چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۳۹
کد خبر: ۱۱۳۸۰۵
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه یک ساعت بعد از نمایش فیلم کدی برای هر فرد ارسال می‌شود که بر اساس آن می‌تواند رای دهد گفت: سینماهای مردمی با ظرفیت 30 درصد برگزار می‌شود، امسال بلیت‌فروشی سری نداریم و هر فرد برای فیلم دلخواه خود به سامانه بلیت فروشی مراجعه می‌کند.
نحوه دریافت رای تماشاگران/ تعداد فیلم ها کاهش اما دفعات نمایش افزایش داردبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد؛ دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برنامه شب سینما (شب‌های هنر) شبکه چهار سیما در گفت‌وگو با «جابر قاسمعلی» کارشناس این برنامه در ابتدای صحبت‌های خود در این برنامه با اشاره به شرایط اولیه برپایی این دوره جشنواره در ابتدا و امروز، گفت: من هم مانند همه شهروندان از شرایط کرونا و آنچه پیش رو بود، نگران بودم. صدور حکم من به عنوان دبیر، به معنای برگزاری جشنواره در بهمن 99 نبود و حتی در جمع‌بندی‌ها به نتیجه رسیدیم که جشنواره را به بهار 1400 موکول کنیم اما در جلساتی که با بزرگان سینما و فعالان سلامت داشتم، تصمیم بر این شد که جشنواره در سه سطح (داوری آثار، نمایش برای اهالی رسانه و نمایش محدود مردمی) تعریف شود. امروز در شرایطی هستیم که هر سه سطح امکان برگزاری دارد. اولویت ما حفظ سلامت مخاطبان است اما  ستاد کروناست که اجازه می‌دهد سالن‌های سینما را باز کنند و ما هم بیش از آنچه ستاد کرونا مشخص کرده رعایت می‌کنیم. ستاد کرونا اعلام کرد که تا ظرفیت 50 درصد امکان بلیت فروشی وجود دارد اما سقف را 30 درصد درنظر گرفته‌ایم. 

او تٲکید کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی، اهدای ماسک و رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی شرایط را در سطح ایمن قرار می‌دهد.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به نگاهی که بر تعطیلی این رویداد در این دوره اصرار داشته و دارد، گفت: این تصور درست نیست که جشنواره و سینما تعطیل شود، زیرا نقیض آن در جامعه وجود دارد و عملا همه جا باز است!  ما باید در زیستی کرونایی به زندگی ادامه دهیم و اگر شرایط فراهم شود، می‌توان فعالیت‌های فرهنگی را انجام داد. زمانی که به مخاطب می‌گوییم در خانه بمان باید برای او محتوا تولید کنیم. محتوا را سینما و تلویزیون تولید می‌کنند. تلاش این خانواده عظیم باید دیده شود آن‌ها در بدترین شرایط برای مردم تولید محتوا کرده‌اند. ما دست به دست کرونا ندادیم و به تعطیلی حوزه فرهنگ کمک نکردیم بلکه تلاش کردیم تا جان دوباره به سینما بازگردد. 

٭ سینما زنده است
طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: می‌خواهیم بگوییم سینما زنده است و این هدف اصلی ماست، ضمن آن که فیلم‌هایی انتخاب شده‌ است که حال مردم را خوب می‌کند. البته نگاه ممیزانه نداشتیم و فیلم‌های تلخ اجتماعی هم در بین  آثار داریم اما فیلم‌ها در قواره‌ای از کیفیت هستند که حال مخاطب را خوب می‌کنند و مجموع این‌ها به رضایت حداکثری مخاطبان می‌انجامد.

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در ادامه اظهار داشت: نوروز آیین بود اما امسال به دیدن اقوام نرفتیم با اینکه مولفه آن دید و بازدید بود اما آیین برگزار شد. ما تلاش می‌کنیم تمام آیین فجر را برگزار کنیم. 

او در ادامه اظهار داشت: دو مرکز را برای رسانه‌ها انتخاب کرده‌ایم. برج میلاد مقر جشنواره است و نشست‌ها در آن برگزار می‌شود. حداکثر 400 کارت صادر کرده‌ایم. بخشی از منتقدان و صاحبان آثار هم در سینما پردیس ملت حضور خواهند داشت. برنامه جشنواره در سینماهای مردمی با ظرفیت 30 درصد برگزار می‌شود ضمن آن که امسال بلیت‌فروشی سری نداریم و هر فرد برای فیلم دلخواه خود به سامانه بلیت فروشی مراجعه می‌کند.

دبیر جشنواره فیلم فجر اظهار داشت. در این دوره دفعات نمایش افزایش و تعداد فیلم‌ها کاهش پیدا کرد. البته ما دخالتی در داوری نداشتیم و این تعداد فیلم، آثار منتخب داوران هستند.

٭انجام قرعه‌کشی پیشنهاد انجمن منتقدان بود

 او با اشاره به حضور اعضای انجمن منتقدان در این دوره جشنواره گفت: ما با دوستانمان در انجمن منتقدان صحبت کردیم و یکی از گزینه‌ها این بود که منتقدان را ما براساس فعالیت و کسوت انتخاب کنیم اما انجام قرعه‌کشی پیشنهاد خودشان بود. در نهایت اعضای انتخابی انجمن منتقدان در فضای سینما ملت آثار را می‌بینند.

