جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۷
کد خبر: ۱۱۳۵۲۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
با گذشت یک سال، شهادت حاج قاسم سلیمانی چنین رخداد مهم و تاثیرگذاری در بدنه هنرمندان متعهد و مردمی کشور نیز باعث ایجاد یک جریان هنری شد که در تولیدات مختلف خودنمایی کرد.
موفقیت جوان‌ها در روایت حاج قاسم/ مرور آثار موفق در سالگرد شهادت سردار سلیمانی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، با گذشت یک سال، شهادت حاج قاسم سلیمانی یکی از نقاط عطف جدی حیات اجتماعی ایرانی ها به حساب می آید و این طبیعی است که چنین رخداد مهم و تاثیرگذاری در بدنه هنرمندان متعهد و مردمی کشور نیز باعث اینجاد یک جریان هنری بشود.

از همین رو با فرا رسیدن سالگرد حادثه تلخ فرودگاه بغداد، تولیدات هنری متعددی به دست هنرمندان نقاط مختلف کشورمان به عرصه نمایش درآمد که داستانی متفاوت از تندیس های بی کیفیت ماه های ابتدایی بعد از شهادت داشتند و از قضا علاوه بر سطح قابل قبول فنی و هنری، توانستند مورد رضایت و استقبال گسترده مردم هم قرار گیرند.

این نکته البته حائز اهمیت است که نفس پرداخت به سوژه بسیار مهم و البته محبوبی چون حاج قاسم، آن هم تنها یک سال پس از شهادت ایشان سوژه ای بسیار ملتهب و حساس است که ضریب ریسک این تولیدات هنری را بالا می برد، چه آن که همه ما از حاج قاسم تصویر و خاطراتی جدی داریم و این موضوع در کنار ابعاد مختلف اجتماعی و سیاسی این شهید عزیز، کار را برای هنرمندان کشور سخت و حساس می کرد. هرچند که این یکپارچگی و وحدت در میان هنرمندان که به تولید آثاری متعددی در این عرصه منجر شد نیز خود یکی از اتفاق های ویژه ای بود که شهادت حاج قاسم سبب‌ساز آن بود و تقریباً می شود نظیر آن به خصوص در سالهای اخیر مشاهده نشده بود.موضوعی که باعث نزدیکی جریان فیلم سازی حرفه ای با موسسات مذهبی، برای تولید محتوای مذهبی حرفه ای شده است.

با هم مروری داشته باشیم به تعدادی از تولیدات هنری تصویری که در ایام سالگرد شهادت تولید و برای نخستین بار در رسانه ملی و فضای مجازی پخش و منتشر شد.

موفقیت جوان‌ها در روایت حاج قاسم/ مرور آثار موفق در سالگرد شهادت سردار سلیمانیتیزر فرهنگی سرباز، باشگاه فیلم سوره

یکی از تولیداتی که هفته گذشته منتشر شد و توانست سطح بسیار خوبی از رضایت مخاطبان را جلب کند، تیزر فرهنگی «سرباز» بود. قطعه داستانی کوتاهی که روایت داستان دست حاج قاسم از تولد تا شهادت بود و در این مسیر از حضور این شهید عزیز در مبارزات ضدستمشاهی و عملیات دفاع مقدس تا صحنه نبرد 33 روزه لبنان و نبرد با داعش را به تصویر می کشید. نقطه عطف آن نیز حضور حاج قاسم و شهید ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد و به تصویر کشیدن لحظه شهادت شهدای مقاومت بود. این کلیپ هرچند شخصیت حاج قاسم را بازسازی نکرده بود، ولی بازیگرانی با گریم های قابل قبول در نقش های شهید عماد مغنیه، سید حسن نصرالله و شهید ابومهدی المهندس در این قطعه کوتاه داستانی حضور داشتند. «سرباز» تولید باشگاه فیلم سوره بود و کارگردانی آن بر عهده محمد پایدار، یکی از کارگردانان جوان این مجموعه سینمایی بود. «سرباز» بازدیدی 3 میلیونی را در فضای مجازی به دست آورده است.

مجموعه تولیدات، سازمان اوج

سازمان اوج که در سال های اخیر یکی از مهم ترین ارگان های هنری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بوده و در زمان حیات سردار سلیمانی نیز به واسطه اعتماد ایشان بخش زیادی از نبردهای با تکفیری ها را به تصویر کشیده بود، در سالگرد حاج قاسم نیز به سهم خود فعال ظاهر شد و علاوه بر دو دیوارنگاره میدان ولیعصر، نماهنگ فصل پریشانی، مستند «بوسه ای از ابومهدی»، نماهنگ به وقت شهادت، نماهنگ روایت دلدادگی و... را آماده پخش کرد. سازمان اوج پیش از این نیز مستند سلفی با ابومهدی را با محوریت زندگی شهید ابومهدی المهندس جلوی دوربین برده بود که بعد از حادثه فرودگاه بغداد به کرّات در رسانه ملی به تصویر درآمد.

