پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۵
کد خبر: ۱۱۳۱۰۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
دیوارنگاره بزرگ میدان ولیعصر(عج) این روزها به طرحی موجز و کنجکاوی‌برانگیز آراسته شده که البته قرار است با همین اطلاعات مختصر آغازگر پویشی بزرگ باشد.
پویش بزرگ «برای تو» با دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) آغاز شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، دیوارنگاره بزرگ میدان ولیعصر(عج) این روزها به طرحی موجز و کنجکاو‌برانگیزی آراسته شده که البته قرار است با همین اطلاعات مختصر آغازگر پویشی بزرگ باشد. طرح حاوی یک نشان است که هم شبیه سایر نشان‌ها هست و هم نیست. می‌شود آن را بر سینه اثر یا صاحب اثری آویخت تا افتخاری را که به اعتباری کسب شده به آن تسری داد. اما کدام اعتبار؟ دیوارنگاره به عبارت «برای تو» اکتفا کرده اما این روزها که داریم به اولین سالگرد شهادت سردار رشید ایران اسلامی، سردار قاسم سلیمانی نزدیک می‌شویم، ذهن هیچ‌یک از ما به منبعی معتبرتر از روح بزرگ سردار سلیمانی به‌عنوان منبعی اعتباربخش برای از جان گذشتن در راه ایران و اسلام منتقل نمی‌شود. مفهومی که گرچه منحصر در یک نام شده، اما چنان وسیع و جهانشمول است که هر ایثاری را در راه خدمت به مردم ایران و مستضعفان جهان دربر می‌گیرد. روزنامه جام جم به همین بهانه از میکائیل دیانی، مشاور رسانه‌ای سازمان هنری «اوج» درباره کم و کیف این پویش پرسیده است که با هم میخوانیم:

ماجرای «پویش برای تو» چیست؟ از کی آغاز شده و به کجا می‌رود؟
ما یک پویش عمومی داریم که از امروز آغاز می‌شود و هم در حوزه‌های پوستر و بیلبورد شهری و دیوارنگاره‌هاست و هم در حوزه مستند و فیلم کوتاه و این دست اقلام برگزار می‌شود. این مدالیون یا همان نشانی هم که الان بر دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) نصب شده درواقع پیش‌تبلیغ یا همان تبلیغ تعلیقی پویش ماست. این دیوارنگاره هم روز سه‌شنبه ۹ دی، رونمایی می‌شود و از فردا هم باقی محصولات در سطح شهر رونمایی خواهند‌شد.

در شهرهای دیگر کشور چطور؟
ما در سایر شهرها هم بیلبوردهای شهری و کارهای دیگر هم داریم که با کمک نهادهای مختلف شهری آنها را بالا می‌بریم و فیلم‌های مستند و داستانی هم_که تولیدکنندگان‌شان از سراسر کشور هستند_همزمان عرضه خواهند شد و تا روز شهادت حاج قاسم سلیمانی ادامه خواهد یافت.

کلا چه اقلامی در این پویش هست که مردم می‌توانند در تولید آنها مشارکت داشته باشند؟
ما دو هفته قبل از این که این تبلیغات را آغاز کنیم در آرشیو سازمان اوج را باز و اعلام کردیم هر کسی که قصد دارد محصولی برای حاج قاسم تولید کند، بیاید و هر آرشیوی را که لازم دارد از سازمان اوج بگیرد؛ چه آرشیو از حاج قاسم و چه از موضوع مقاومت در قالب‌های مختلف آرشیو تصویری، ویدئویی و گرافیکی. بنابراین در همان مدت کوتاه یکی دو هفته، بیش از ۳۰۰ گروه فرهنگی مردمی درخواست آرشیو دادند و از دیروز هم ما فراخوان دوم را دادیم که هر کسی چه با استفاده از آرشیو ما یا کلا به صورت آزاد، محصولی تولید کرد، ما ظرفیت شبکه توزیع‌مان را در اختیارش قرار خواهیم داد تا بتواند اثرش را به صورت حداکثری در فضای رسانه‌های عمومی منتشر کند. در نهایت این محصولات می‌آید و در کنار محصولات تولیدی خودمان قرار می‌گیرد.

آرشیوها را با شرط این که محصول را به شما برسانند تا با برند اوج منتشر شود، در اختیار گروه‌ها قرار داده‌اید یا آزاد است؟

ما این استفاده را آزاد گذاشته‌ایم، چون از نظر ما حاج قاسم انحصاری نیست و طبق فرمایش آقا هم گروه‌های مردمی باید در تولیدات فرهنگی در این حوزه فعال باشند. ما فقط به گروه‌ها گفته‌ایم که اگر می‌خواهید محصول‌تان دیده شود، ما ظرفیت توزیع‌مان را در اختیارتان قرار خواهیم داد. ولی همه آزادند هر نحو پرداختی دوست دارند داشته باشند.

در چه حوزه‌های دیگری برای مشارکت مردمی برنامه‌ریزی کردید؟

 در همه آن حوزه‌هایی هم که خودمان تولیدات و آثاری تهیه کرده‌ایم، در همان‌ها اقلام و مواد خامش را در اختیار مردم هم قرار داده‌ایم تا محصول نهایی آنها دوباره در ساخت توزیع ما قرار بگیرد.

