جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۹
کد خبر: ۱۱۲۸۴۶
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
ویژه‌برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت «شب یلدا» در مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور به صورت مجازی برگزار می‌شود.
اعلام برنامه‌های «شب یلدا» در مراکز کانون سراسر کشوربه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امسال برای قدردانی از تلاش فداکارانه و شبانه‌روزی کادر درمان به ویژه پرستاران برای مبارزه با بیماری کرونا و مصادف شدن این روز با «شب یلدا»، تعدادی از برنامه‌های کانون پرورش فکری به پاسداشت کادر درمان مراکز بهداشتی و درمانی اختصاص یافته است. بر همین اساس، برنامه‌های «شب یلدا» از سوی انجمن‌های قصه‌گویی، عکاسی، شاعران، نویسندگان، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و سرود در تمامی استان‌ها برپا می‌شود.

این برنامه‌ها در بستر پرتال اینترنتی کانون پرورش فکری به نشانی kpf.ir و صفحه‌های رسمی کانون در شبکه‌های اجتماعی برگزار خواهد شد.

قصه‌گویی و نقالی، هم‌زمان با بلندترین شب سال
صفحه‌های مجازی کانون به مناسبت شب یلدا اقدام به برگزاری سومین جشنواره قصه‌گویی بومی محلی «چله قصه‌ها»، ویژه‌برنامه قصه‌گویی «مه ته ل، چله، زمسان»، ویژه‌برنامه قصه‌گویی با حضور صدا و سیما، ویژه برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی شامل (قصه‌گویی، حافظ‌خوانی، نقالی، موسیقی و...)، قصه‌گویی مادربزرگ‌ها، قصه‌گویی با موضوع یلدا و کاردستی، قصه‌گویی ننه سرما، قصه‌گویی «چیله کئجه سی»، قصه‌گویی «از چله کوچیکه تا چله بزرگه»، قصه‌گویی با عنوان «اوسانه‌ی مادربزرگ»، بازی حدس کلمات، اجرای قصه بومی محلی از سوی اعضای انجمن‌های قصه‌گویی و مربیان، انتشار ‌ویدیوهای قصه‌گویی، نشست‌های تخصصی انجمن‌های قصه‌گویی، قصه‌گویی برای دانش‌آموزان مدارس و اجرای شاهنامه‌خوانی و نقالی از سوی اعضای برگزیده‌ی نقال کانون، خواهند کرد.

حافظ‌خوانی و شعرخوانی به مناسبت شب یلدا
حافظ‌خوانی و شعرخوانی از سوی اعضا و مربیان، پویش حافظ‌خوانی در جمع خانواده، فال حافظ همراه با توضیح‌هایی در مورد گرفتن فال حافظ از سوی مربیان، حافظ‌خوانی و تفسیر غزل از حافظ، فراخوان خوش‌نویسی با موضوع حافظ‌نویسی، شعرخوانی با زبان محلی، تهیه نماهنگ حافظ‌خوانی، پویش خوش‌نویسی با موضوع «تفالی به حافظ»، حافظ‌خوانی و معرفی شب یلدا در کارگاه خوش‌نویسی و... از جمله برنامه‌های مراکز کانون در شب یلدا است.

برگزاری مهرواره «شو چله» بر اساس قصه‌های بومی
صفحه‌های مجازی کانون همچنین مهرواره قصه‌گویی شو چله (شب یلدا) با استفاده از متون ادب فارسی و قصه‌های بومی محلی برای کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان (مربیان، معلمان، پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها)، مهرواره «الو قصه»، اختتامیه مهرواره‌ «قصه‌های ماندگار» ویژه مربیان، نوجوانان، پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و همه‌ علاقه‌مندان به قصه‌گویی، مهرواره شعری برای شب یلدا و مهرواره‌ «از نو بنویس» بخش مکاتبه‌ای ادبی کانون ویژه شب یلدا را برگزار می‌کنند.

