چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۵۵
کد خبر: ۱۱۳۴۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی مسابقه عکس «روایت سرباز» با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: سردار سلیمانی بدون حضور رسانه‌ای و تصویری در دل‌های مردم جای داشت.
عکاسان برتر «روایت سرباز» معرفی شدندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مسابقه عکس خبری «روایت سرباز» ادای دین جامعه هنری کشور به شهید سلیمانی است که همزمان با اولین سالگرد شهادت این شهید والامقام برگزار شد، عصر امروز (شنبه ۲۰ دی) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیدگان خود را شناخت.

حمید فروتن دبیر اولین دوره مسابقه عکس «روایت سرباز» در ابتدای این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد بیان کرد: به اعتقاد من با توجه به اینکه شهید سلیمانی به دلیل موقعیت نظامی و امنیتی که داشت امکان عکاسی از این شهید بزرگوار نیز در زمان حیات این سردار ملی بسیار سخت و تقریباً ناممکن بود. اما بنده پیشنهاد می‌کنم در تمامی شرایطی فرهنگی نظامی و امنیتی تیم‌های تصویری بدون هیچ گونه محدودیتی به عکاسی در لوکیشن‌های مختلف بپردازند. البته برای انتشار این عکس‌ها ملاحظاتی وجود دارد که باید در این مورد توجه لازم را داشت.

وی افزود: امیدوارم برگزاری این نمایشگاه مقدمه‌ای برای برپایی نمایشگاه‌های عکس مشابه در حوزه‌های مختلف بر اساس مناسبت‌های هر سال باشد. البته که در این چارچوب باید از مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز قدردانی کرد که شرایط برگزاری نمایشگاه عکس روایت سرباز را فراهم کردند.

فرهاد سلیمانی رییس هیات داوران جایزه و مسابقه عکس روایت سرباز در ادامه به قرائت بیانیه هیات داوران پرداخت و برگزیدگان بدین شرح معرفی شدند:

رتبه اول: مهدی قاسمی از تهران با عکس حضور سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید جهاد مغنیه (پسر ارشد شهید عماد مغنیه) در مجلس ترحیم مادر شهید سلیمانی

رتبه دوم: حسن یار احمدی از کرمان با عکس تشییع پیکر شهید سلیمانی در شهر کرمان

رتبه سوم: سعید قاسمی از آذربایجان شرقی با عکس هوراند– روستای لروم

تقدیرشدگان:

احمد بلباسی از استان خوزستان با عکس حضور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس برای سیل خوزستان در شادگان

مجید عسگری پور از تهران با عکس مراسم تشییع سردار سلیمانی در تهران

پویا بازارگرد از گیلان با عکس سه پیرمرد در یک قهوه خانه سنتی قدیمی در بازار سنتی رشت در حال تماشای مراسم تشییع سردار سلیمانی از تلویزیون

جواد میرحسینی از گیلان برای پوستر شهید سلیمانی در رشت یک روز پس از تشییع

 عکاسان برتر «روایت سرباز» معرفی شدند* رمز محبوبیت سردار سلیمانی میان مردم

سیدعباس صالحی در این مراسم ضمن تسلیت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهدای کرمان در زمان تشییع پیکر او، یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی را گرامی داشت و گفت: برگزاری جایزه عکس بنیاد رودکی با عنوان روایت سرباز گوشه ای از دلدادگی مردم ایران به این سردار بزرگ است که عکاسان با ثبت عکس های خود با این موضوع زوایای مختلفی از این دلدادگی را در گستره جمعیت حضور مردم در مراسم شهادت حاج قاسم سلیمانی را نشان دادند. ضمن این که عواطف و احساسات انسانی هم نمایه ای از این موضوع است که در عکس های عکاسان نشان داده شده است.

وی افزود: این دلدادگی و داغ از دست دادن سردار بزرگ همچنان تازگی دارد و نشان می دهد مردم ایران و همچنین مردم منطقه و جهان که با سردار سلیمانی نسبت پیدا کردند چگونه یاد و نام این سردار را گرامی داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: با توجه به این دلدادگی این پرسش ایجاد می شود که چگونه این سردار که حضور رسانه ای نداشت و کمتر در معرض ارتباطات رسانه ای رو در رو و تصویری قرار می گرفت با شهادتش چنین حضور مردمی پدید آمد.

