چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۱۳۴۰۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
در اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده سینما و خانم کلر ژوبرت نویسنده داستان‌های قرآنی کودکان تقدیر به عمل آمد.
تجلیل از بانوی فرانسوی در جشنواره عمار/ ماجرای چفیه خونی که با اشک چشم پاک شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین پایانی یازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، به صورت محدود، بدون حضور جمعیت و در استودیوی شبکه افق برگزار شد.

این برنامه با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط محمد اصفهانی در ۱۲ فروردین ماه سال ۱۳۵۷ زمان ورود امام خمینی (ره) به ایران اسلامی در فرودگاه مهرآباد تهران از طریق شبکه افق سیما آغاز شد.

در ابتدای این برنامه کلیپی از یادبود حامد جباری و حامد جلالی دو تن از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پخش شد.

**اتفاق عجیب آمل در مستند «هبوط»

نادر طالب زاده در ابتدی این برنامه در سخنانی، گفت: مستند «هبوط» فیلم موثری در مورد ماجرای آمل در سال ۶۰ بود. مقدمه این فیلم رو آقای بهروز افخمی انجام داده بود. کاری که انجام دادید و در این مستند با مردم عادی مصاحبه کردید حرکت بسیار خوبی و سنجیده ای بود.

ایمان گودرزی کارگردان مستند «هبوط» هم در سخنانی، گفت: برای ساخت یک مستند در آرشیو دنبال برنامه ای بودم و به فیلم جالبی رسید که فیلم خاصی نسبت به همه فیلم های سال ۶۰ بود و گویا پشت فیلم مطالب خاصی بود. بعد از مقداری تحقیق متوجه شدم که استاد افخمی آن فیلم را ساخته بودند.

وی افزود: بعد از کمی تحقیق بخش های مختلف فیلم را پیدا کردم. متوجه شدم که در ۶ بهمن سال ۱۳۶۰ اتفاق عجیبی در شهر آمل افتاده و متوجه آن شدم و اینگونه شد که تصمیم گرفتم آن اتفاق را امروز دوباره روایت کنم. در این مسیر بچه های آمل به ما کمک کردند و افراد آن زمان را پیدا کردم و شد این فیلمی که امروز دیدید.

طالب زاده نیز در تکمیل صحبت های خود گفت: مستند «هبوط» کالابد شکافی بسیار خوبی از انقلاب اسلامی ایران بود. زیرا وقتی این فیلم را می بینید گویی کل انقلاب را دیدید. کاری که این مستند کرد ۱۰۰ آدم مبلغ دین نمی توانستند انجام بدهند. این فیلمی بود که دوباره می توانستیم آنرا ببینیم. در این واقعه تاریخی مردم فراوانی جان خود را به خطر انداختند تا شهر را نشان بدهند. آقای افخمی در سال ۶۰ با فیلم «ریور سایت» دوربین کل ماجرا را گرفتند و ثبت کردند.

* نکته جالب سامانه عماریار 

به گزارش فارس، بهروز افخمی نیز در ارتباط تلفنی گفت: ما در تلویزیون یک گروه سیاسی بودیم که بخش داخلی آن جریان ترورهای سال ۶۰ را در قالب برنامه ای به نام «بازی خورده ها» می ساختیم و هر هفته پخش می شد.

وی افزود: ما در این برنامه با خانواده هایی که قربانی ترور داشتند مصاحبه می کردیم. این برنامه در میان راه خود و در فصل پاییز تمام شد و یکی دو ماهی بیکار بودیم تا شنیدیم که شهر آمل را گروه «سربداران» تسخیر کردند. آنها با یک گروه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفره شهر را گرفته بودند. روز دوم و سوم بود که به سمت آمل حرکت کردیم و سه روز طول کشید تا به شهر رسیدیم و برف سنگینی آمده بود و از جاده رشت به آمل رفتیم.

