پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۹
کد خبر: ۱۱۳۷۱۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
ویژه برنامه دنیای نویسندگی که به صورت مجازی از شنبه 6 بهمن با حضور محمود برآبادی و زهره پریرخ در فضای مجازی بر گزار می شود. درادامه مصاحبه‌ی با محمد بر آبادی را می خوانید
علاقه و تقدیر من را به نوشتن در حوزه کودک و نوجوان کشاند/ باید زیاد خواند و جسارت نوشتن داشت
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،محمود برآبادی نویسنده کتاب کودکان و نوجوانان در خصوص فعالیت سالیان طولانی خود گفت: نویسندگی را از دهه 1350 برای کودکان و نوجوانان آغاز کردم و پنجاه سال است که در این حوزه کتاب می نویسم و بیش از 100 جلد کتاب هم منتشر کردم که شامل داستان برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می‌شود. فیلمنامه و کارهای پژوهشی هم در این سالیان انجام داده‌ام.

نویسنده کتاب «مشهدی حسن آسیابان ما است» افزود: نوشتن در حوزه کودکان هم علاقه من بوده و هم تقدیر و سرنوشت. علاقه به این معنی که از کودکی که به مدرسه می‌رفتم به نوشتن انشا و داستان علاقه‌مند بودم و این علاقه مندی باعث شد که به نویسندگی ادامه بدهم تا به مرحله چاپ و نشر آثارم برسد. تقدیر هم به این معنا که در شرایط جامعه ما گاهی یک فرد سر راه انسان قرار می‌گیرد و آن فرد شما را به کاری تشویق یا راهی را برای شما باز می‌کند که مسیر سرنوشت شما عوض می‌شود. این اتفاق برای من افتاد. ناشری که از دوستان برادرم بود، پس از خواندن کارهای من آنها را پسندید و چاپ کرد و خود این امر در علاقه مندی بیشتر من تاثیرگذار بود و باعث شد به کار نوشتن ادامه دادم.

وی ادامه داد: در مسیر نویسندگی افرادی بودند که مرا تشویق کردند. معلمی در دوره دبستان که اهل کتاب و هنر بود ما را علاقه‌مند به نوشتن داستان کرد و خاطرم هست؛ کتابخانه و روزنامه دیواری در مدرسه تهیه کردیم و این باعث شد که از همان دوره ابتدایی به نوشتن علاقه‌مند شوم و ادامه بدهم و در ادامه راه؛ چاپ آثارم باعث پیگیری مداوم در این حوزه شد.

برآبادی درباره تغییر نگرش کودکان و نوجوانان امروز با دیروز، اظهار داشت: کودکان امروز به نسبت کودکان نسل قبل خیلی تغییر کرده‌اند. در دوره ما کسانی که شیفتگی زیادی به کتاب داشتند، به محتوای اثر اهمیت زیادی می‌دادند ولی در شرایط فعلی بیشتر کودکان و نوجوانان به لذت بخش بودن قصه و سرگرم کردن آنها توجه دارند. کودکان و نوجوانان امروز، داستانی را که جنبه پندآموزی داشته باشد پس می‌زنند و برای آنها قابل قبول نیست. در حقیقت نسل جدید به علت تعدد سرگرمی‌ها و دسترسی بیشتر و امکانات بیشتر به وسایل ارتباط جمعی؛ به وجه لذت بخش بودن و سرگرم کردن داستان اهمیت بیشتری می‌دهند.

نویسنده کتاب «جوجه تنبل» درباره مسائل کمتر پرداخته شده در حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد: در نگاه کلی؛ مسائل عاطفی، روابط اجتماعی و مسائل زیست محیطی در کتاب های نوجوانان کمتر پرداخته شده و بقیه مسائل را کمابیش نویسندگان در موردش نوشته‌اند. نویسندگان کودک و نوجوان امروز؛ تقریبا به تمامی حوزه‌ها می پردازند و کتاب‌هایی در زمینه‌های مختلف چاپ شده اما نکته ای که حائز اهمیت است؛ چگونگی پرداخت به موضوعات است. ما باید موضوعات را از نگاه مخاطب کودکان و نوجوانان مطرح کنیم.

او همچنین درباره تاثیر فضای مجازی بر سرانه کتابخوانی عنوان کرد: فضای مجازی که این سال ها بخشی از وقت همه افراد جامعه را از جمله کودکان و نوجوانان را گرفته و باعث شده کتاب به حاشیه رانده شود و کمتر کتاب بخوانند. در حال حاضر وسایل سرگرم‌کننده زیادی مثل شبکه‌های متعدد تلویزیونی، بازی‌های رایانه‌ای و فضاهای مجازی وجود دارد که بیشتر اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را می‌گیرد. برنامه‌های درسی مدارس هم به‌گونه‌ای است که جایی برای مطالعه غیردرسی نمی‌گذارد. نباید انتظار داشت که کودکان و نوجوانان مثل گذشته سراغ کتاب بروند. باید اجازه داد که کتاب‌های مورد علاقه آن‌ها منتشر شود. ممیزی کتاب‌ها به‌ویژه کتاب‌های کودک باعث شده که آثار مورد پسند کودکان کمتر منتشر شود. نویسندگان باید سراغ موضوعاتی بروند که به ذائقه مخاطب امروز نزدیک است و خانواده‌ها هم باید کتاب خواندن را جزو سرگرمی‌های خود به حساب آورند تا کودکان آن‌ها را سرمشق قرار دهند.


نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره تعامل ناشران با نویسندگان این حوزه، بیان کرد: طبیعی است در مواردی از جمله حقوق نشر و میزان دستمزد نویسنده؛ ناشران و نویسندگان اختلاف نظر داشته باشند اما در خیلی مسائل با همدیگر اشتراک منافع دارند. از جمله آنکه اگر کتاب فروش خوبی داشته باشد و تجدیدچاپ شود و جوایزی را کسب کند؛ هم به نفع ناشر و هم به نفع نویسنده است.

وی در بخشی از صحبت‌های خود اشاره داشت: ترجمه آثار نویسندگان بزرگ دنیا باعث می‌شود خوانندگان ایرانی با فضاها، دنیاها، آرمان‌ها و تفکرات نویسندگان دیگر نقاط جهان آشنا شوند و از تجربیاتی که در نوشته‌های آنها منعکس شده، در زندگی خود بهره ببرند. خودم آثار مارک تواین را در کتاب های هاکلبری فین و تام سایر خواندم و خیلی دوست داشتم و فضاها برای من جدید و جذاب بود. البته باید گفت نویسندگان ایرانی دست کمی از نویسندگان غیر ایرانی ندارند و می توانند آثار بزرگی خلق کنند. اما یکی از دلایلی که به سطح آثار برجسته نویسندگان بزرگ نرسیدیم مسئله ممیزی است. نویسندگان ما بسیاری از سوژه‌ها و مضامین را به راحتی نمی توانند در کتاب‌ها منعکس کنند و از این لحاظ دست نویسندگان ما بسته است و به همین دلیل اغلب آثار برای مخاطب کودک و نوجوان راضی کننده نیست.

نویسنده کتاب «پدربزرگ ستاره» گفت: ذوق و سلیقه برای نویسندگی و شاعری لازم اما کافی نیست و در این زمینه باید بیشتر خواند و شهامت نوشتن داشت؛ هرچند در ابتدا نوشته ها برجسته و خوب نباشد و مقدمه ای برای بهتر شدن باشد. نوشتن برای نویسنده شدن؛ باعث خلاقیت ذهن و شکوفا شدن استعداد می شود. دو توصیه را باید همیشه مدنظر داشت. یکی آنکه باید زیاد خواند و جسارت نوشتن داشته باشیم.

محمود برآبادی با اشاره به اینکه افرادی هم که می‌خواهند وارد عرصه کودک و نوجوان شوند باید اول بتوانند با این افراد از نظر فکر، روحیات، احساسات و ارتباط برقرار کنند، از نویسندگان مورد علاقه خود نام برد: در زمینه رمان نوجوان؛ نوشت‌های حمیدرضا شاه آبادی، فرهاد حسن زاده و عباس جهانگیریان را خوانده ام و به آثارشان علاقه دارم و از نویسندگان کودک هم محمدرضا شمس و نوید سید علی‌اکبر نوآوری‌های زیادی داشته‌اند.

برآبادی در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که برای تشویق و ترغیب هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان چه کارهایی باید انجام شود؟ اظهار داشت: در وهله اول برگزاری جلسات مستمر نقد کتاب در مراکز فرهنگی و فرهنگسراهای مختلف موثر است. نکته بعد، حضور نویسنده‌ها در مدارس و ارتباط دوسویه کودکان و نوجوانان با نویسندگان اهمیت دارد که که این کار متاسفانه کمتر صورت می‌گیرد و علت آن این است که وزارت آموزش و پرورش به سختی اجازه ورود نویسنده ها به مدارس را می‌دهد. همچنین تبلیغات رسانه‌ای در علاقه‌مند کردن هرچه بیشتر مخاطبان تاثیر دارد. به طور مثال وقتی در برنامه تلویزیونی درباره کتابی صحبت می شود یا سریالی بر اساس کتابی ساخته می شود، می‎بینیم که فروش آن کتاب افزایش پیدا می‌کند. نکته دیگر آن است که نویسندگان حوزه کودک و نوجوان به ذائقه مخاطبان خود نزدیک شوند. همانطور که پیش از اشاره داشتم، نوجوان امروز با نوجوان 20 سال پیش خیلی فرق کرده و نوع نگاه و توقعات آنها از زندگی به طور کلی فرق کرده و باید به تغییرات اساسی توجه داشته باشند.

ویژه برنامه دنیای نویسندگی پس از اجرا  از دوشنبه 6 بهمن ساعت 10 تا 12 در فضای مجازی به صورت دو  محصول در اختیار علاقه مندان به نویسندگی  قرار می گیرد.

علاقه مندان جهت اطلاعات بیشتر می توانند  با کتابخانه سراج با  شماره تلفن 77245761 تماس بگیرند و یا از طریق اینستاگرام  کتابخانه سراج   sarraj.library   این برنامه رامشاهده کنند
نظر شما