پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۲۰
کد خبر: ۱۱۲۸۳۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
امسال یلدایی که فرصتی برای صله رحم و دورهمی خانواده‌ها بود، با شیوع کرونا تهدیدی برای سلامت شده است و باید این مراسم آیینی را با شیوه متفاوتی برگزار کنیم تا باهم بودن بیشتر در یک شب، به قیمت از دست دادن عزیزانمان تمام نشود.
یک «شب یلدا» طلب همه شما!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، هر ساله در نزدیکی آخرین شب فصل پاییز خیابان‌ها پر از نمادهای جشن و شادی برای زنده نگه داشتن شب یلدا و تشویق یکدیگر برای دورهمی و بازدید از بزرگ‌ترهای فامیل بود و همه در این شب سعی می‌کردند ساعاتی را در کنار بزرگ‌ترها سپری کنند. اما امسال کرونا همه چیز را متحول کرده و نه تنها مسؤولان، بلکه آنهایی که به فکر سلامت عزیزانشان هستند، توصیه به دورهمی مجازی می‌‌کنند تا مبادا این ویروس منحوس دامن‌گیرشان شود و به خاطر یک شب دورهمی و خوشی، یک عمر پشیمان شوند و عزیزان خود را از دست بدهند.

حالا دیگر یلدایی که فرصتی برای صله رحم و دورهمی خانواده‌ها بود، تهدیدی برای سلامت شده است. سال‌های گذشته در مهمانی و مراسم شب یلدا همه توصیه می‌کردند که به محض رسیدن به مراسم گوشی‌ها را خاموش کرده یا کنار بگذارید، اما امسال همین گوشی و استفاده از فضای مجازی برای برقراری ارتباط با یکدیگر مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری یلدای ۹۹ را به شکلی متفاوت و به صورت آنلاین برگزار می‌کنند.
یک «شب یلدا» طلب همه شما!یلدای ۹۹ سنت‌شکنی کنیم/ برپایی آیین سنتی نباید به قیمت جان تمام شود

مجید ابهری، جامعه‌شناس با بیان اینکه بزرگداشت آداب و رسوم یک وظیفه فرهنگی است که هر جامعه‌ای در زمان‌های مختلف به نکوداشت آن همت می‌گمارد، می‌گوید: هر سال در شب یلدا اعضای خانواده با حضور در خانه بزرگ‌ترهای فامیل دور هم جمع شده و ضمن دید و بازدید و خوردن خوراکی و میوه‌های مختلف، این شب را به عنوان آیین فرهنگی پاس می‌دارند. اما امسال با توجه به شیوع کرونا باید سنت‌شکنی کرده و از دورهمی و برپایی تجمعات برای حفظ سلامت عزیزان جلوگیری کنیم تا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود.

وی با اشاره به اینکه یلدا یک آیین فرهنگی و سنتی است که برپایی آن هم برای ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد، اما این مراسم هر چه عزیز هم باشد، نباید به قیمت جان افراد به ویژه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها که آسیب‌پذیر هم هستند، تمام شود، می‌افزاید: باید مردم هم آگاهانه این مراسم را امسال به صورت مجازی و با استفاده از نرم‌افزارها و تماس‌های تصویری به پا دارند و دورهمی و برگزاری تجمعات را به سال آینده موکول کنند. چرا که شاید بتوان دورهمی را در زمان دیگری به پا کرد، اما برای حفظ سلامتی و حیات نمی‌توان منتظر ماند.

رعایت نکات بهداشتی در دورهمی‌ها معنا ندارد/ در برابر سنت‌ها ایستادگی نکنیم

البته با وجود توصیه‌های اکید مسؤولان برای جلوگیری از دورهمی در شب یلدا و اعمال محدودیت تردد در این ایام، باز هم افرادی هستند که بدون توجه به توصیه‌ها یا خستگی کادر درمان و از همه مهم‌تر سلامتی خود و اطرافیان، به حضور در مراسم و برپایی محافل اصرار دارند و به نوعی سنت را بر سلامتی ترجیح می‌دهند و در گروه‌های خانوادگی از یکدیگر دعوت به عمل می‌آورند تا این شب را در فضای بسته خانه سپری کنند؛ غافل از اینکه وقتی در کنار عزیزان هستیم و به مهمانی می‌رویم، خیلی راحت از حالت دفاعی در برابر کرونا خارج می‌شویم. اول ماسک بر صورت داریم، اما کم‌کم ماسک‌ها برداشته و فاصله‌ها کم و کمتر می‌شود و وقتی دورهم هستیم در کنار هم چای می‌نوشیم، غذا، تنقلات و میوه می‌خوریم یا حتی در نزدیکی هم به تماشای تلویزیون می‌نشینیم و همین تهدیدی برای سلامتی به شمار می‌رود.

