جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۱۳۳۷۲
|
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
در ویژه‌برنامه «سردار دل‌ها» در فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی مطرح شد
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درویژه‌برنامه «سردار دل‌ها» و آیین رونمایی از سردیس حاج قاسم سلیمانی و افتتاح دبیرخانه دائمی دفتر شعر و ادبیات مقاومت که چهارشنبه ۱۷ دی ماه برگزار شد، گفت: ابعاد شخصیت حاج قاسم باید برای نسل‌های آینده روشن شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ویژه‌برنامه «سردار دل‌ها» به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه در سالن همایش‌های فرهنگی هنری بهاران فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس و جمعی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، داوود نورچه ای معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران، حجت‌الاسلام مطلبی امام جماعت مسجد جامع ابوذر و جمعی از خانواده‌های شهدا حضور داشتند.

محمد سعادت مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۷ و رییس فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی در این مراسم گفت: سال گذشته در یک اقدام انقلابی و بسیار سریع نام فرهنگ‌سرای بهاران به فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی تغییر پیدا کرد و پس از آن خانه قرآن فرهنگ‌سرا نیز به شهید ابومهدی المهندس تغییر نام داد.

وی اضافه کرد: جایزه هنری سردار دل‌ها امروز به طور رسمی آغاز به کار می‌کند که فراخوان آن پیش از این منتشر شده و در قالب‌های ادبی متنوعی مانند شعر، داستان، نمایشنامه و... پذیرای آثار ارسالی مخاطبان است. رونمایی از سردیس حاج قاسم سلیمانی اثر استاد نجیبی را نیز خواهیم داشت و سپس دبیرخانه دائمی شعر و ادبیات مقاومت را در فرهنگ‌سرا افتتاح می‌کنیم.

حق‌شناس: شهید سلیمانی به قهرمان ملی ایرانیان تبدیل شده است

در ادامه محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: امروز افتخار دارم در منطقه‌ای که دارالشهدای تهران است و بیشترین شهید را تقدیم انقلاب کرده، حضور پیدا کنم . بسیاری از دوستان شهیدم را در این منطقه از دست داده‌ام و خاطرات زیادی از اینجا دارم. مفتخرم به فرهنگ‌سرایی آمده‌ام که در حوزه ترویج نگاه معرفتی و مکتب حاج قاسم عزیز فعالیت می‌کند؛ مکتبی که حاج قاسم در آن رشد کرد و به اوج رسید.

وی با بیان اینکه تغییر نام لازم است اما کافی نیست، افزود: نام، یک نشانه و آغازی برای ایجاد تحول است و مهم‌تر از آن، فعالیت مؤثر در این زمینه است. بیشترین تلاش این فرهنگ‌سرا باید پاسداری از این نام باشد که قطعاً مسئولیت سنگینی است.

امرودی: ابعاد شخصیت حاج قاسم باید برای نسل‌های آینده روشن شود

حق‌شناس اظهار کرد: ما در مقابل عظمت شهدا هر کاری بکنیم ناچیز است، به ویژه برای شهید بزرگی که امروز به قهرمان ملی ایرانیان تبدیل شده است. عزتی که خداوند به شهید سلیمانی داده، خشم دشمنان کوردل را برانگیخته است. حضور بی‌سابقه مردم در تشییع شهید، یکی از صحنه‌های شگفت‌انگیز و باعظمت انقلاب اسلامی را آفرید و بخشی از این حضور، به روحیه شهید سلیمانی بازمی‌گردد که برای آرمانش از خودش گذشت. 

رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: برای قرار دادن نام شهید سلیمانی، انتخاب این فرهنگ‌سرا در منطقه ۱۷ که دارالشهداست، انتخاب بسیار مدبرانه و هوشمندانه‌ای بود و برای کارکنان سازمان فرهنگی هنری در این راه آرزوی توفیق دارم. 

حجت‌الاسلام امرودی: ابعاد شخصیت حاج قاسم باید برای نسل‌های آینده روشن شود

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این مراسم بیان کرد: هر شخصیتی که در دنیا پا می‌گذارد ممکن است حداکثر در دو یا سه بعد دارای ویژگی‌های برجسته باشد؛ یک نفر معلم خوبی است، یک نفر مدیر خوبی است و... کمتر اتفاق می‌افتد که شخصیت‌های برجسته و چندوجهی داشته باشیم که آنها را ممتاز می‌کند. این در دستگاه انقلاب اسلامی و در شاگردی مکتب حضرت امام(ره) اتفاق افتاد. حاج قاسم سلیمانی در ابعاد متنوعی الگو است و از این جهت جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه حاج قاسم یک مکتب ایجاد کرد که لازم است بیشتر شناخته شود، اضافه کرد: حاج قاسم را می‌توان از دوستان، خانواده، اطرافیان و حتی دشمنانش شناخت. شخصیت او ابعادی دارد که باید برای نسل‌های آینده روشن شود. امروز آغاز جایزه هنری سردار دل‌ها را داریم که در آن ادبیات به کمک ما می‌آید تا بتوانیم گوشه‌ای از شخصیت حاج قاسم را برای آیندگان بشناسانیم. امیدواریم روزی بتوانیم جایزه جهانی سردار دل‌ها را برگزار کنیم و آن روز خیلی دور نخواهد بود. 

امرودی: ابعاد شخصیت حاج قاسم باید برای نسل‌های آینده روشن شود

حجت‌الاسلام امرودی تصریح کرد: برای زنده نگه داشتن یاد این شهید، سردیس ایشان هم امروز رونمایی می‌شود، اما اتفاقی که در فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی باید بیفتد، در ابعاد مختلف خواهد بود. از کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران تشکر می‌کنم که با تغییر نام بوستان بهاران به شهید حاج قاسم سلیمانی موافقت کردند و این نامگذاری هم امروز انجام خواهد شد.

وی در پایان گفت: طومار سال ۱۳۹۹ به زودی بسته می‌شود و وارد ۱۴۰۰ خواهیم شد. در طول تاریخ بی نظیر است که در نیم قرن اتفاقاتی افتاده که در آن هزار و اندی سال رخ نداده بود. در ۵۰ سال گذشته اتفاقات بسیار بزرگی داشته‌ایم که باعث رشد شخصیت‌های مهمی مانند شهید سلیمانی در این مکتب شده است. رویدادهایی مانند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک مکتب است و بر ماست که در جهت تمدن سازی در گام دوم انقلاب اسلامی کوشا باشیم.

افتتاح جایزه هنری سردار دل‌ها، رونمایی از سردیس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ساخته استاد نجیبی، تغییر نام بوستان بهاران به شهید حاج قاسم سلیمانی و افتتاح دبیرخانه دائمی دفتر شعر و ادبیات مقاومت از بخش‌های این مراسم بود.

امرودی: ابعاد شخصیت حاج قاسم باید برای نسل‌های آینده روشن شود
مطالب مرتبط
نظر شما