پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۱
کد خبر: ۱۱۳۵۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
چهارمین قسمت از مجموعه پادکست‌های «غزل سرخ» با معرفی زنده یاد حبیب‌الله معلمی مداح اهل بیت توسط خانه فرهنگ تهرانسر تولید و در فضای مجازی منتشر می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مجموعه پادکست‌های «غزل سرخ» با هدف آشنایی مخاطبان با زندگی و تفکرات مفاخر و شاعران معاصر ادبیات فارسی توسط خانه فرهنگ تهرانسر تولید و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

چهارمین  قسمت این برنامه به معرفی زنده یاد حبیب‌الله معلمی مداح اهل بیت اختصاص دارد.
  
حبیب معلمی فرزند نصیر در سال ۱۳۰۵ در شهرستان رامهرمز دیده به جهان گشود. دروس ابتدایی را در مکتب خانه گذراند و ادامه آن را تا سیکل قدیم پی گرفت و پدرش که معلم قرآن بود او را با این کتاب آسمانی آشنا کرد. ذوق و قریحه‌ شاعری از اوان جوانی در وجود ایشان بود ولی تشویق‌های یکی از دوستان پدرش که خود شاعری توانا بود به نام حاجی بابا اشتری لرکی زمینه را برای شکوفایی استعدادهای وی فراهم ساخت.

معلمی شاعر نام آشنای جبهه‌های جنگ است که سروده‌های وی در طول جنگ ایران و عراق و پس از آن توسط مدّاح اهل بیت حاج صادق آهنگران خوانده می‌شد و شور و اشتیاق رزمندگان را دو چندان می‌نمود.حبیب اللّه معلمی شغل حسابداری در بازار و تجارتخانه‌های خصوصی را داشته است.وی در 4 تیر ماه ۱۳۹۲ دار فانی را وداع گفت.

هنوز کتابی که در برگیرنده تمام اشعار این شاعر باشد به چاپ نرسیده است ولی بیشتر اشعارش در کتابی به نام «خونین نامه عاشقان حسین» در دو جلد و در زمان جنگ توسط انتشارات سپاه پاسداران چاپ و منتشر شد و سایر سروده‌های این شاعر در جزواتی در مناسبت‌های مختلف مذهبی چاپ و در دست مداحان قرار می‌گرفته است. ضمن اینکه مجموعه اشعار این شاعر نیز آماده چاپ است. بیشتر آثار وی در قالب چهار پاره است گرچه در غزل و مثنوی نیز طبع آزمایی کرده است. 
سروده‌های مشهور معلمی؛ ای لشکر صاحب زمان آماده باش/آماده باش -با نوای کاروان/بار بندید همرهان/ این قافله عزم کرببلا دارد- شور حسین است چه‌ها می‌کند- این لشکر حق عازم کرببلاست امشب- سوی دیار عاشقان رو به خدا می‌رویم- بهر آزادی قدس از کربلا باید گذشت- ای لشکر حسینی تا کربلا رسیدن یک یا حسین دیگر. 

علاقه‌مندان برای بهره‌مندی این محتوا می‌توانند به نشانی؛ اینستاگرام instagram.com/farhangsaradanesh مراجعه کنند.  











نظر شما