ابهری با بیان اینکه حفظ سلامت ارزشمندتر از نکوداشت سنت است، خاطرنشان می‌کند: همانطور که امسال نوروز را نتوانستیم مثل سال‌های گذشته به مهمانی و دورهمی بگذرانیم، برای سلامتی و رهایی از کرونا همچنان باید این مسیر را ادامه داد و شب یلدا امسال را از طریق فضای مجازی به دید و بازدید هم برویم. علاوه بر این، می‌توان در خانه با چیدن سفره یلدا و تزیین خانه، کودکان را با این سنت آشنا کرد و ضمن قصه‌گویی برای بچه‌ها، فضای مفرحی در خانه ایجاد کرد تا آنها نیز یلدا و این رسم ایرانی را بشناسند.

یک «شب یلدا» طلب همه شما!مبادا امسال کرونا را در شب یلدا به هم هدیه دهید

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس نیز با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌ها، مهمانی و دورهمی خانوادگی ابتلا به کرونا را ۵۱ درصد افزایش داده است بنابراین باید به تغییر سنت و توجه به فضای مدرن را برای رهایی از کرونا مدنظر قرار دهیم، می‌گوید: با ورود تکنولوژی به هر جامعه‌ای فرهنگ‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. اما فرهنگ معنوی هر جامعه نسبت به تغییرات مقاومت بسیاری دارد. ما کشوری هستیم که در برابر سنت‌ها ایستادگی می‌کنیم و تغییر فرهنگ معنوی را متناسب با تغییر فرهنگ مادی پیش نمی‌بریم. بر همین اساس شاید برخی افراد با وجود درک خطر کرونا برای سلامتی خود و دیگران به برپایی مراسم شب یلدا و حضور در مجالس و مهمانی‌ها اصرار داشته باشند و نخواهند از طریق فضای مجازی آیین شب یلدا را برپا کنند.

وی با بیان اینکه هر سال شب یلدا که سرآغاز زمستان و سردی هوا به شمار می‌رود، حضور در کنار هم و به ویژه استفاده از صحبت‌ها و خاطرات بزرگ‌ترها گرمابخش خانه‌ها بود، می‌افزاید: خاطرات یلدا همیشه شیرین بوده است، پس مبادا امسال برای شادی خود با برپایی دورهمی، کرونا را به یکدیگر هدیه دهیم و با بیماری و حتی مرگ عزیزانمان خاطره بدی از این شب آیینی در ذهن خود و اطرافیان به جا بگذاریم. البته نمی‌گوییم که شب یلدا را امسال فراموش کنیم، اما در برپایی آن باید تجدید نظر کرده و آن را به صورت مجازی برپا کرد یا حتی در ساعاتی قرار گذاشت و همه از طریق فضای مجازی دید و بازدیدها را تازه کنند و پای خاطرات بزرگ‌ترها بنشینند.

یک «شب یلدا» طلب همه شما!کرونا را در شب یلدا دور بزنیم/ راهکارهایی برای یلدای کرونایی

بیایید امسال که کرونا در جهان هر روز قربانی می‌گیرد و روزانه خانواده‌های بسیاری به خاطر شیوع کرونا داغدار عزیزانشان می‎‌شوند، راهی برای شادی در این شب پیدا کنیم. لازم نیست که حتما به صورت فیزیکی کنار هم باشیم، بلکه می‌توان و با استفاده از تکنولوژی و فضای مجازی در این شب‌ها از اجتماعات دوری کرد و برای حفظ سلامتی خود و عزیزانمان از دورهمی بپرهیزیم.

می‎توان در شب یلدا با تزیین خانه و پهن کردن سفره یلدا در خانه خود کودکان را با این سنت آشنا کرد و با برقراری تماس تصویری یا حتی تلفنی پای خاطرات بزرگ‌ترها نشست و حتی فال حافظ گرفت و شاهنامه‌خوانی کرد. همچنین بازی‌ها آنلاین بسیاری وجود دارد که خانواده‌ها می‌توانند در زمانی خاص به بازی آنلاین بپردازند و حس کنند که در کنار یکدیگر هستند. البته رسانه ملی نیز ویژه برنامه‌های متنوعی برای شب یلدا تدارک دیده که خانواده‌ها بر اساس سلیقه خود می‌توانند این شب را با برنامه‌های تلویزیونی سپری کنند.

علاوه بر این، امسال که  به دلیل شیوع کرونا فقط به اندازه اعضای خانواده خرید خوراکی و تنقلات صورت می‌گیرد و باید از دورهمی پرهیز شود، می‌توان با پرداخت بخشی از هزینه‌های شب یلدا به افراد نیازمند سفره یلدای آنها را نیز رنگین و شادی این شب را نیز با آنها تقسیم کرد.

یلدای امسال را برخلاف ماهیت آن که جشن و دورهمی و رفتن به خانه بزرگ‌ترها است، به صورت مجازی و دور از هم از نظر فیزیکی برگزار کنیم تا این شب به قیمت از دست دادن عزیزانمان تمام نشده و نگذاریم برای باهم بودن بیشتر در یک شب، برای همیشه از بودن در کنار یکدیگر بازمانیم.
نظر شما