پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۷
کد خبر: ۱۱۲۶۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
راضیه تجار گفت: کیفیت پایین رمان‌ها و داستان‌های کوتاه، در دراز مدت تاثیر منفی خود را روی مخاطب می‌گذارد.
رمان‌ها و داستان‌های ضعیف، به مشتاقان مطالعه ضربه می‌زندبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،درباره کیفیت ادبی پایین آثار حوزه داستان کوتاه و رمان که در یک سال گذشته منتشر شدند، گفت: کمبود کیفیت در آثار جایزه ادبی قلم زرین و جایزه جلال آل احمد محسوس است.

وی افزود: مشتاقان به مطالعه هستند که از انتشار داستان‌های کوتاه و رمان‌هایی بی کیفیت ضربه می‌خورند. بسیاری از فعالان فرهنگی از کمبود سرانه مطالعه کشور گلایه می کنند؛ ریشه کمبود مطالعه در کشور در این است که وقتی مخاطب می‌خواهد به سمت مطالعه رمان و داستان کوتاه برود، با آثاری مواجه می‌شود که کیفیت ادبی پایینی دارد. این مسئله در دراز مدت تاثیر منفی خود را روی مخاطب می‌گذارد.

این نویسنده ادامه داد: کسی که می‌خواهد به وادی نویسندگی وارد شود، نباید به خودش اجازه دهد که سیاه مشق هایش را منتشر کند.  نویسنده باید پیش از انتشار به این مسئله توجه کند که اثرش حداقل‌های ادبی را در زمینه داستان کوتاه و رمان داشته باشد.

تجار بیان کرد: در گذشته ناشران ما هر داستان کوتاه و رمانی را منتشر نمی‌کردند؛ گروهی متخصص پیش از انتشار، از نظر ادبی، تکنیکی و محتوایی داستان‌ها را بررسی می‌کردند. الان اینگونه نیست و هنگام انتشار اثر پول حرف اول را می‌زند؛ به این معنا که ناشران اثری نازل را برای فروش بهتر در تیراژی نازل منتشر و روانه بازار می‌کنند. در این بین باید نویسنده حواسش باشد که برای انتشار هر اثری اقدام نکند؛ علاوه بر این ناشر حواسش باشد که انتشار هر اثری را به عهده نگیرد.

وی اظهار کرد: اگر کسی می‌خواهد به وادی نویسندگی وارد شود، باید بتواند در اثرش فضاسازی و شخصیت پردازی کند. وی باید حرفی برای گفتن داشته باشد. درغیر این صورت انتشار رمان و داستان کوتاه چیزی بیشتر از سوزاندن کاغذ نیست. نویسنده نباید فقط به کمیت آثار منتشر شده توجه کند، بلکه باید به کیفیت آن هم توجه داشته باشد.

این نویسنده ادامه داد: مسئله نگران کننده دیگر، نویسندگانی هستند که چندین اثر را منتشر کرده اند، اما در انتشار اثر جدیدشان سیر نزولی دارند. این نویسندگان باید روی کارهایشان فکر و تعمق کنند و حاضر شوند برخی آثارشان را کنار بگذارند.
نظر شما