پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۷
کد خبر: ۱۱۳۵۹۹
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
مدیر خانه موزه انتظامی ضمن اعلام اینکه با شرایط فعلی تئاتر این مکان هنری تا سال ۱۴۰۰ میزبان اجراهای نمایشی نخواهد بود و تمام برنامه‌های خود را به صورت مجازی برگزار می‌کند گفت: قرار است با همکاری مرکز دراماتراپی ایران برنامه «تئاتر درمانی» را برگزار کنیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، شکرخدا گودرزی مدیر خانه موزه انتظامی درباره برنامه‌های اجرایی این مکان هنری با توجه به پایان تعطیلی سالن‌های تئاتر، گفت: با توجه به شرایط کرونایی موجود و اینکه سالن تئاتر خانه موزه انتظامی نیز کوچک است، تمامی برنامه‌ریزی برای میزبانی از اجراهای نمایشی را به سال آینده موکول کرده‌ایم.

وی درباره دیگر فعالیت‌های مدنظر خانه موزه انتظامی، اظهار کرد: در فضای مجازی چندین برنامه که اکثریت آنها با موضوع فعالیت‌های استاد عزت الله انتظامی است را تدارک و انجام می‌دهیم.

گودرزی ادامه داد: «انتظامی در آینه عکاسان»، «شناختنامه تئاتر»، «آقای بازیگر در نگاه کاریکاتوریست ها»، «آقای بازیگر به روایت اسناد»، «شناختنامه کتاب‌های سینمایی»، «چهره‌ها»، «انتظامی در آینه رسانه»، «شناختنامه کارگردان‌های سینما»، «گذر زمان» و «آشنایی با سبک‌های هنری جهان» از جمله این برنامه‌ها هستند.

مدیر خانه موزه انتظامی با اشاره به برگزاری برنامه «شاهنامه خوانی» در شب یلدا، گفت: تا پایان سال ۲ برنامه دیگر در این زمینه خواهیم داشت.

وی از نمایشنامه خوانی آثار چخوف توسط گروه «تئاتر مردم» به سرپرستی داریوش مؤدبیان و پخش این اجراها از طریق فضای مجازی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های مدنظر خانه موزه انتظامی نام برد.

گودرزی در پایان سخنان خود گفت: قرار است با همکاری مرکز دراماتراپی ایران با مدیریت مجید امرایی و با مرکزیت خانه موزه انتظامی و همراهی پردیس تئاتر تهران، فرهنگسرای بهمن و فرهنگسرای معرفت برنامه «تئاتر درمانی» را برگزار کنیم که بخشی از این برنامه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای خانواده‌ها به صورت حضوری و بخشی نیز به صورت مجازی انجام خواهد شد. امیدواریم برنامه «تئاتر درمانی» را از بهمن سال جاری برگزار کنیم.

دراماتراپی یک روش سیستماتیک و ارادی استفاده از درام و تئاتر جهت کمک به رشد عواطف و منسجم‌سازی روانشناختی است. به مانند سایر هنرتراپی‌ها، تئاتر نیز یک مدیوم خلاق برای روان‌درمانی است. این یک مشی پرتحرک، فعال و قدرتمند است که برای افراد آشفته و ناتوانی‌های مختلف مؤثر شناخته شده است و برای کشف رشد شخصیتی همه آدم‌ها، به یک نسبت کاربرد دارد.

هدف جلسه تئاتر درمانی، هماهنگ کردن زنجیره ارتباطی بین بدن، صدا، ذهن، در ارتباط با سایرین، خود شخص و خلاقیت تفسیری او است. در واقع تئاتردرمانی نوعی درمان گروهی است که امروزه به صورت گسترده‌تر و در ابعاد وسیع‌تر شناخته شده است. در واقع تئاتر درمانی تلفیق هنر نمایش با علوم حوزه روان شناسی است که برای تاثیر گذاری در رفتار و سوء رفتار قشر‌های مختلف جامعه بکار گرفته می‌شود.

نظر شما