پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۴
کد خبر: ۱۱۲۷۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
فرهنگ‌سرای گلستان فتوکلیپ «مدل دفاعی پنیر سوییسی» را با هدف ارتقای آگاهی شهروندان برای مقابله با ویروس کرونا تولید و در فضای مجازی منتشر کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگ‌سرای گلستان فتوکلیپ «مدل دفاعی پنیر سوییسی» را با هدف ارتقای آگاهی شهروندان برای مقابله با ویروس کرونا تولید و در فضای مجازی منتشر کرد. در این مدل دفاعی سیستم به چند تکه پنیر سوییسی تشبیه شده و هر یک از تکه‌ها به عنوان یک لایه دفاعی پشت سر هم برای حفاظت سیستم قرار می‌گیرند. در هر لایه حفره‌هایی نیز وجود دارد که نشان دهنده نقاط ضعف هر سیستم است؛ خطرات تهدیدکننده هر سیستم از حفره‌ها قابل عبور هستند، به طوری که اگر حفره‌ها در یک مسیر باشند خطر سبب آسیب‌رسانی به سیستم می‌شود. بدیهی است هر چه تعداد لایه‌های دفاعی سیستم بیشتر باشد احتمال اینکه حفره‌ها در تمام لایه در یک راستا قرار گیرد و سبب آسیب به سیستم شود کاهش می‌یابد.

در بخش دیگر این فتوکلیپ متوجه می‌شویم چطور خطر (ویروس) پس از عبور از حفره یک لایه با صفحه دفاعی بعدی برخورد می‌کند و از بین می‌رود. در مورد مقابله با ویروس کُشنده کرونا نیز هر یک از روش‌های مقابله را می‌توان مانند یک تکه پنیر سوییسی در نظر گرفت که هیچ کدام به تنهایی قابلیت مقابله با ویروس را ندارند، اما اگر از چند روش به طور همزمان استفاده کنیم احتمال شیوع ویروس به شدت کاهش می‌یابد. به طور مثال اگر ویروس از لایه فاصله‌گذاری اجتماعی رد شود، لایه استفاده از ماسک مانع عبور ویروس می‌شود.

در ادامه متوجه می‌شویم اگر ویروس از لایه‌های اول تا سوم عبور کند، لایه بعدی مانع عبور ویروس و در نتیجه باعث کاهش شیوع کرونا می‌شود. لازم است بدانیم در این مدل هیچ اقدامی به تنهایی کارساز نیست و حتماً باید روش‌های مختلف همزمان به کار گرفته شوند.

علاقه‌مندان می‌توانند کلیپ «مدل دفاعی پنیر سوییسی» را در ادامه مشاهده کنند. فرهنگ‌سرای گلستان در میدان هلال احمر، خیابان گلستان، جنب بوستان فدک واقع شده است. 

نظر شما