پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۱۲۸۴۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
نمایشنامه «داستان پژوهش» نوشته حسن صانعی و محمدحسین موسوی‌نسب مبانی تحقیقات علمی را با استفاده از ابزار نمایش و به زبان انگلیسی برای مخاطبان نوجوان بیان می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی  فرهنگ وهنر،کتاب داستان پژوهش/ A tale of Research به تازگی توسط انتشارات آستین مک‌کالی در لندن منتشر و ابتدا در بیشتر کتابفروشی های برخط؛ ازجمله آمازون، بارنزاندنوبل و واتراستونز و بعد نسخه فیزیکی آن در کتابفروشی‌های فیزیکی اروپا و آمریکای شمالی ارائه شد. 

این داستان در پی توضیح تحقیقات علمی برای نوجوانان در ژانر نمایشنامه است و مبنای روش‌های تحقیق علمی را به زبانی ساده برای آنها بیان می‌کند. 
داستان پژوهش نمایشنامه‌ای به زبان انگلیسی‌ است که به آموزش مبانی پایه روش انجام پژوهش علمی به نوجوانان می‌پردازد. نویسندگان معتقدند اگر ابزارهای ذهنی لازم برای اندیشه علمی و منتقدانه در اختیار نوجوانان قرار گیرد؛ یعنی دقیقا همان ابزارهایی که دانشمندان برای تولید دانش به کار می‌گیرند همه مطالب کتاب‌ها، روزنامه‌ها، مجلات، تلویزیون، رادیو یا فضای مجازی را به سادگی باور نمی‌کنند. آنها می‌توانند حقیقت را خود با کمک پژوهش از دنیای پیرامون به دست آورند. به باور نویسندگان آموزش روش پژوهش کردن باید از نوجوانی آغاز شود. این شیوه‌ای جدید برای پرداختن به علم با ابزار هنر و ادبیات است. 

مادر؛ شخصیت‌محوری داستان پژوهش

شخصیت محوری این داستان یک مادر ایرانی جوان، باهوش و تحصیل کرده است که مبانی اولیه روش‌شناسی پژوهش را با زبانی ساده و غیرمستقیم به فرزندانش آموزش می‌دهد. نویسندگان این اثر باور دارند که اگر جامعه بهتری در آینده می‌خواهیم، تغییرات واقعی از بانوان جامعه و در خانواده آغاز خواهد شد.

همچنین در لایه‌های پنهان تلاش شده ویژگی‌هایی از فرهنگ ایرانی و دنیای فارسی‌زبانان به خوانندگان جهان معرفی شود. تا جایی که می‌دانیم، این نخستین بار در دنیاست که روش انجام پژوهش علمی با زبان هنر و در قالب نمایشنامه انجام می‌شود. این کتاب یک صفحه اختصاصی (وبلاگ) برای ارتباط با مخاطبان دارد که ناشر آن را اداره می کند.

این کتاب دو نویسنده دارد؛ سیدحسن صانعی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و استاد آمار پزشکی و روش‌شناسی پژوهش در این دانشگاه است. وی دانش‌آموخته مدرک دکتری از دانشگاه لیورپول انگلستان در گرایش آمارپزشکی است و تا کنون نزدیک به ۲۰ کتاب در زمینه آموزش روش‌شناسی پژوهش (روش تحقیق) به دانشجویان چاپ کرده است.

سیدمحمدحسین موسوی نسب نیز دانشجوی دکتری ترجمه‌شناسی دانشگاه سوربن فرانسه و ساکن پاریس است. وی همچنین عضو کارگروه انتشار مقالات همایش پژوهشگران جوان (Rencontres Jeunes Chercheurs) این دانشگاه و مدرس کارگاه‌های نگارش علمی و مقاله‌نویسی به دانشجویان دکتری دانشگاه سوربن است. او از مهر ۱۳۹۴ تا کنون عضو انجمن صنفی مترجمان استان تهران بوده‌اند.
منبع: ایرنا
نظر شما