جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۴
کد خبر: ۱۱۳۶۰۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
سیزدهمین حراج تهران در حالی برگزار شد که با فروش تابلوی یکی از نقاشان حاشیه‌ساز، به قیمت عجیب ۱۲ میلیارد تومان،یعنی ۱۰ برابر برآورد اولیه خود؛ رکورد بالاترین رقم فروش یک اثر در تاریخ برگزاری این حراجی را شکست. در این دوره از حراج تهران ۱۱۰ اثر عرضه شد که از این تعداد ۹۶ اثر تابلو نقاشی، ۱۰ اثر مجسمه و ۴ اثر عکس بودند.
رکوردشکنی عجیب حراج تهران در سال کرونا / ۱۲ میلیارد تومان برای اثر نقاش حاشیه‌سازبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سیزدهمین دوره حراج تهران تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا به شیوه متفاوتی برگزار شد، در این دوره برای اولین بار آثار هنر مدرن و معاصر ایران در کنار هم برای فروش ارائه شدند و رکورد ۸۷ میلیارد و نهصد و چهل و دو میلیون تومان را به جای گذاشتند که نشان داد حراج تهران در سال کرونا توانست مارکت هنرهای تجسمی ایران را زنده نگه دارد.

در این دوره ۱۱۰ اثر از ۹۶ هنرمند به خریداران پیشنهاد شد که در مجموع ۲۲ اثر بالاتر از یک میلیارد تومان چکش خورد، ۱۹ اثر بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان، ۵۷ اثر بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و ۱۱ اثر زیر ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند و یک اثر از منصور قندریز نیز فروخته نشدند.

در سیزدهمین دوره حراج تهران قیمت پایه ۱۶ اثر بالاتر از یک میلیارد تومان برآورد شده بود ولی در نهایت22  اثر در حراج میلیاردی شدند که آثار هنرمندانی از جمله؛ آیدین آغداشلو، پرویز تناولی، حسین زنده رودی، محمد احصایی، منیر فرمانفرماییان، فریده لاشایی، رضا درخشانی، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، پرویز کلانتری، مسعود عربشاهی، محسن وزیری مقدم، رضا درخشانی، واحد خاکدان، مارکو گریگوریان، شهریار احمدی، صادق تبریزی، ابوالقاسم سعیدی، نصرالله افجه ای، تیمو ناصری، منوچهر یکتایی و فریده لاشایی بودند.

رکورد فروش این دوره نیز در اختیار اثری با عنوان «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو است که رکورد پیشین حراج در طول دوازده دوره را با فروش ۱۲ میلیارد تومانی شکست.

رکوردشکنی عجیب درحراج تهران/حاشیه‌ای که ۱۲میلیارد تومان چکش خورد!
شگفتی حراج سیزدهم فروش تابلویی از آیدین آغداشلو به قیمت ۱۲ میلیارد تومان بود!
 

رکورد فروش حراج در طول دوازده دوره گذشته متعلق به اثری از سهراب سپهری با فروش ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در دوره نهم بود.
پرویز تناولی با مجسمه «استاد و شاگرد» رکورد بعدی سیزدهمین دوره حراج را با فروش ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی به دست آورد. سپس تابلو دی جی ای - دی جی ادی آیو» حسین زنده رودی نیز به فروش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی رسید. 

حاشیه‌ای که ۱۲میلیارد تومان چکش خورد!
ثری از پرویز تناولی که ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروخته شد


اثری بدون عنوان از محمد احصایی روی رقم ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و اثری بدون عنوان از منیر فرمانفرماییان با فروش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

تابلویی بدون عنوان (نقشه ایران) از فریده لاشایی روی رقم 2 میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، تابلوی سواران صبحگاه» از رضا درخشانی روی رقم 2 میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و مجسمه ژازه تباتبایی با عنوان «کجاست؟ آن قدر می گردم تا پیدا کنم» روی رقم 2 میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خوردند. 

حاشیه‌ای که ۱۲میلیارد تومان چکش خورد!
مجسمه‌ای از ژازه تباتبایی که ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد

همچنین ۱۴ اثر دیگر از هنرمندانی: سهراب سپهری، پرویز کلانتری، مسعود عربشاهی، محسن وزیری مقدم، رضا درخشانی، واحد خاکدان، مارکو گریگوریان، شهریار احمدی، صادق تبریزی، ابوالقاسم سعیدی، نصرالله افجه ای، تیمو ناصری، منوچهر یکتایی و فریده لاشایی در فهرست آثار میلیاردی سیزدهمین حراج تهران قرار گرفتند.

حراج تهران در هر دوره، آثار چندین هنرمند جدید را به خریداران پیشنهاد می‌کند و آثارشان را در کنار هنرمندانی که مارکت هنری تثبیت شده ای دارند، چکش می زند و به این ترتیب راه ورود هنرمندان تازه ای را به بازار هنر جهان هموار می کند.

در این دوره ۹ هنرمند برای نخستین بار آثارشان به حراج تهران معرفی شدند که هنرمندان کمتر شناخته شده ای هستند؛ على خسروی، محسن کیانی، جلال الدين مشمولی، محمدرضا منزه، تیمو ناصری، جواد نوبهار، حمید هادی نژاد، کیومرث هارپا، داور یوسفی که فروش آثارشان را در یک رویداد معتبر و رسمی برای نخستین بار تجربه می کنند.

سیزدهمین دوره حراج تهران نیز همچون دوره های گذشته میزبان آثاری از هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس بود که با استقبال خوبی روبه رو شد، عکسی از عملیات والفجر دفاع مقدس از سعید صادقی، عکاس شناخته شده جنگ تحمیلی به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان و اثری با عنوان «عاشورا ۸» (باز این چه شورش است) از صادق تیرافکن باقیمت ۱۹۰ میلیون تومان به فروش رسید.

حاشیه‌ای که ۱۲میلیارد تومان چکش خورد!
 تابلو عاشورا به قیمت ۱۹۰ میلیون تومان چکش خورد

اجرای مراسم سیزدهمین حراج تهران را حسین پاکدل بر عهده داشت و در مجموع از میان ۱۱۰ اثر عرضه شده از ۹۶ هنرمند نقاش، مجسمه ساز و عکاس، ۱۰۹ اثر چکش خورد. 
پاکدل در مراسم حراج تهران از اصحاب رسانه تشکر کرد که در این دوره به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی ناشی از کرونا مجبور شدند از راه دور گزارش مراسم را تهیه کنند. 
اگرچه بیشتر خریداران آثار هنری ترجیح میدهند که سراغ آثار هنرمندان تثبیت شده بروند اما با این وجود حراج تهران در راستای توجه به مارکت هنرمندان جوان، آثار آنان را نیز به خریداران پیشنهاد می کند که جوان ترین آنها در این حراج ۳۵ سال دارد. 
عادل یونسی، هنرمند متولد ۱۳۶۴، جوان ترین هنرمند حاضر در حراج و ابوالقاسم سعیدی، هنرمند متولد ۱۳۰۴، مسن ترین هنرمند حاضر (در قید حیات) در این دوره از حراج بود.
گفتنی است در این دوره از حراج تهران ۱۱۰ اثر عرضه شد که از این تعداد ۹۶ اثر تابلو نقاشی، ۱۰ اثر مجسمه و ۴ اثر عکس بودند.

نظر شما