*نحوه رای گیری از تماشاگران فیلم‌های فجر 
این مدیر فرهنگی با اشاره به برپایی رٲی‌گیری از تماشاگران در این دوره گفت: امسال کسانی که از طریق سامانه فروش بلیت تهیه می‌کنند، کد بلیت برای آن‌ها پیامک می‌‌شود و با آن کد به سینما مراجعه می‌کنند. یک ساعت بعد از نمایش فیلم کدی برای هر فرد ارسال می‌شود که بر اساس آن می‌تواند رای دهد. 

٭ شاهد پوست‌اندازی در هیأت داوران جشنواره بودیم

دبیر جشنواره در ادامه برنامه شب‌ سینما درباره اعلام نام آثار نامزدشده بدون اشاره به جزییات نامزدی در رشته‌های مختلف گفت: تمام فیلم‌ها حداقل شایسته حضور در یک بخش هستند اما اینکه نمی‌دانید رقابت در کدام بخش‌ها است خود یک تعلیق است. واقعیت این است که در این دوره با 16 فیلم قابل قبول و هفت داور خبره مواجهیم که از نسل جوان و پیشکسوتان سینمای ایران هستند. این دوره شاهد پوست‌اندازی در داوران بودیم.
او متذکر شد: از اینکه برخی از فیلم‌های شایسته در این دوره جشنواره نیستند ابراز تاسف می‌کنم اما سلیقه حرفه‌ای در داوری وجود دارد. 

٭ شورای سیاست‌گذاری جشنواره صلاح نمی‌بیند که یک نفر اعمال سلیقه کند...

طباطبایی‌نژاد در ادامه این برنامه در بحث حذف هیٲت انتخاب گفت: جشنواره‌های مهم دنیا دبیرانی دارند که مدت طولانی دبیر بوده‌اند و انتخاب گران ثابتی دارند و در طول سال رصد و فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند و انتخاب‌گر در واقع دبیر است. جشنواره فجر جنبه ملی دارد و شورای سیاست‌گذاری صلاح نمی‌بیند که یک نفر اعمال سلیقه کند و با منطقی عقلایی یک گروه به نمایندگی فیلم‌ها را انتخاب کنند اعتقاد دارم در کشور خودمان حضور هیات انتخاب خوب است اما نباید اختیار دبیر را سلب کند و بهتر است شرایط طوری باشد که اگر دبیر حضور فیلمی در جشنواره را لازم می‌بیند، این اتفاق بیفتد.

٭ هیٲت انتخاب یکی از ارکان جشنواره است

او افزود: حذف هیات انتخاب می‌تواند پیشنهادی به سال آینده باشد اما این هیٲت یکی از ارکان جشنواره است و من فکر می‌کنم باید باشد. امسال دلیل حذف هیات انتخاب این بود که فکر می‌کردیم تعداد فیلم‌ها زیاد نمی‌شود و از طرفی می‌خواستیم به اهالی سینما بگوییم که در هربخشی فعالیت کرده باشید مورد داوری قرار می‌گیرید و نوعی ادای احترام با این هدف بود که فیلم‌ها در سطحی برابر رقابت کنند. 
او همچنین در ادامه گفت: آقای نعمت‌الله از بهترین کارگردان‌ها هست اما موضوع فیلم قاتل و وحشی ارتباطی به جشنواره ندارد. فیلم‌های حاضر در جشنواره باید حداقل پروانه نمایش موقت داشته باشند. سه نوع پروانه نمایش اکران عمومی، خارج از کشور و موقت در دانشگاه‌ها مراسمات و جشنواره‌ها داریم. این شرط راهیابی یک فیلم به جشنواره است. داوران این فیلم را ندیدند و علت آن نداشتن مجوز نمایش بود. فیلم روز ششم هم از دسته فیلم‌های شایسته بود اما مورد انتخاب نهایی قرار نگرفت اگرچه دوستان واقعا به آن توجه کردند.

٭ یکی از بهترین دوره‌های جشنواره

در بخش دیگر این برنامه، دبیر جشنواره فیلم فجر خطاب به مجری کارشناس برنامه و مخاطبان سینمای ایران گفت: من تعجب می‌کنم کسانی که فیلم‌های جشنواره را ندیده‌اند چگونه درباره کیفیت آثار قضاوت می‌کنند. من به شما در همین برنامه این قول را می‌دهم که این دوره از نظر کیفی یکی از بهترین دوره‌های جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

٭ اتفاقات مهم فجر39

او با اشاره به یکی از اتفاقات مهم این دوره جشنواره گفت: سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی در یک سال گذشته تلاش کرده‌اند تا از آثار اقتباسی حمایت کند. امسال رقابت قابل توجهی در بخش سینمای اقتباسی خواهیم داشت. 
او تاکید کرد: امسال باید نشاط و تازگی را در آثار فیلمسازان جوان دنبال کنیم. البته خوشحال می‌شویم که بزرگان سینمای ایران در جشنواره حاضر باشند اما عدم حضورشان به معنی نبود فیلم خوب نیست. امسال 32 فیلم اول داشتیم که همه شرایط برای رقابت را داشتند و از این بین هفت فیلم در بخش‌ سودای سیمرغ در رشته‌های مختلف نامزد شده‌اند و رقابت می‌کنند.و این یعنی امسال هفت فیلمساز جوان به سینمای ایران معرفی می‌شوند.


مطالب مرتبط
نظر شما