پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۳
کد خبر: ۱۱۳۸۱۰
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر خبرداد:
دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه برخی سالن‌ها تنها با ارائه بلیت به تعداد محدود؛ پذیرای تماشاگران خواهد بود گفت: آثار جشنواره از ۱۴ بهمن و با ۳ روز تأخیر از آغاز جشنواره انجام می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، حسین مسافرآستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در نشست رسانه ای تئاتر فجر که امروز در تالار رودکی برگزار شد گفت: درشرایط کرونا تجربه برگزاری دوره‌های گذشته جشنواره برای ما کارایی نداشت و گویی از صفر کار را شروع کردیم. وقتی برگزاری جشنواره را پذیرفتیم گمان نمی‌کردیم که چه مسیر سخت و غیرقابل پیش‌بینی پیش‌رو داریم. گمان می‌کردیم فقط اجراهای گروه‌های مقیم شهرستان به صورت آنلاین پخش می‌شود ولی وقتی بحث اجرای حضوری پیش آمد هم به لحاظ بودجه و هم فراهم کردن شرایط، همه چیز سخت شد.

بنابر گزارش مهر، محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی جشنواره سی و نهم نیز تأکید کرد: در این دوره به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی هیچ کارت مهمان و وی آی پی صادر نکردیم. حضور در سالن‌ها تنها با ارائه بلیت امکان‌پذیر است. در سالن اصلی تئاتر شهر، تالار وحدت، ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر و تالار حافظ به تعداد محدود پذیرای تماشاگران و فروش گیشه حضوری خواهیم بود.
وی افزود: پخش مجازی آثار جشنواره از ۱۴ بهمن و با ۳ روز تأخیر از آغاز جشنواره انجام می‌شود. تیوال، نمایش نت و تلویزیون تئاتر ایران ۳ پلتفرم پخش مجازی اجراهای حاضر در جشنواره هستند.
آستانه درباره امنیت آثار جشنواره در فضای مجازی گفت: آثار تا ۲۴ ساعت حق پخش دارند و بعد از آن روی پلتفرم‌های مجازی پخش نمی‌شوند. این ۲۴ ساعت پخش در فضای مجازی فرصتی تبلیغاتی برای گروه‌ها و ما است.

تست کرونای رایگان همه گروه‌های شهرستانی
مسافر آستانه گفت: با همکاری وزارت بهداشت تمام گروه‌های تئاتری شهرستان که قرار است در جشنواره حضور پیدا کنند، تست رایگان کرونا شده‌اند تا با آرامش خاطر جشنواره را برگزار کنیم. ۲۰۰ نفر اعضای ستادی جشنواره در تهران نیز تست کرونا داده‌اند. البته باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم و در سالن‌های کوچک میزبان تماشاگر نخواهیم بود. 
وی افزود: در این شرایط گروه‌های تئاتری به عنوان ایثارگران فرهنگی دست از همراهی و امیدبخشی به مردم نکشیدند و در صحنه حضور داشتند.
مسافرآستانه با بیان اینکه تمام تمهیدات بهداشتی را رعایت می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید، متذکر شد: اگر در گروه یا اجرایی بیماری رخ دهد و مشکلی پیش بیاید حتماً با نظر متخصصان وزارت بهداشت درباره وضعیت پیش آمده تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
وی در بخش دیگری از نشست اظهار کرد: بخش «سرباز انقلاب» با محوریت موضوع شهید سردار حاج قاسم سلیمانی با مشارکت و حمایت معاونت فرهنگی بنیاد شهید برگزار می‌شود و این موضوع بسیار مهم است زیرا باید به قهرمان‌ها و چهره‌های ملی به درستی پرداخته شود. امیدوارم این جریان از جشنواره سی و نهم و با بخش «سرباز انقلاب» آغاز شود.

مسافرآستانه با بیان اینکه برای انتخاب آثار هر بخش از چهره‌های مطرح تئاتر هر استان و شهرستان بهره بردیم، افزود: این کار را انجام دادیم تا بگوییم فقط تمرکزمان بر تهران نیست.
همایون علی‌آبادی از منتقدان تئاتر، اختر تاجیک از عکاسان با سابقه، بهرام ابراهیمی از بازیگران با سابقه تئاتر و جمشید داورپناه از خراسان شمالی به عنوان هنرمند پیشکسوت، چهره‌هایی هستند که طبق گفته مسافرآستانه در مراسم اختتامیه جشنواره سی و نهم مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

   ۵میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه مصوب شده است

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در ادامه درباره بودجه جشنواره یادآور شد: بودجه جشنواره ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مصوب شد و بر این اساس فعالیت‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

هیچ هنرمندی در ازای کار نکرده توقع حمایت ندارد
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تطبیق مشاغل با شرایط موجود اشاره و درباره اینکه جشنواره چگونه از هنرمندان تئاتر که شرایط مالی سختی را سپری کرده‌اند حمایت می‌کند، تصریح کرد: جشنواره فرصتی است برای حمایت از کسانی که طی یک سال گذشته و با تمام سختی‌ها و مشقت‌ها روی صحنه بودند. تئاتری بدون فعالیت چشم‌داشت حمایت ندارد. هیچ هنرمندی در ازای کار نکردن توقع حمایت ندارد. در شرایط سخت هنرمندان وارد عرصه می‌شوند.
دبیر جشنواره سی و نهم تئاتر فجر درباره همزمانی برگزاری این رویداد با سی و نهمین جشنواره فیلم فجر و تأثیر منفی این اتفاق بر جشنواره تئاتر فجر، تأکید کرد: تئاتر مخاطبان خود را دارد و این برگزاری همزمان بارها اتفاق افتاده ولی بر حضور مخاطبان تئاتر در جشنواره و تماشای آثار این رویداد تاثیری ندارد.

نشان و پوستر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با حضور مرضیه پوراکبری همسر شهید مدافع سلامت غلامرضا فخری، حجت‌الاسلام بهداروند و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی رونمایی شد.
دبیر جشنواره سی و نهم تئاتر فجر بعد از رونمایی از نشان و پوستر جشنواره با اشاره به رایزنی‌های انجام شده توسط مدیرکل هنرهای نمایشی با ستاد کرونا، اظهار امیدواری کرد که شرایط فعالیت تئاتر همچنان ادامه داشته باشد.

وی در ادامه این نشست درباره مسائلی که از سوی برخی خبرنگاران درباره کیفیت برگزاری و همچنین آثار این دوره از جشنواره تئاتر فجر مطرح شد، عنوان کرد: شرایط کیفی و کمی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر را با هیچ‌کدام از دوره‌های قبلی جشنواره مقایسه نکنید زیرا اجحاف در حق این دوره جشنواره است. شرایط یک‌ سال کرونایی در شکل و شیوه برگزاری جشنواره سی و نهم تأثیرگذار بوده است.
بعد از این سخنان و در پایان این جلسه حسین مسافرآستانه از حضور اصحاب رسانه در نشست رسانه‌ای جشنواره قدردانی کرد.


مطالب مرتبط
برچسب ها: تئاتر فجر
نظر شما