پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۱
کد خبر: ۱۱۲۷۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران (سینماحقیقت) از امروز تا 2 دی‌ماه برگزار می‌شود. فعالان و علاقه‌مندان سینمای مستند می‌توانند آثار برگزیده مستند ایران و جهان را به‌صورت آنلاین ببینند.
جشنواره سینما حقیقت؛ از اکران مجازی تا آموزش مستند در کلاس لانگلی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران(سینماحقیقت) با دبیری محمد حمیدی‌مقدم از امروز آغاز به کار می‌کند و فعالان و علاقه‌مندان سینمای مستند تا 2 دی می‌توانند آثار برگزیده مستند ایران و جهان را به‌صورت آنلاین ببینند.

 بازنمایی تاریخ و فرهنگ جامعه‌ ایرانی- اسلامی، صیانت از هویت ملی مبتنی بر انگاره‌های دینی و ایرانی، تقویت سینمای مستند خلاق ایران، آشنایی فیلمسازان کشور با تحولات نوین سینمای مستند جهان، توجه به اهمیت اقتصاد سینمای مستند با تأکید بر رفع موانع تولید، توزیع و نمایش این آثار در عرصه‌های داخلی و خارجی از اصول و اهداف جشنواره سینماحقیقت به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمای مستند ایران است.

چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت، بخش‌های مختلف و متنوعی دارد از جمله بخش مسابقه ملی، بخش بین‌الملل (غیررقابتی)، جایزه شهید آوینی، مسابقه فیلم‌های مستند کارآفرینی، بخش ویژه کرونا، کارگاه‌های تخصصی، نکوداشت و بخش‌های جنبی.

مسابقه ملی شامل مستندهای کوتاه (تا 40دقیقه)، مستندهای نیمه‌بلند (از 40تا70 دقیقه) و مستندهای بلند(بالای 70 دقیقه) است و به عنوان مهم‌ترین و پرطرفدارترین بخش جشنواره به‌صورت رقابتی برگزار می‌شود، اما بخش بین‌الملل این رویداد امسال به دلیل شیوع کرونا غیررقابتی است و آثار صرفا به نمایش درمی‌آیند.

 رقابت در بخش جایزه شهید آوینی
یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره سینماحقیقت، جایزه شهید آوینی است که آثار مستندی در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و مقاومت در آن به نمایش درمی‌آید. این جایزه که امسال یازدهمین دوره آن در قالب چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت برگزار می‌شود، هیات داوری جداگانه‌ای دارد.

در این دوره 30فیلم در این بخش با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که عنوان و نام کارگردان‌های آنها به‌این‌شرح است: آمدیم نبودید(محمدحسین خوش‌بیان)، برادرم نادعلی(علی تک‌روستا)، بیست دو بیست و دو(فرود عوض‌پور)، بیشتر از مادرم(علیرضا باغشنی)، پرچم‏های مجازی(حسن جعفری)، تاجران خون (وحید هداوند)، تولد یک تراژدی(حجت‏ا... عدالت‎پناه)، جزیره ماهی(رضا اعظمیان)، جهان جواد(سیدصادق غفوریان)، چلچلای سفری(حسن جعفری)، چمر سرباز(قدرت باقری)، حسین ملات(حسین همایونفر)، دز هنوز از شهر من رد می‌‏شود(امین قدمی)، دستمال سرخ‏ها(حسین اسدزاده)، دلندروا(امیر پذیرفته)، رضیه و منصور(سجاد قنبری)، ژنرال(محمد طالبی)، عزیز قلی(سیدجواد هادی‌اصل)، قمار(سیدمحمدمهدی دزفولی)، کراس(احمد رحمانیان)، گردان تکنفره(داریوش یاری)، گزارش آشوب(محمدرضا گیوه‏چیان)، گزارش رمادی(علی‎محمد ذوالفقاری)، ما چند نفر(سیدنعمت‎ا... اسماعیلی)، محسن ژاپنی(وحید فرجی)، مکی، مردی از اربعین(حبیب احمدزاده، حسینعلی روشنکار و مهرداد افرآسیابی)، ناگهانگی
(علی نیکبخت) و نفس‎خوار(سیدمحمد محمدی‌سرشت و علی سلمانی)، هجده هزارپا(مهدی شامحمدی)، یه روز جمعه(مهدی حجت‌پناه).

