جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۷
کد خبر: ۱۱۳۷۲۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حالی چهارمین روز خود را پشت سر می‌گذارد که در مجموع طی سه روز نخست نمایشگاه، 35 هزار 611 مرسوله از سوی ناشران برای خریداران ارسال شده است. آماری که به نوعی گواه از استقبال مردم است اگرچه همزمان با افتتاحیه سایت نمایشگاه مشکلات فنی وجود داشت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مهرداد ملک‌محمدی، مدیر سامانه کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران در گفت‌وگو با  ایبنا، درباره آخرین آمار نمایشگاه مجازی کتاب تهران از نظر ثبت سفارش‌های پستی و ارسال مرسوله‌ها بیان کرد: طی 24 ساعت گذشته، 29 هزار 971 مرسوله از سوی ناشران در سامانه پست نمایشگاه مجازی کتاب تهران به ثبت رسیده، علاوه‌براین در سه روز گذشته، به 810 نقطه روستایی مرسوله از نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارسال شده است.

خبری که گواه استقبال مردم از این نمایشگاه است و بنابراین طبیعی است که در روزهای ابتدایی برپایی نمایشگاه مجازی کتاب تهران با وقوع برخی مشکلات فنی در دسترسی علاقه مندان به سایت همراه باشد؛ مشکلاتی که البته وقوع آن ها دور از ذهن نبود. آنچنان که مجریان برپایی این رویداد نشر و حتی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان پیش تر از مردم و ناشران خواسته بودند که در مواجهه با مشکلات احتمالی صبر پیشه کنند. به گزارش رونامه ایران حتی در گستره جهانی و در میان کشورهایی که به سطح بالایی از زیرساخت های مخابراتی و تکنولوژی های ارتباطی دسترسی دارند هم برپایی چنین نمایشگاهی بی سابقه است.

ارسال 35 هزار مرسوله از نمایشگاه مجازی کتاب/ کتاب 22 گرمی رکورد زد
مهرداد ملک‌محمدی، مدیر سامانه کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره آخرین آمار نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌گوید: در مجموع طی سه روز نخست نمایشگاه، 35 هزار 611 مرسوله از سوی ناشران برای خریدار ارسال شده که به معنای تعداد عملیات ماموران شرکت ملی پست است.
وی افزود: به جز استان چهار‌محال و بختیاری، از سراسر کشور ناشر در نمایشگاه مجازی کتاب حضور دارد بنابراین جریان ارسال مرسوله پستی در همه استان‌ها شکل گرفته است. بعد از تهران، اصفهان و سپس خراسان جنوبی، بیشترین سفارش در سامانه پست را داشتند؛ همچنین 87 درصد ارسال‌ مرسوله‌های پستی نمایشگاه از تهران به ثبت رسیده است.
ملک محمدی، ادامه داد: بیشترین حجم سفارش‌ها و همچنین بیشترین میزان خرید‌ از سوی  تهرانی بوده است. 27 درصد کل سفارش‌ها نیز به مقصد تهران به ثبت رسیده است. براساس نسبت جمعیت و مطابق با سرشماری سال 1395، مردم قم و سمنان، بیشترین حجم سفارش خرید را داشتند. 
وی درباره دورترین مقصد ارسال مرسوله گفت: طی سه روز گذشته، دورترین مقصد ثبت شده برای ارسال مرسوله از شهر زاهدان بود که مشتری، کتاب را از انتشارات علمدار ناشر تبریزی، خریداری کرده  بود. خرید کتاب با وزن 22 گرم تیز به‌عنوان سبک‌ترین خرید به ثبت رسیده است.
اگرچه ارایه این آمار نشان از استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب است اما  به هر حال روز سوم نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، با این سوال آغاز شد که چرا همه کتاب‌هایی را که می‌خواهیم در 