افخمی ادامه داد: در سال ۶۰ من ۲۵ سال سن داشتم. ما ۶ نفر بودیم که ۲ راننده بودیم که به سمت آمل رفتیم و حتی کسی به ما نگفت چیکار کنیم و وقتی فهمیدیم که قضیه چقدر جدی است حرکت کردیم. چیزی که جالب بود این بود که موضوع آنقدر وسیع بود فکر کردیم که می تواند یک فیلم ۲ ساعته شود.

وی خاطرنشان کرد: دو هفته فیلم گرفتیم و دو هفته هم مونتاژ کردیم و در این میان ۳۵ ساعت نخوابیدیم. البته سفر به شهر آمل خطری برای ما نداشت و با حمله سپاه برای پاکسازی شهر همراهشون بودیم. آقای ایمان گودرزی همت کرد و فیلم حادثه آمل را پیدا کرد. زیرا فرصت نکردیم به صورت نگاتیو تبدیل کنیم و من تعجب کردم که آقای گودرزی بعد از ۴۰ سال فیلم را پیدا کردند.

ایمان گودرزی در ادامه این برنامه و گفت وگو گفت: نمی دانستم سامانه «عماریار» اینگونه است که وقتی فیلم پخش می شود مردم می توانند پیامک بدهند. فردای پخش مستند وقتی بیدار شدم پیامک های فراوانی دیدم که بسیاری از آنها از سمت مازندران بود و بابت ساخت این مستند از من تشکر کردند. نکته دیگر اینکه متاسفانه سردار «شعبانی» یک هفته بعد از ضبط این مصاحبه به رحمت خداوند رفتند. البته من خیلی دوست داشتم که ایشان فیلم را ببینند.

وی افزود: خیلی دوست داشتم این مستند مورد توجه هیات داوران قرار بگیرد. البته آثار بسیار خوب دیگری وجود دارد. وقتی متوجه شدم که استاد نادر طالب زاده در مورد آن مطلب نوشته اند، خیلی خوشحال شدم.

نادر طالب زاده نیز در سخن کوتاهی گفت: مستند «هبوط» فیلمبرداری، موسیقی و راوی بسیار مناسب و خوبی دارد و هر کسی که ببینید پای آن می نشیند.

ایمان گودرزی در پایان صحبت های خود تصریح کرد: من در لایه دوم فیلم دنبال این بودم که گل درشت دشمن را معرفی نکنم. آقای سپرقمی و… افراد بزرگی بودند. آنها نفهمیدند که از کی ضربه خوردند. افلاطون که فرد چوپانی بوده ۹ ماه آنها را شناسایی می کردند و حتی مردم محلی هم اینگونه بودند.

بنابر این گزارش، در بخش بعدی ویژه برنامه اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، فرزند شهید صیاد شیرازی در استودیوی برنامه حاضر شد.

پس از حضور فرزند شهید صیاد شیرازی در برنامه و بیان خاطراتی از پدرش، نوبت به تجلیل از سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم‌های سیانور و ماجرای نیمروز ۱و۲ رسید که با موضوع ترورهای دهه۶۰ توسط منافقین رسید.

به همین بهانه، کلیپی از مصاحبه‌های هادی حجازی فر، مسعود ده‌نمکی، حسین تراب نژاد، جعفر شیرعلی نیا، بهروز شعیبی و سیدمحمود رضوی پخش شد. شعیبی در این کلیپ گفت که خوشحال است در ۴۰ سالگی رضوی از او تقدیر می‌شود و امیدوار است سال‌های سال فیلم بسازد و از سینما فاصله نگیرد. 

سپس با حضور جواد منصوری پژوهشگر تاریخ، ده‌نمکی، طالب‌زاده و فرزند شهید صیادشیرازی از سیدمحمود رضوی تقدیر به عمل آمد. طالب‌زاده درباره رضوی گفت: او در انتخاب سوژه، محقق سوژه و کارگردان آن تخصص دارد و دارای فهم استراتژیک است. 