 جایزه شهید سلیمانی
در این دوره، جایزه ویژه دیگری هم در جشنواره سینماحقیقت اهدا می‌شود؛ جایزه شهید قاسم سلیمانی. این مطلب را محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره در نشست رسانه‌ای این رویداد اعلام کرده و گفته بود: با توجه به مسائلی که در سال گذشته و امسال رخ داد در این دوره یک جایزه ویژه برای بهترین فیلم مستند در زمینه تبیین نقش سردار حاج قاسم سلیمانی اهدا خواهد شد.

 به دنبال نشان فیروزه
اما 67 فیلم این دوره در بخش مسابقه ملی که به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه هاشور برای علاقه‌مندان به نمایش درمی‌آید و برای دریافت نشان فیروزه(جایزه بهترین فیلم) تلاش می‌کنند، از این قرار هستند:
 مستندهای بلند: آنجا سپیده‎‌دم(محسن جهانی و هاشم مسعودی)، آینه‌دار(پویان کاظمی)، انیمیشن ایرانی(مهرداد شیخان)، ایاقچی(محمدحسن دامن‎زن)، ایساتیس(علیرضا دهقان)، جاهای خالی پر شود(عطیه زارع ‎آرندی)، چشم ایرانی(ساسان فلاح‎فر)، خانه(افسانه سالاری)، داغ قره‎باغ(سینا حسین‌پوراصل)، در لباس سربازی(مهدی نقویان)، رویاهای خالکوبی شده(مهدی گنجی)، ساکنین طبقه بالای لاله‌‏زار(فریبا رئیسی)، کمیته(عبدالحسین بدرلو)، گزارش رمادی(علی‎محمد ذوالفقاری)، ناخدا دریایی(مازیار مشتاق ‎گوهری) و هجده هزارپا (مهدی شامحمدی).
 مستندهای نیمه بلند: آخرین نفس‌ها(فراز فداییان)، آناهید(حمیدرضا علیپور)، آوای شب دهم(سمیه کریمی)، امیدی ه (علی زهیری)، بازگشت دوباره(فرهاد ورهرام)، برسر خاک(محسن خان‌جهانی)، بر کرانه‌های کاسپین(پژمان مظاهری‌پور)، به جهت یادگاری(سعیدمحسن صفوی‌فر)، به یک آن(مریم ایزدی)، چامون(آرمان قلی‌پوردشتکی)، چلچلای سفری(حسن جعفری)، در جست‌وجوی زمان از دست رفته(محمدصادق سمیعی‌فر)، راه ناتمام «اصغر قندچی»(مصطفی رزاق‌کریمی)، رش او(رضا عباسی)، زخم قند(مهدی باقری)، شمع، گل، پروانه(محمدصادق بکتاشیان)، طاهر(امیرمسعود حسینی)، طلارودان(رضا مجلسی)، ف- ‌الف(فرشاد اکتسابی)، قطعه ۱۹(مسعود دهنوی)، کل فاطمه(مهدی زمانپور کیاسری)، مرغ آتش(حجت طاهری)، موسیقی زندگی من است(مهدی محمودی)، میر و مار(امید پاک‌پرور) و هوبره(فتح‌ا... امیری و نیما عسکری).
 مستندهای کوتاه: آق سو(عبدا... عزیزی)، آلوسان(محسن اسلام‌زاده)، باوه [پدر](محسن کولیوندی)، برانازا [برادر خشکی‎ها] (علی اسدی)، پا به توپ(حدیث جان‎بزرگی)، پریزاد(مهدی ایمانی شهمیری)،تجارتخانه بوشی(هادی نعمت‎الهی)، تنها نخواهم ماند(یاسر طالبی)، حاج ابوالقاسم قناد و پسران(مهرداد خاکی)، حلب دریا ندارد(میثم صبوحی)، خانجان(بابک طاهری)، درباره پدر درباره مرگ(فرهاد بهبهانی)، رویای آشفته(احسان نیکبخت)، زرافشون(مهدی رجبیان)، سارو(محمد عبداللهی)، سایه‌‏های کوتاه(محسن عسگری‎زاده)، سنجاقک‎های برکه‏‌ی خشک...(محمدصادق بکتاشیان)، شب‎ها در راه(حسن ملک‏زاده)، فریاد بلوط(محسن سخاء)، کاکل(هادی ثابت‌شوکت‎آباد)، کامیون آبی(هادی آفریده)، کمی با من برقص(مصطفی امامی)، گاندو(تیمور قادری)، نیسان(محسن ظریفی‌‏پور)، وایو (پناه‌‏برخدا رضایی) و همیشه شب همیشه روز(یاسر خیر).