گرامی‌داشت روز پرستار هم‌زمان با شب یلدا
هم‌زمان با شب یلدا و تقارن آن با میلاد حضرت زینب کبری(س) و گرامی‌داشت روز پرستار، ویژه‌برنامه‌ معرفی حضرت زینب(س) و روز پرستار از سوی مربیان به صورت پادکست، پویش کارت پستال‌سازی ولادت حضرت زینب(س) و شب یلدا از سوی اعضا و مربیان برای تبریک به پرستاران و کادر درمان، انتشار فراخوان‌های نقاشی و مجسمه‌های سفالی به مناسبت این روز، تهیه‌ نماهنگ‌های کوتاه و مرتبط با روز پرستار و تشکر از زحمات آنان از سوی مربیان، برنامه «بلندترین شب قرنطینه»، خواندن اشعار در منقبت و منزلت بزرگ بانوی کربلا و نقاشی‌های خلاقانه با موضوع یلدا و روز پرستار از سوی مربیان و اعضا در صفحه‌های مجازی کانون برگزار می‌شود.

عکاسی و کاردستی با نمادهای شب یلدا
انتشار فراخوان «من و پدر بزرگم، یلدای کرونایی»، فراخوان عکاسی با موضوع انار، مسابقه عکاسی با موضوع «یلدا در خانه‌ ما»، پویش عکاسی «انار صددانه یاقوت»، عکاسی با موضوع شب یلدا و قرار دادن آثار در صفحه‌های انجمن‌ عکاسی، ویژه‌برنامه عکس‌نوشت یلدایی ویژه اعضای انجمن‌های ادبی و عکاسی (نمایشگاه مجازی)، مسابقه عکس «من و یلدا، آداب و رسوم شب یلدا، ارسال عکس پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها»، چالش کاردستی‌های یلدایی درست کنیم در گروه‌های مراکز سیار و پستی با عنوان «تقدیم می‌کنم به کادر درمان»، کارگاه کاردستی با موضوع ساخت نمادهای یلدایی، یلدا در قرنطینه (کاردستی خلاق اعضا از نمادهای یلدا)، آموزش کاردستی‌های یلدایی در کارگاه‌های برخط، آموزش کاردستی میوه‌های شب یلدا و... از دیگر برنامه‌هایی به شمار می‌رود که برای این شب تدارک دیده شده است.

یلدای مجازی کانون
برگزاری کارگاه سفال‌گری و ساخت نمادهای یلدا، کارگاه آموزشی پتینه و ساخت دیوارکوب یلدایی، خوانش داستان‌های یلدا از سوی اعضا و مربیان، انتشار نماهنگ‌های شاد با موضوع یلدا، معرفی شب یلدا و آداب و رسوم این شب، سخنرانی‌هایی با موضوع آیین‌های یلدا، اجرای موسیقی، یلدا در دیگر کشورهای فارسی‌زبان، مسابقه سفره‌آرایی یلدایی، پخش سرودهای ویژه شب یلدا، ویژه‌برنامه‌ی «یلدا در سایه کرونا»، ویژه‌برنامه‌ی «یلدای مهر، یلدای مجازی»، اجرای فیلم تئاتر کودک و نوجوان با عنوان «یلدانت»، ویژه‌برنامه «یک قاچ لبخند»،‌ویژه‌برنامه «همنشین شب روشن»، اجرای نمایش به صورت زنده، برگزاری جشن مجازی یلدا مبارک و پخش انیمیشن ننه سرما، از دیگر برنامه‌هایی است که کانون در نظر گرفته است.

همچنین نمایشگاه مجازی آثار نقاشی و عکس اعضا، نوشتن جملاتی با موضوع‌های (خداحافظی با پاییز و سلام به زمستان) در کارگاه‌های ادبی، مسابقه تزیین هندوانه و سفره یلدایی، پویش دور از هم برای هم دعا کنیم، بیان خاطرات شیرین یلدایی، معرفی تاریخچه یلدا در ایران به صورت نماهنگ، ساخت پادکست (خاطره‌گویی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها)، «از یلدا چه می‌دانیم؟» (پیشینه شب یلدا نزد ایرانیان و تنقلات و خوردنی‌های شب یلدا و دلیل انتخاب آن‌ها)، ویژه‌برنامه ادبی دورهمی «یلدا، امید، سلامتی» ویژه اعضای شاعر نوجوان، برگزاری پویش نقاشی با موضوع «خاطرات یلدا» در کارگاه‌های برخط، چالش تبریک به «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها یادت نره» ویژه اعضا و به صورت پیام صوتی با رویکرد امسال یلدا در خانه می‌مانیم، اجرای استندآپ کمدی با موضوع شب یلدا و زمستان از سوی اعضای مراکز کانون پرورش فکری و... نیز از جمله برنامه‌هایی است که به این مناسبت اختصاص دارد.
نظر شما