جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۰
کد خبر: ۱۱۳۵۶۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
همزمان با سیزدهمین سالروز درگذشت علامه سیدجعفر شهیدی برنامه «یاداستاد» عصر سه‌شنبه ۲۳ دی به صورت مجازی به همت کتابخانه دکترشهیدی و فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد.
سیزدهمین یادمان علامه سیدجعفر شهیدی در فضای مجازی برگزار شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، همزمان با سیزدهمین سالروز درگذشت علامه سیدجعفر شهیدی برنامه «یاداستاد» با حضور مهدی باقری رییس دفتر نشر فرهنگ اسلامی و اسماعیل منصوری لاریجانی پژوهشگر و مدرس دانشگاه، عصر سه‌شنبه ۲۳ دی به صورت مجازی به همت کتابخانه دکتر شهیدی و فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد.

 مهدی باقری رییس دفتر نشر فرهنگ اسلامی با این جمله از زنده یاد شهیدی که «سعی کنید امروزتان بهتر از دیروز باشد و از کارهایی که برای جامعه می‌کنید انتظار پاداش نداشته باشید و تکیه گاه شما بیشتر معنویات باشد» سخن خود را شروع کرد. 

باقری گفت: ما در مجموع ۶ عنوان کتاب از سیدجعفر شهیدی به چاپ رساندیم که بالاترین تیراژ یعنی یک میلیون و صدو دوازده هزار و هفتصد بار به چاپ رسید و قابل تامل است.

وی در ادامه افزود: به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) یکی از کتاب‌های ماندگار استاد را که با گفتاری زیبا بدون هرگونه تعصب به واکاوی زوایای زندگی آن حضرت می‌پردازد با عنوان «زندگی حضرت زینب (س)» معرفی می‌کنم؛ این کتاب سی سال پیش چاپ شده که با رسم الخط‌ها و حروف چینی و طرح جلد جدید در قالب یک بسته برای مخاطبان به چاپ مجدد رسید.

مهدی باقری خاطر نشان کرد: کتاب قیام امام حسین (ع) از پنج کتاب چهره های معصومین(ع) از استاد شهیدی با روایتی تحلیلی بدون تعصب از زندگی امام حسین به علت شناسی عاشورا می‌پردازد که مشتمل بر ۳۰ فصل است و ۱۳ فصل نخست آن به سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ هجری قمری به بیان وقایع نهضت سیدالشهدا(ع) و حقایق پشت پرده واقعه عاشورا اشاره دارد. فصل ۱۴ آن نیز مرگ معاویه و حکومت یزدید تا پایان فصل‌، تحولاتی که باعث قیام عاشورا تا قیام مختار شد را در بر می‌گیرد و گام به گام با تحلیل به پیش می‌رود. 

وی کتاب‌های استاد شهیدی را همراه با تحلیل درست بدون هرگونه تعصب که خواننده را با دلایل علمی و استنادهای تاریخی و واقعی در مطالعه راهبری می‌کند از ویژگی‌های خاص کتاب‌های استاد دانست.

اسماعیل منصوری لاریجانی اظهار داشت : استاد شهیدی چون هم حوزه و هم دانشگاه را تجربه کرده بود دارای اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود و من در این برنامه به مهمترین محورهای این اندیشه می‌پردازم.

لاریجانی در ادامه سخنانش افزود: جعفرشهیدی معتقد بود زمانی پیوند حوزه و دانشگاه تحقق می‌یابد که هم دانشگاهیان تا حدودی حوزه را تجربه هم اهالی حوزه دانشگاه را تجربه نمایند. چراکه اگر آشنایی متون حوزوی و دانشگاه توام نباشد آن وحدت با همگرایی لازم صورت نمی‌گیرد.

منصوری لاریجانی تاکید کرد: انسان معجونی از علم مطبوع یعنی آنچه از سوی خدا در او سرشته شده و  هم علم مصنوع یعنی علوم طبیعی است. به طور مثال انتخاب حق و باطل یا شیرین و ترش معیارهای است که خدا در درون ما قرارداده برای تشخیص خوب و بد و ما باید محکی که خدا در نهادمان سرشته را بشناسیم. همانطور که علوم شناختی همان چیزی است که خدا در نهاد ما قرارداده است فلاسفه غربی که معیارانسان را با خدا قطع کردند دچار مشکل شدند چراکه تعامل عقل یعنی علم مطبوع و علم مصنوع حتمی است و بستر تعامل آنها دین همان شریعت و آموزه های دینی است.

لاریجانی در خاتمه گفت: ما باید متونی را بنویسیم که تمام آموزه‌ها را درباره علم مطبوع و مصنوع در برگیرد ما در بعضی متون حتی  به جای پیشرفت پَست رفت داشته‌ایم و حتی گاهی از آموزه‌های وارداتی بهره گرفتیم. 

وی به این که باید معلمان و اساتیدی را تربیت کنیم که همسو با حوزه و دانشگاه باشند و بتوانند به طور راهبردی این پیوند را ایجاد نمایند به عنوان یک ضرورت تاکید کرد.

امکان دسترسی و مشاهده کلیپ برنامه «یاد استاد» با نشانی golestan.farhangsara برای مخاطبان فراهم شده است.

جعفرشهیدی دوران تحصیل ابتدایی و دبیرستان خود را در شهر بروجرد به اتمام رساند. سپس برای ادامه تحصیل علوم دینی، فقه و اصول راهی نجف شد و موفق به دریافت درجه دکتری اجتهاد شد و از محضر اساتیدی چون آیت‌الله بروجردی بهره‌مندشد. 

وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ادبیات فارسی با اخذ دکتری به پایان رساند و در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. مدتی در محضر دکتر جلال همایون و بدیع الزمان فروزانفر بهره بُرد و پس از درگذشت دکترمعین ریاست موسسه دهخدا را به عهده گرفت و از آثار برجسته وی می‌توان به ترجمه ارزنده کتاب نهج البلاغه اشاره کرد که سال ۱۳۶۵ به عنوان کتاب برتر سال برگزیده شد. 

دکتر سیدجعفر شهیدی دی ماه سال ۱۳۶۶ به دیار باقی شتافت.

کتابخانه دکتر شهیدی به نشانی نارمک. خیابان شهید ثانی پشت درمانگاه خصوصی نارمک میدان ۵۸  است.

نظر شما