* پیشنهاد بازگشت رضوی به سینما 

ده‌نمکی هم گفت: گرچه ورود آقای رضوی به سیاست که علاقه او بوده، منشأ خیرات است اما امیدوارم بازنگری کند و به عرصه سینما بازگردد. چون سیاست مانند روزنامه است، سینما مانند کتاب است و این کتاب است که می‌ماند.

سپس رضوی به جمع حاضران اضافه شد و هدیه ویژه خود را که یک چفیه خاص بود دریافت کرد. 
تجلیل از بانوی فرانسوی در جشنواره عمار/ ماجرای چفیه خونی که با اشک چشم پاک شد

 *چفیه خونینی که با اشک چشم شسته شد

مادر شهیدان خالقی پور که ساکن نازی آباد تهران است، در ارتباط تلفنی با برنامه گفت که پیکر فرزندم ۴۰ روز در عراق مانده بود و این چفیه که همراهش بود، مملو از خون بود. این چفیه را با اشک چشمانم شسته‌ام و ارزشمند است و فکر می‌کنم آقای رضوی که مانند پسرم است، لیاقت دریافت آن را دارد.

*معرفی بهترین‌های حافظه و پایش ملی

 در بخش بعدی این ویژه برنامه، برگزیدگان بخش مسابقه مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» معرفی و تقدیر شدند.

محمدصادق شهبازی که به نمایندگی از هیئت داوران «پایش و پالایش ملی» در استودیوی برنامه حاضر شده بود، در سخنانی گفت: خوشحالم که جشنواره عمار به دوره یازدهم خود رسیده است، آثار این بخش جشنواره، نشان می‌دهد که می‌شود شرایط کشور و مسیر انقلاب اسلامی را روز به روز بهتر کرد، مسائل کشور را اصلاح کنیم و به پیش ببریم.

وی ادامه داد: این مستندساز و برخی از این آثار، کارهایی هستند که توانستند یک چیزهایی را در کشور تغییر دهند، امسال در عمار، مستندی داریم که توانسته یکی از بزرگ‌ترین خصوصی سازی‌های اشتباه که کارخانه ماشین سازی تبریز را باطل کند. این مستندسازها می‌خواهند جلوی نق‌زن‎‌ها بگویند که امکان اصلاح و بهبود کشور وجود دارد.

هیات داوران بخش «مستند حافظه ملی (تاریخ سیاسی)» شامل جواد منصوری، مسعود رضایی، جلال غفاری، محمدرضا کائینی و محمدصادق کوشکی ضمن تقدیر از اثر «کمیته» به کارگردانی «عبدالحسین بدرلو» و اثر «۱۹۱۹- نوزده نوزده» به کارگردانی «مهدی صلواتچی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «در لباس سربازی» به کارگردانی «مهدی نقویان» به علت «به علت تبیین مدیریت و فرماندهی برجسته و بسیار تاثیرگذار در ارتباط با دفاع مقدس» و اثر «سرو قامت» به کارگردانی «سعید قنبرزاده محبوب» به علت «معرفی روحانی مجاهد، مردمی و شجاع که همزمان توسط ضدانقلاب ترور شخصیت می شد» اهدا کردند.

همچنین فانوس این بخش به اثر «استان چهاردهم» به کارگردانی «محسن کریمیان» به علت «اهمیت موضوع، تدوین مناسب، مستند افشاگرانه علیه پهلوی» اهدا شد.

هیات داوران بخش «مستند پایش و پالایش اجتماعی» متشکل از حسن عباسی، محمدصادق شهبازی، ضمن تقدیر از اثر «سقف های معلق» به کارگردانی «محمد نجفی» و اثر «مهاجران» به کارگردانی «سهیلا پورمحمدی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «متری شیش و نیم» به کارگردانی «داوود مبصر» به علت «اثر گذار بودن مستند بعد از اکران در مساله دشت مغان و ورود ریاست قوه قضائیه از ابعادقضایی و حقوقی» و اثر «نفس خوار» به کارگردانی مشترک «محمد محمدی سرشت و علی سلمانی» به علت «مبارزه امیدوارانه و ورود جوانان انقلابی به عرصه مقابله با تخریب محیط زیست» اهدا کردند.