موفقیت جوان‌ها در روایت حاج قاسم/ مرور آثار موفق در سالگرد شهادت سردار سلیمانیمجموعه تولیدات هنری، مؤسسه وصف صبا

از دیگر تولیدات سالگرد حاج قاسم سلیمانی چند نماهنگ با همکاری خوانندگان و ذاکران اهل بیت بود که توسط موسسه سینمایی وصف صبا تولید و عرضه شد. آثاری با همکاری چهره های چون پرواز همای، سالار عقیلی و ذاکران اهل بیت از جمله میثم مطیعی و مهدی رسولی.

مجموعه تولیدات هنری موسسه وصف صبا البته در حوزه های مستند، کلیپ و مرثیه در سه زبان ترکی، فارسی و عربی با همکاری چهره هایی تولید شد که بیشتر متوجه رسانه های فضای مجازی بوده و البته آن طور که این موسسه اعلام کرده تولید این آثار ادامه دار هم خواهد بود.

تولیدات این مجموعه البته از این منظر حائز اهمیت بود که این مجموعه موسسه تقریباً پرکارترین موسسه خصوصی در تولیدات مربوط به سالگرد شهید سلیمانی به حساب می‌آید. موسسه وصف صبا که در بیستمین سال فعالیتش قرار دارد، یکی از مؤسسات فعال تولید فیلم و سریال است که با تهیه آثار سینمایی و تلویزیونی چون شعله ور، هیهات، وضعیت سفید، کیمیا، مادرانه، برادرجان و... شناخته می شود.

نماهنگ قول مردانه، کارگاه فیلم نزدیک

نماهنگ قول مردانه یکی از پربازدیدترین نماهنگ‌های مربوط به حاج قاسم سلیمانی بود که در ایام سالگرد شهادت شهدای مقاومت منتشر شد. این نماهنگ که محصول کارگاه فیلم نزدیک و بسیج صداوسیما بود، روایت جوانی بود که درست در روز عروسی‌اش خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر می شود و این موضوع تمام برنامه ریزی هایش را به هم می ریزد. کارگردانی این کار که بر اساس شعری از پیمان طالبی تولید شده بود، بر عهده سجاد معارفی بود. سجاد معارفی هم از کارگردانان جوانی است که در یک سال اخیر علاوه بر کارگردانی فیلم کوتاه «یک دلقک محترم» چند تیزر فرهنگی با موضوع کرونا را هم جلوی دوربین برده است. «قول مردانه» هرچند در روایت و شعرخوانی می توانست پخته تر عمل کند، ولی به لحاظ حس و حالِ لازم برای تاثیرگذاری نماهنگ قابل قبول بود.

موفقیت جوان‌ها در روایت حاج قاسم/ مرور آثار موفق در سالگرد شهادت سردار سلیمانیخرده روایت ها، خانه تولیدات جوان

یکی دیگر از تولیداتی که در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی مورد توجه قرار گرفت مجموعه آثار خرده روایت ها بود. خرده روایت ها به کارگردانی محمدباقر مفیدی کیا یکی از آثار خانه تولیدات جوان بود که در چند اپیزود روایتگر چند موقعیت از زندگی حاج قاسم سلیمانی بود. اثری که بیش از سایر آثار مشابه از بازیگر نقش حاج قاسم سلیمانی (که یک مرد عراقی ایفاگر نقش آن بود) بهره گرفت. مفیدی کیا پیش از این خرده روایت ها را برای چند شهید دیگر انقلاب اسلامی نیز جلوی دوربین برده بود اما خرده روایت های شهید سلیمانی به لحاظ درام و تعلیق به قدرتمندی آثار قبل خرده روایت ها نبود و نتوانست به اندازه سایر تولیداتی که در این گزارش بدان اشاره شده مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. اما به هر حال این آثار استانداردهای نسبی فرمی را دارا بودند و جزو آثار مهم سالگرد حاج‌قاسم‌سلیمانی به حساب می آید.

در کنار این آثار البته همچنان بودند تولیداتی که نتوانسته بودند چنان که باید به لحاظ فرم، شایسته جایگاه شهدای مقاومت تولید شوند و از این منظر چندان هم مورد توجه مخاطبان تلویزیون و فضای مجازی قرار نگرفتند. اما آن چه که در تولیدات موفق سالگرد حاج قاسم به چشم می آمد این بود که تقریباً تمام این آثار توسط گروه های جوان جلوی دوربین رفته و تولید شده اند؛ اتفاق مبارک و امیدوارکننده‌ای که می تواند امیدبخش اتفاقات بزرگتری در حوزه آثار داستانی به حساب آید.
نظر شما