وی با اشاره به بخش هایی از وصیت نامه سردار سلیمانی ادامه داد: معمولا افراد در وصیت نامه های خود صادقانه تر می نویسند چون می دانند در محضر جدیدی هستند و فردی مانند حاج قاسم سلیمانی که صداقت وجودی بیشتری دارد این صداقت در وصیت نامه اش بیشتر هم می شود.

صالحی گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی در وصیت نامه اش نسبت خود با مردم را در محورهای مختلفی ترسیم کرده است. ایشان در بخشی از وصیت نامه خود خطاب به مردم می نویسد: «من شما را از پدر، مادر، فرزندان و خواهران و برادرانم بیشتر دوست دارم چون با شما بیشتر از آن ها بوده‌ام.

وی در عین حال تاکید کرد: اینکه انسان علاقه اش به مردم در چنین سطحی از احساسات باشد که آن ها را حتی از بستگان خونی خود بیشتر دوست داشته باشد، اغراق و شعر نیست بلکه بیان یک رابطه وجودی در زیست با مردم و نشان از علاقه وی به آن ها است.چنین علاقه و ارتباطی طبیعتا در علاقه متقابل اثر می گذارد. این یک محبت صاف و صادقانه است و کمتر کسی می تواند چنین ادعایی داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به محور دیگر وصیت نامه سردار سلیمانی ادامه داد: او خود را وقف مردم کرده بود. اینکه انسان وجود خود را نذر و وقف ملت ایران قرار بدهد هر کسی نمی تواند انجام دهد. حاج قاسم در بخش دیگری از وصیت نامه خود می نویسد:« درست است که من پاره تن آن ها بودم (خانواده و بستگان) اما آن ها هم قبول کرده اند که وجودم را نذر شما ملت ایران کنم.». اینکه حاج قاسم این احساس را داشت به طور متقابل مردم هم سپاس این نذر را خواهند داشت و چنین حسی نسبت به ایشان پیدا می کنند.

صالحی ادامه داد: محور دیگر این وصیت نامه بر این اصل استوار است که نسبت ایشان با مردم نسبت انسانی است نه سیاسی. فارغ از خط بندی های سیاسی و جناح بندی های سیاسی است و این نگاه هم به مردم ایران و هم به مردم جهان است. فردی که مردم را خط کشی نمی کند خود را با آن ها مساوی می داند و حاج قاسم در وصیت نامه خود تاکید دارد که «می دانید در زندگی به انسانیت و عاطفه بیشتر از رنگ سیاسی توجه کرده ام». اینکه انسان به فطرت و سرشت انسان توجه کند و رنگ و لعاب های جناحی و سیاسی را کنار بگذارد در زندگی حاج قاسم محسوس بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: احترام و حفظ حرمت مردم از دیگر محورهایی است که در وصیت نامه حاج قاسم سلیمانی بر آن تاکید شده است. اینکه انسان خود را در هر شان و مقام و منزلت از سرباز تا سردار خادم مردم بداند در شخصیت وجودی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نمایان است و این احترام نه تصنعی که وجودی و واقعی بود.

وی ادامه داد: ایشان در وصیت نامه خود خطاب به مسئولان می نویسد: « احترام و خدمت به مردم را عبادت بدانید». اینکه ایشان تاکید داشتند احترام به مردم بالاتر از یک امر عرفی است و یک عبادت شرعی به شمار می آید و وقتی این احترام از سوی مردم حس می شود آن ها دریافتند که با فردی روبرو هستند که حرمت آن ها را حفظ می کند.

صالحی در ادامه گفت: احساس دین به مردم از دیگر محورهایی است که مورد تاکید شهید حاج قاسم سلیمانی بود. هر قدمی که برای مردم برمی داشت باز خود را مدیون مردم می دانست و حس بدهکاری به مردم را داشت. مردم ایران هم نسبت به فردی که عمر خود را بی منت بدون توجه به قدرت و ثروت در جهاد گذرانده ولی در عین حال خود را بدهکار به مردم می داند احساس خوبی دارند. این موضوعات باعث شد که حاج قاسم در دل مردم جای داشته باشد و این علاقه انسانی و الهی چیزی است که پایان ناپذیر است.

وی در عین حال تصریح کرد: آنچه مردم در یک سال گذشته از خود نشان دادند روایت یک عشق دو طرفه بود و عکاسان خبری هم که بخشی از آثار آن ها در نمایشگاه عکس روایت سرباز حضور داشت، راویان این انسانیت بودند.
نظر شما