی زمانی که وی را از منبر رفتن ممنوع کرده بودند، بر روی زمین می نشست و مردم را موعظه می کرد و وقتی ماموران رضاخان اعتراض می کردند، پاسخ می داد که او را از منبر رفتن منع کرده اند، نه از سخن گفتن بر روی زمین.

شهید دستغیب با شروع نهضت روحانیت در سال ۱۳۴۱ مبارزات خود را با رژیم پهلوی علنی کرد و شب های جمعه پس از خواندن دعای کمیل به سخنرانی های سیاسی و تهییج کننده می پرداخت که این سخنرانی ها تا نیمه خرداد ۴۲ نقش بزرگی در پیشبرد انقلاب داشت و نوار سخنرانی های او تا دورترین نقاط ایران منتشر می شد.

آیت الله دستغیب در خرداد ۴۲ بازداشت و به تهران اعزام شد و پس از آزادی از زندان مدتی نیز تبعید و در سال ۴۳ نیز مجددا زندانی و تبعید گردید. در سال ۵۶ نیز مدتی زندانی و یا در منزل محاصره و تحت نظر بود و با تمام این فشارها حاضر به مذاکره و مصالحه با رژیم نشد و پرچم مبارزات مردم فارس را در این مدت ۱۵ ساله بر دوش داشت.

پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی مردم فارس در مجلس خبرگان انتخاب شد و همزمان به درخواست اهالی شیراز و فرمان امام خمینی (ره) امامت جمعه را عهده دار شد و مشغول خدمت به مردم مستضعف بود که در چنین روزی یعنی بیستم آذرماه ۱۳۶۰ درحالی که عازم نماز جمعه شیراز بود به همراه نوه و هشت تن از یاران با وفای خود به شهادت رسید.

حضرت امام خمینی (ره) با اعتقاد به زنده بودن یاد این شهید محراب در دل های عاشقان فضیلت و ملت ایران طی پیامی فرمود: درس های انسان‏‌ساز ایشان که در قلب انسان های متعهد غوغا برپا می‌‏کرد؛ جاویدان است. دستغیب به دست غیب‏ نشینان ملکوت سپرده شد و در آغوش رفیق اعلی آرمید. او نمرده؛ که زندگانی جاوید در جرگه پرده‏‌نشینان قدس و عاشقان لقاء الله یافت.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب نیز درباره این شهید محراب فرمود: آن معنویتی که شخصیتی مثل شهید بزرگوار مرحوم آیت اللَّه دستغیب مظهر آن معنویت بود، از این خانواده و از این مرکز فیاضِ تمام نشدنی اهل بیت (ع) سرچشمه گرفته است. این چهره پارسا و پرهیزکار در بهترین بخش از عمر پر برکتش بی اعتنا به زخارف دنیوی، همت و نیروی خود را در راه استقرار حاکمیت الله صرف کرد و به یاد خدا دلخوش بود. چهره معظّم و دوست داشتنی این مرد خدا محبوب ترین چهره در میان مردم فارس و مورد احترام عمیق مردم در سراسر ایران بود.
نغمه‌های ملکوتی شهید دستغیب فراموش نشدنی استاگرچه شهید دستغیب به درجه اجتهاد رسیده بود و کتاب های متعددی در زمینه حوزه های علمیه نوشت ولی تالیفات زیادی در حوزه دین و اندیشه داشته که به زبان ساده و برای همه مردم قابل فهم است. کتاب قلب سلیم یکی از این کتاب هاست که در رشته اخلاق است و کتاب هایی مانند گناهان کبیره، ایمان، ۸۲ پرسش، صلوه الخاشعین و نفس مطمئنه از جمله کتاب هایی است که راهگشای حق جویانی است که به دنبال سیراب کردن ذهن و دل های تشنه خود هستند.

در زمینه اصول عقاید می توان به کتاب های توحید، عدل، نبوت، معاد، امامت و مهدی موعود اشاره کرد و در زمینه تفسییر نیز کتاب های معراج، حقایقی از قرآن، قیامت و قرآن، آدابی از قرآن، قلب قرآن، معارفی از قرآن، گنجینه ای از قرآن، سرای دیگر، بهشت جاودان و رازگویی قرآن را نوشت که هر کدام در تفسیر یکی از سوره های قرآن است.

همچنین کتاب های استعاذه، اخلاق اسلامی، سید الشهدا(ع)، فاطمه زهرا(س )، زینب کبری (س ) و خطبه های جمعه از دیگر کتاب های این شهید جاویدان است و بیشتر این کتاب ها به زبان های عربی ترجمه و در داخل و خارج کشور مورد استفاده عرب زبان ها قرار گرفته و همچنین برخی از این کتاب ها زبان های انگلیسی و اردو ترجمه و منتشر شده است.
منبع: ایرنا
نظر شما