پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۱۳۳۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
وبینار آموزشی عفاف و حجاب با عنوان «شمیم» روز گذشته در فرهنگسرای سرو و با حضور شخصیت های فرهنگی و نمایندگان سابق مجلس برگزار و ضمن رونمایی از دو کتاب جدید در حوزه حجاب از نشان اختصاصی «صدف» ویژه مجصولات عفاف و حجاب هم رونمایی شد.
از نشان اختصاصی به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در وبینار آموزشی عفاف و حجاب با عنوان «شمیم» که روز چهاشنبه 17 دی ماه در فرهنگسرای سرو و با حضور شخصیت های فرهنگی و نمایندگان سابق مجلس برگزار شد، ضمن گرامی داشت تلاش های انجام شده در مقابله با اقدامات ضد دینی در دوران پهلوی‌ها از دو کتاب جدید در حوزه حجاب و همچنین نشان اختصاصی "صدف" ویژه مجصولات عفاف و حجاب رونمایی شد.
در ابتدای نشست، آیت الله اختری به عنوان اولین سخنران ضمن تسلیت ایام فاطمیه (س) و توصیف آیت الله مصباح یزدی به عنوان فیلسوف و عالم بزرگ و مبارز خستگی ناپذیر رحلت ایشان را تسلیت گفت و اظهار داشتند فقدان ایشان خسارتی کاملا جبران ناپذیر و رخنه ای در اسلام است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهار داشت: امروز به عنوان روز کشف حجاب است و در مسئله عفاف و حجاب شما توانسته‏ اید در استان ها قدم های بسیار خوبی بردارید و باید در مقابل بی حجابی و بد حجابی بیشتر توجه کنیم که اساس آن نقشه استعمار پیر انگلیس  بود که برای رخنه در میان مسلمانان توطئه هایی را طراحی کردند و این هم یکی از جنایات آنها بود و دوم مبارزه با عالمان دینی بود که روحانیت را در جامعه تضعیف کند و در کشورهای اسلامی دست به جنایت زدند اما چون روحانیت اسلام روشن بود، توانست در مقابل آنها ایستادگی کند و حوزه های علمیه قم و نجف و مشهد و دیگر حوزه ها در مقابل حرکت انگلیس جنایتکار موفق بودند.


ایشان همچنین 17 دی را جنایتی در  تضعیف سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست که  پوشش اسلامی را مورد حمله قرار داده است و افزود: از جمله در ایران، رضاخان قلدر و ملعون در 17 دی به این کار دست زد و ما باید باید توجه داشته باشیم ضربه ای که رضاخان به اسلام زد در زمان دیگر شاهان اتفاق نیفتاد به خصوص در مورد شعائر اسلامی ضربات سنگینی این جنایتکار وارد کرد که قابل گذشت نیست و جنایت رضاخان مثل جنایات معاویه و یزید بود مثل جنایتی که در مسجد گوهرشاد انجام دادند.


آیت الله اختری ادامه داد : از آنچه امروز بر عهده ما هست نباید خسته و مایوس شویم، دشمنان ما الان دارند تلاش می کنند و حتی به اسم آزادی، دانشگاه را بر یک دانشجوی با حجاب می بندند و به عنوان قانون از این کار خود حمایت می کنند، در مقابل ما باید تلاش کنیم چنین قانون هایی علیه حجاب تصویب نشود و امر حجاب را گسترش دهیم و همه کسانی که دغدغه حجاب دارند و دلسوز جامعه مسلمان هستند باید با هم متحد شوند و این فرموده مقام معظم رهبری مد ظله العالی است.  و از راههای پسندیده و اسلوب خوب استفاده کنیم که یکی از آنها بهره برداری از این فضای مجازی است چون در این شرایط امکان برگزاری همایش های حضوری نیست و باید همه توان خود را بکار گیریم و در شبکه سازی اجتماعی در راه تولید محتوای خوب و جذاب برای همه قشرها از آن استفاده کنیم چون میدان مبارزه با توطئه گران است و باید از مسئولان مطالبه کنیم که قانون حجاب را که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است اجرا شود.


سپس دکتر لاله افتخاری، استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به شیوه برنامه ریزی موثر در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب پرداخت و با اشاره به سوابق خود در مجلس که در نشست های داخلی و بین المللی با پوشش چادر حضور یافته و اینکه این پوشش برای تحقق کرامت زن، اسلام این حجاب را مقرر کرده است، اظهار داشت: ما باید تعریف مستقل از عفاف و حجاب و تبیین نسبت این دو با یکدیگر داشته باشیم و آسیب شناسی هایی که صورت گرفته مطرح و بررسی شوند تا به نتیجه برسند. باید یک نهاد مستقل و چابک و فراقوه ای و به دور از تصدی گری ها داشته باشیم که توسط هیئت اندیشه ورز نظارت و پایش شود و بودجه آن هم تامین شود.


این نماینده سابق مجلس افزود: باید ظرفیت ها راشناسایی کنیم، اول ظرفیت های مردمی و از جمله هنرمندان و تشکل های مردمی و حتی تاسیس برخی نهادهای مردم نهاد را باید تشویق و تقسیم کار کنیم و بخش دوم، دولتی و حاکمیتی است که قوای سه گانه وظیفه دارند در این حوزه از جمله نهادهای عمومی ورود داشته باشند و دیگر اینکه به هرحال تشکیل ساختاری متشکل از نمایندگان سه قوه است که مصوباتش لازم الاجرا باشد و مسئولان جدا از مردم تصمیم نگیرند و تولید محتوا در دانشگاهها داشته و نیروهایی را در این زمینه تربیت کنیم.