برنامه‌هایی که برای رونمایی دیوارنگاره پیش‌بینی کرده‌اید، چیست؟

برای اولین‌بار و به شکلی استثنایی است که ما دیوارنگاره را در روز روشن رونمایی می‌کنیم و ساعت ۳ بعدازظهر، هنگامی که مردم دارند در خیابان رفت‌وآمد می‌کنند این کار را انجام می‌دهیم تا در نگاه عمومی و مورد توجه مردم باشد. طبیعتا از خبرنگاران و رسانه‌ها هم دعوت شده است تا این اتفاق را با رویکرد خودشان ثبت و ضبط کنند.

این نشانی که روی دیوارنگاره دیده می‌شود، صرفا طراحی است یا واقعا نشانی است که قرار است به افراد و گروه‌های خاصی اهدا شود؟

 این در واقع طرحی است که تبدیل می‌شود به نشان مشترک همه محصولات اوج برای این پویش.

یعنی قرار است به اثر برتر رسانه‌ای یا چنین چیزی اهدا شود؟
نه، اما در حوزه ارتباط عمومی مفهومی به نام «تیزینگ» داریم که به معنای دیگر پیش‌مقدمه یا نقطه اثر در ذهن مخاطب را به‌عهده دارد. این مدال، آن نقطه اثر یا نقطه مرکزی است که وقتی این پویش راه بیفتد در همه محصولات وجود خواهد داشت و هر مخاطبی که آن را ببیند، می‌گوید این همان نشانی است که تصویر آن را روی دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) دیده‌ایم. این هم که الان به صورت بزرگ در بیلبورد قرار گرفته از این جهت است.

این کارکرد صرفا برای محصولات تهیه‌شده درباره سردار سلیمانی استفاده خواهد شد یا در حوزه‌های وسیع‌تر محتوایی مدنظر است؟

ما این حوزه را باز گذاشته‌ایم و نگاه‌مان این است که هرکسی دارد برای ایران کار و جانفشانی می‌کند، لایق این نشان خواهد بود، اما طبعا در بازه شهادت حاج قاسم بیشتر ذهن‌ها معطوف به این موضوع است همان‌طور که در پاسخ به نظرسنجی ما در صفحه اینستاگرام اوج هم که بیش از ۵۰۰ نفر در آن شرکت کرده‌اند، حول و حوش ۹۰درصد افراد در جواب این که این نشان را به چه کسی اهدا می‌کنید، گفته‌اند آن را به سردار سلیمانی تقدیم می‌کنند.

مردم، نشان مردمی را به چه کسی اهدا می‌کنند؟
از کادر درمان تا مادران
روزنامه جام جم نوشت: خبر عمومی پویش «برای تو» از دو روز پیش شروع شد. از زمانی که اینستاگرام سازمان اوج، در کنار انتشار تصویری از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) از مردم پرسید: «این نشان را به چه کسی اهدا می‌کنید؟» نزدیک به 7هزار با لایک‌هایشان در این پست مشارکت کردند و حدود پانصد نفر هم به این سؤال پاسخ دادند.

اکثر پاسخ‌های کاربران نشان می‌دهد که دوست دارند این مدالیون را پیش از همه به سردار حاج قاسم سلیمانی تقدیم کنند. با این حال بسیاری از پاسخ‌ها هم نشان از آن دارد که مردم به‌خوبی مساله ایثارگری و همه اقشاری را که در برهه‌های مختلف تاریخ برای ایران اسلامی از جان ایثار کرده‌اند، می‌شناسند و صمیمانه  سپاسگزار آن هستند.

بخش قابل‌توجهی از کاربران در پاسخ به سؤال اوج از «کادر درمان» نام برده‌اند؛ کسانی که این روزها و همزمان با سالی که داغ فقدان حاج قاسم، دل‌های بسیاری مردم را می‌سوزاند با تلاش و فداکاری‌هایشان در مبارزه با بیماری کرونا مرهم بر زخم‌های بسیاری از بیماران و خانواده‌هایشان گذاشتند و تجلی ملموس‌تر و دیدنی‌تری از مفهوم ایثار را نشان دادند.

در کنار بسیاری از کاربران که به نام رهبر معظم انقلاب اشاره داشته‌اند، برخی هم اعلام کرده‌اند که این مدال مردمی را به شهدای مقاومت تقدیم خواهند کرد.

همه جوانانی که راه شهدای هشت سال دفاع مقدس را در پیش گرفتند و در کنار سردار قاسم سلیمانی در زمانه‌ای غریب‌تر و در مبارزه با دشمنانی پیچیده‌تر و عجیب‌تر جان خود را در راه امنیت وطن و منطقه فدا کردند.
اما وجه مردمی این نشان با این سؤال باعث شده است که پاسخ‌های جالب‌تری هم در میان آنها پیدا شود. تعدادی از کاربران به «مادر» اشاره کردند؛ شخصیتی که هرگز در ایران از جایگاه قدسی خود به‌عنوان تجلی بی‌پایان فداکاری پایین نیامده و از قضا هر جا هم که سخن از قهرمانان ملی باشد، در کنار آنها نام درخشان مادران‌شان و احترام و ادب خاص به محضر مادران‌شان که راهگشای آنها بوده است  وجود دارد.

در میان پاسخ‌های کاربران نام شهید محسن فخری‌زاده و شهید حججی نیز وجود دارد و یکی از کاربران نوشته که این نشان را به کسی تقدیم خواهد کرد که اولین واکسن ضدکرونای ایرانی را بسازد. برخی دیگر از کاربران هم در قالب طنزآمیز پاسخ داده‌اند.
 یکی از آنها نوشته است: «به خودم که تا به حال زیر بار این همه فشار هنوز ناامید نشده و نشکسته‌ام» و دیگری نیز اشاره کرده «به همسر آینده‌ام تقدیم خواهم‌کرد».


نظر شما