پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۰
کد خبر: ۱۱۲۹۸۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
شهرام کرمی از نگاه تخصصی رهبر می‌گوید:
شهرام کرمی از نگاه تخصصی رهبر در جلسات غیررسمی می‌گوید: در یادداشت‌های ایشان بود و تأکید کردند بروید به سمت تئاتر مردمی و خیابانی که این موضوع نشان از تسلط ایشان بر نیازها و فضای روز تئاتر کشور بود.
نگاه رهبر انقلاب به هنرهای نمایشی؛ احیای تئاتر مردمیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، تئاتر، پایه مهم هنرهای نمایشی و حلقه رابط مهم میان ادبیات و سینماست. ازاین‌رو شاید مهم‌ترین نقش را در متصل کردن هنر نخبگانی با هنر مردمی داشته باشد اما سال‌هاست که غلبه یک رویکرد خاص هنری بر تئاتر آن را به گوشه تماشاخانه‌ها رانده است. شهرام کرمی، مدیر سابق دفتر هنرهای نمایشی که در دوران تصدی خود در دیدار پنجشنبه‌های رهبری حضور پیداکرده حالا راهبرد رهبری را در حوزه تئاتر، این‌طور تشریح می‌کند: حرکت به سمت تئاتر مردمی.

 قبل و بعد از دیدار با رهبری، چه تغییری در نگاه‌تان ایجاد شد؟
یکی از فرصت‌ها و توفیقات بسیار ارزشمند و پربهره که نصیب خانواده تئاتر شد، دیدار با رهبری بود که در آن ما به‌عنوان گروهی از بچه‌های تئاتری در یک محفل صمیمی و خصوصی، با آرامش و آسودگی و صراحت با رهبری به گفت‌وگو نشستیم. شاید هم من و هم سایر شرکت‌کنندگان در این دیدار از پیش خیلی به این مسأله فکر کردیم چقدر می‌توانیم راحت باشیم و با صراحت مسائل‌مان را مطرح کنیم. حتی خودم دغدغه داشتم تا چه اندازه می‌توانم چنین جو و فضایی را در دیدار داشته باشم. اما همین‌که وارد شدیم، ایشان بسیار گرم و با آغوش باز از ما استقبال کرد، 

طوری که هم من و هم بقیه هنرمندان حاضر از همان ابتدا با یک آرامش و طمأنینه خاصی، هر چیزی را که به ذهنشان می‌رسید مطرح می‌کردند. مقام معظم رهبری بسیار بانشاط با تک‌تک ما صحبت و شوخی می‌کردند و همین باعث آرام شدن فضا می‌شد. از طرفی حرف‌های‌مان را با نکته‌سنجی گوش می‌دادند و حتی یادداشت برمی‌داشتند و بعد فرمایشات‌شان را اظهار می‌کردند. به نظر من صحبت‌های ایشان مبتنی بر آگاهی و دانش بود و به دلیل اشرافی که بر این حوزه تخصصی داشتند، این صحبت‌ها می‌تواند چراغ راهی برای این حوزه باشد.

 نگاه رهبری در سطح تخصصی به تئاتر چه بود؟
مثلا در یادداشت‌های ایشان بود و تأکید کردند بروید به سمت تئاتر مردمی و خیابانی که این موضوع نشان از تسلط ایشان بر نیازها و فضای روز تئاتر کشور بود و اتفاقا بعدازآن دیدار همه ما که در آن جلسه حضور داشتیم با یک عنوان مشترک «شب خوب تئاتر» در فضای مجازی این خاطره را ثبت کردیم. یعنی همه ما با این هشتگ مشترک، بدون اشاره به اصل دیدار به این دلیل که خصوصی بود و نمی‌دانستیم که امکان رسانه‌ای کردن آن وجود دارد یا نه، از این شب در صفحات‌مان یادکردیم.

 این دیدار با اهالی تئاتر، تأثیری هم بر وضعیت تئاتر کشور داشت؟
مقام معظم رهبری خیلی از ما استقبال و حمایت کردند حتی وقتی صحبت از بودجه تئاتر شد، من خدمت‌شان عرض کردم و گفتم این‌که خیلی کم است. همان‌جا یکی از بچه‌ها گفتند از شما می‌خواهیم تأکید کنید بودجه تئاتر را بیشتر کنند، گفتند من حتما پیگیری می‌کنم حتی خودشان هم تصریح کردند که وضعیت اعتبارات دولت با توجه به تحریم‌ها مناسب نیست اما بعد از آن، این دیدار منجر به اتفاقات خوشایندی در تئاتر شد و من که مسؤولیت تئاتر کشور را به عهده داشتم در خیلی از موضوعات متوجه گشایش فضای تئاتر و حمایت از آن شدم.
 برای همین این دیدار را به فال نیک می‌گیرم و ما هم که در آن دیدار بودیم، سعی کردیم نماینده خانواده تئاتر و انعکاس‌دهنده نظرات و مشکلات هنرمندان باشیم.
منبع: روزنامه جام جم

مطالب مرتبط
نظر شما