علاقه‌مندان به تماشای این فیلم‌ها می‌توانند با مراجعه به سامانه هاشور به نشانی
hashure.com و بخش اکران عمومی با خرید بلیت، فیلم‌های موردنظر خود را ببینند. سامانه‌های فیلیمو، نماوا و تیوا هم فیلم‌های این دوره سینماحقیقت را به نمایش می‌گذارند.

 آموزش مستند در کلاس لانگلی
یکی از بخش‌های مهم، کاربردی و موردعلاقه جشنواره سینماحقیقت در هر دوره، کارگاه‌های تخصصی و آموزشی است که مستندسازان چهره و معتبر سینمای ایران و جهان برای علاقه‌مندان و فعالان سینمای مستند برگزار می‌کنند. در این دوره هم این کارگاه‌ها برگزار می‌شود، البته به‌صورت آنلاین. امروز آن کسانی که در کارگاه‌ها ثبت‌نام کرده بودند، می‌توانند از ساعت 17و30دقیقه تا 19 مسترکلاس مجازی جیمز لانگلی، مستندساز معتبر آمریکایی را ببینند. لانگلی در این کارگاه دریاره موضوعاتی چون فیلمسازی در مناطق جنگی، تدوین فیلم مستند و فیلمنامه فیلم مستند صحبت خواهد کرد.

 هرتزوگ و سینمای ایران
علاقه‌مندان سینما قطعا با نام و آوازه ورنر هرتزوگ، کارگردان و مستندساز مشهور سینمای آلمان و جهان آشنایی دارند. هرتزوگ را با فیلم‌هایی چون معمای کاسپار هاوزر، فیتزکارالدو و آگیره خشم پروردگار می‌شناسیم. او به‌تازگی در پیامی به مناسبت برگزاری چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت، نسبت به سینمای ایران ابراز علاقه کرده و در بخشی از ویدئویی برای دوستش آندره سینگر که در جشنواره امسال سینماحقیقت در یک مسترکلاس از هرتزوگ می‌گوید- گفت: «می‌دانم سمینار کارگاهی برای فیلمسازان و دانشجویان جوان در ایران برگزار می‌کنی، به تو غبطه می‌خورم. من کشور ایران را دوست دارم. کشوری با سنت شعر و شاعری پنج هزارساله که ضمنا پیشینه تولید فیلم‌های فوق‌العاده‌ای دارد.»

 پیام انتظامی
روز گذشته دکتر حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی به مناسبت چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت پیامی را به این شرح منتشر کرد: «مستندسازان هنرمند ایران اسلامی سال‌هاست نه تنها علاقه‌مندان فهیم این عرصه را با خود همراه ساخته‌اند بلکه با تکیه بر پشتوانه‌ فکری خویش، گام‌های بلندتری را با استحکام هرچه تمام‌تر برداشته‌اند. فیلم‌های وزین و متین مستند در سایه‌سار هنرمندان اندیشمند و صبور خود، درفش فضائل و ارزش‌های ناب انسانی را با تمام قاب‌های ماندگار خویش در سپهر معرفت‌جویانه‌ سینمای ملی ایران به اهتزاز درآورده است.از آنجا که حقیقت‌جویی هنرمندانه از اعماق دل‌های صاف دردمند برمی‌آید، لاجرم بر دل‌های مشتاق حقیقت نیز فرود خواهد آمد. در نهایت افتخار و ادب، بر خود فرض می‌دانم قدرشناس نجابت فیلمسازان این حوزه باشم که چهاردهمین دوره این رویداد مهم فرهنگی را در شرایط ویژه‌ زیست کرونایی، برای مخاطبان مشتاق خود، فراهم کردند.»
منبع: روزنامه جام جم
نظر شما