همچنین فانوس این بخش به اثر «قزل قیه» به کارگردانی «سیامک مختاری» به علت «به خاطر خط شکنی و توجه به نقض قانون اساسی و مساله انفال و یک طرفه نبودن مستند در پرداخت سوژه» تعلق گرفت.

*تقدیم فانوس «در لباس سربازی» به خانواده آیت الله مصباح

حشتمی که به نمایندگی از مهدی نقویان کارگردان مستند «در لباس سربازی» حاضر شده بود، بعد از دریافت جایزه جشنواره، پیام «مهدی نقویان» را قرائت کرد.

نقویان در بخشی از پیام خود به جشنواره عمار گفته بود: کمتر فیلمساز و مستندسازی است که دعدغه انقلاب اسلامی را داشته باشد و خود را مدیون جشنواره عمار نداند، من هم چنین هستم. بسیار تأسف می‌خورم که نتوانستم امشب در جشنواره حاضر باشم. جایزه جشنواره عمار را به یاد عمار راستین انقلاب، به خانواده مرحوم مصباح تقدیم می‌کنم.

کریمیان، کارگردان مستند «استان چهاردهم» نیز در سخنانی عنوان کرد: مستندسازی تاریخی، مثل ورود به یک هزارتوی پیچیده است که پر از دالان‌های تاریکی است که نمی‌دانیم در آخر چه در پیش ما وجود دارد. اما بسیاری از وقت‌ها مواجه می‌شویم با برخی از مراکز و سازمان‌هایی که در دادن آرشیو اسناد همکاری نمی‌کنند، کار مستند تاریخی براساس همین اسناد و منابع است. تاریخ پر از تکرار است، من می‌خواهم بگویم که با روایت تاریخ، از تکرار اشتباهات جلوگیری کنیم.

سیامک مختاری، کارگردان مستند «قزل قیه» نیز بعد از دریافت فانوس جشنواره در سخنانی گفت: من می‌خواستم تشکر ویژه از مردم سریش آباد کردستان داشته باشم که در طول این همه سال، علی‌رغم این مسائل و اتفاقاتی که برایشان افتاده، تحمل کردند، لیاقت آنها بیشتر از وضعیت فعلی است.

* دستکش ننه عصمت در دستان بانوی فرانسوی

سپس از خانم کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی مسلمان شده ساکن ایران تقدیر به عمل آمد. این تقدیر به صورت حضوری نبود و با پخش کلیپ از این بانوی گرانقدر تجلیل شد. این کلیپ در مسجد جوادالائمه(ع) صبط شده که مرحوم امیرحسین فردی پایه‌گذار ادبیات داستانی کودک در آن بود. همچنین دستکش ننه عصمت هم به خانم ژوبرت اهدا شد.

همچنین تعداد زیادی نقاشی که توسط کودکان ترسیم شده و در اختیار اکران کنندگان مردمی عمار قرار گرفته بود، به خانم ژوبرت اهدا شد. 

* نمونه‌ای موفق از «قصه ما» 

 بخش بعدی این برنامه، به معرفی بخش سوژه جشنواره عمار با عنوان «قصه ما» به نشانی gheseyemaa.ir اختصاص داشت.

در این بخش، کلیپی از بی‌بی فاطمه حقیرالسادات، بانوی دانشمند و مخترع به عنوان یکی از سوژه‌های موفق سایت «قصه ما» معرفی شد.

در پایان این برنامه، کلیپی از «عبدالسلام قحوم» پخش شد که چندساعت پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی ساخته شده؛ شعر آن در سوریه سروده شده بود، موسیقی آن در لبنان ساخته شده و هنرمندان یمنی آن را خوانده بودند. 
نظر شما