از نشان اختصاصی

دکتر لاله افتخاری در پایان پیشنهادهایی برای ترویج عملی حجاب ارائه داد که شامل ضرورت بررسی قوانین موجود، تشکیل شبکه مردمی آموزش و ترویج و ترمیم عفاف و حجاب، رصد فعالیت های دشمن در زمینه نفوذ و تبلیغ بی حجابی، تبلیغ حجاب در نهادهای فرهنگی ، فرهنگسراها و بیان شبهات، تامین نیازهای مخاطبان از جمله چادر و دادن سوبسید در این موارد، تامین اسباب بازی ها و کتاب های داستان برای آموزش عفاف و حجاب به کودکان بود. .ی اضافه کرد که لازم است برنامه ها مقطعی نبوده و کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت باشد.


سپس دکتر علی غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشگر و نویسنده که چندین عنوان کتاب در حوزه عفاف و حجاب تالیف کرده، به صورت آنلاین در جلسه موارد تخصصی در باره حجاب را مطرح کرد از جمله اینکه از حدود سی و چهار قرن پیش تا سال 1900 در غرب حجاب خیلی تفاوت نکرده بود و از 1930 به بعد حجاب در غرب به شدت تغییر کرد و تبدیل به یک پروژه سیاسی امنیتی اقتصادی شد و دیگر آنکه دلیل اقبال مجدد به حجاب چیست و برخی کشورها چرا درباره حجاب اقدامات قانونی انجام می دهند و نکاتی را در موضوع حجاب در جمهوری اسلامی و علل بد حجابی و چرایی ورود حکومت به حجاب مطرح کرد و اظهار داشت: "این بحث جدی است و به مسائل جدی نزد افکار عمومی در مورد حجاب باید پاسخ داده شود و حلقه مفقوده ما مسئله حجاب شهید مطهری است که تبیین فقهی و عقلی و اجنماعی و شناختی است.


در ادامه نشست دکتر فاطمه آلیا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به وقایع تاریخی 17 دی گفت: یک صفحه سیاه در تاریخ بود و 17 دی روز کشف حجاب نبود، بلکه روز منع حجاب بود و بهائی ها از سال ها قبل این کار را شروع کرده بودند  و زمینه سازی و اجرای آن، در دوره پهلوی اول از 1307 شروع شد که هجمه به شخصیت زنان بود.


وی افزود: خداوند فرموده که حجاب برای آن است که هویت زنان شناخته شود و رضاشاه ملعون حیا زدایی کرد و دوران رضاخان ایران از یک فئودالی آسیایی به یک دولت متمرکز عقب افتاده تبدیل شد و رضاخان با یک سفر خارجی به ترکیه این صفحه سیاه را بر تاریخ ما گذاشت و انجمن های مخفی تشکیل دادند و همین انجمن ها و سمن ها ریشه در آن سازمان ها دارد و کنسرت برگزار می کردند تا زنان آواز بخوانند و حیا زدایی کنند و از مسئولان مملکتی هم شروع کردند و اینجا است که می فهمیم مجریانی که اعتقاد ندارند، کاری از پیش نمی برند و مجریانی را قبل از سال 1314 آماده کرده بودند و آنها به آن عمل کردند و رضاخان ابتدا از خانواده خود شروع کرد.


دکتر آلیا در پایان افزود: حجاب دو بعد ایجابی و سلبی دارد، سلبی یعنی که دستورات اسلام را اگر کسی رد کند، مرتد است و بعد ایجابی یعنی اینکه محرم و نامحرم باید معلوم باشند و حجاب رعایت شود و در تبلیغات باید گروه هدف را بشناسیم و برای هر گروه موضوعات لازم را باید مطرح کرد، اول آموزش داشته باشیم و دوم از حجاب حمایت مادی و معنوی کنیم.


در ادامه از  دو کتاب «مسئله حجاب در جمهوری اسلامی ایران» و «مسئله حجاب در غرب» از آثار دکتر علی غلامی رونمایی شد و پس از آن نشان «صدف» که از این پس به عنوان نشان کلیه محصولات و تولیدات عفاف و حجاب در سطح کشور تولید و عرضه می شوند، رونمایی شد.


در پایان نشست رویا فتحی، رئیس فرهنگسرای سرو ضمن تقدیر از مهمانان و حاضران در نشست با ارائه جمع بندی از وبینار اظهار داشت؛ عفاف و حجاب موضوعی است که همه نهادهای مرتبط لازم است برای ارتقائ آن همکاری داشته باشند. وی افزود: یک شورای اندیشه ورز به دستور رئیس محترم سازمان، حجت الاسلام میثم امرودی در فرهنگسرای سرو تشکیل شده  با استان ها هم در تماس هستیم. وی همچنین گزارش کوتاهی از اقدامات این فرهنگسرا در حوزه عفاف و حجاب از جمله تولید کلیپ های معرفی کتابشناسی عفاف و حجاب و نشست های کارشناسی ارائه داد.

نظر شما