چرا به برخی کتاب‌ها دسترسی نداریم
به گزارش ایرنا، نمایشگاه مجازی کتاب تهران، روز سوم را به خوبی سپری کرد وهمه مشکلاتی که در دو روز نخست برای مخاطبان ایجاد شده بود، برطرف شد.  بزرگترین سوالی که مخاطبان در این دو روز با آن رو به رو بودند، علت نبودن برخی کتاب‌ها در فهرست فروش بود که خانه کتاب در اطلاعیه‌ای به آن پاسخ داد. در متن این اطلاعیه آمده است: «با عنایت به اینکه بخش قابل توجهی از تماس های مردمی با مرکز پاسخگویی نمایشگاه مجازی کتاب تهران عدم دسترسی به برخی عناوین است، به اطلاع بازدیدکنندگان محترم می رساند عدم دستیابی به برخی عناوین در این نمایشگاه به چهار دلیل زیر است:
۱.  شرکت نکردن ناشر در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
۲. اتمام موجودی کتاب به دلیل فروش در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
۳. عدم ثبت کتاب در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران  به دلیل عدم اعلام وصول ناشر
۴. عدم اعلام موجودی کتاب توسط ناشر در پنل فروش
 از آن دسته از ناشران شرکت کننده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران که هنوز موجودی کتاب خود را در پنل فروش اعلام نکرده اند دعوت می شود نسبت به ویرایش اطلاعات و اعلام موجودی عناوین و یا غیرفعال نمودن کتاب های فاقد موجودی از لیست فروش اقدام کنند.»
بنابر این گزارش نمایشگاه مجازی کتاب همچنین میزبان برخی مهمانان بین المللی است که یکی از آنها نمایندگان اتحادیه چاپ و نشر ترکیه است. بنابر گزارش ایرنا به همت بخش بین‌الملل نمایشگاه، شاهد حضور هیئت مدیره فلوشیپ استانبول و نیز مدیران فرهنگی طرح تدا در تالار گفت‌وگوی رویدادهای آنلاین هستیم و فرصتی در اختیار ناشران و نویسندگان ایرانی قرار می‌گیرد تا از چگونگی بهره‌گیری از حمایت‌های متنوع یکی از بزرگترین گردهمایی‌های ناشران، آژانس‌های ادبی و فعالان حوزه صنعت، نشر تحت عنوان «فلوشیپ استانبول» و نیز «طرح تدا» استفاده کنند و از بسته‌های طلایی، نقره‌ای و برنز تعبیه شده در  فلوشیپ و نیز گرنت مربوط به طرح تدا با خبر شده و از آن بهره بگیرند. ششمین دوره «فلوشیپ استانبول» به همت اتحادیه چاپ و نشر ترکیه و با همکاری وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه ۱۹ تا ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد و در آن ناشران و آژانس‌های ادبی کشورها به منظور عقد قرارداد و فروش حق تالیف آثار به گفت‌وگو می‌پردازند.

راه‌های ارتباط با نمایشگاه

رادیو نمایشگاه از روز چهارشنبه کار خود را آغاز کرده است و تا دوشنبه (۶ بهمن) ادامه خواهد داشت و از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۸ از طریق سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران پخش می شود. «رادیو نمایشگاه» همچنین همزمان از ساعت ۱۷ تا ۱۹در شبکه رادیویی فرهنگ برنامه «رادیو کتاب» موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز شنیده می‌شود.  
از سوی دیگر آزاده نظر بلند، معاون خانه کتاب اعلام کرد که در مرکز پاسخگویی، بیش از ۳۰۰ نفر به طور همزمان پاسخگوی بازدیدکنندگان خواهند بود. 
در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، هزار و ۷۳۲ ناشر داخلی ثبت‌نام کردند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب آماده عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد. ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب، ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند و ۱۴۵ نشست رونمایی کتاب، ۲۰ نشست بین‌المللی و ۲۵ نشست داخلی با حضور ۱۸۰ سخنران داخلی و خارجی در حال برگزاری است.

بیش از ۸۰ هزار دانشجو و طلبه و ۳۰ هزار هیئت علمی و اهالی قلم از تسهیلات نمایشگاه کتاب برخوردار خواهند شد و هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است. 
نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ششم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.


نظر شما