جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۱۳۸۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
بررسی کارنامه 4 دهه هنر انقلاب اسلامی در فرهنگسرای اندیشه
رئیس فرهنگسرای اندیشه گزارشی از روند برگزاری ویژه برنامه رستاخیز واژه‌ها ارایه داد و گفت: قسمت چهارم این برنامه با موضوع خدمات متقابل خوشنویسی و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.
«رستاخیز واژه‌ها» کارنامه 4 دهه هنر انقلاب اسلامی را بررسی کرده است/ ظرفیت‌های فضای مجازی برای مقابله با تحریفات
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،ناصر امین‌زاده، مدیر فرهنگی هنری منطقه 7 و رئیس فرهنگسرای اندیشه با اشاره به برپایی برنامه رستاخیز واژه‌ها گفت: توجه به مقوله اندیشه‌ورزی یکی از رسالت‌های مهم در فرهنگسرای اندیشه است و این مرکز عمده برنامه‌های فرهنگی هنری خود را با توجه به این مقوله برنامه‌ریزی می‌کند. «رستاخیز واژه‌ها» که تاکنون 3 برنامه از آن برگزار شده است، فرصتی را فراهم کرد که مقوله فرهنگ و هنر را از منظر اندیشه‌ای بررسی کرده، به بازخوانی ابعاد مختلف آن بپردازیم و چراغ راهی برای آینده از منظر کارشناسان ترسیم شود.

وی درخصوص برگزاری چهارمین نشست رستاخیز واژه‌ها گفت: در این نشست به ابعاد دیگری از مقوله هنر پرداخته و خدمات متقابل خوشنویسی با فرهنگ و هویت اسلامی  مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. در این برنامه استادان سعید نقاشیان و کاوه تیموری از خوشنویسان برتر کشور حضور پیدا کرده و درباره این هنر و تاثیر آن بر فرهنگ اسلامی صحبت خواهند کرد.
 
 این نشست با اجرای محمدحسن شاهنگی با رعایت پروتکل های بهداشتی روز دوشنبه 13 بهمن ساعت 13 در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود و گزارش آن در فضای مجازی فرهنگسرا به آدرس farhangsara.andishe منتشر می‌شود.

رئیس فرهنگسرای اندیشه در ادامه درخصوص تاثیر متقابل اسلام و هنر گفت: باید اذعان کرد که اسلام، انقلاب و هنر خدمات متقابلی در ابعاد مختلف به یکدیگر داشته‌اند. این خدمات دارای ابعاد و عمق گسترد‌ه‌ای است که البته در کمتر برنامه یا نشستی این اثرات بازخوانی شده است. برای مثال نمود عینی این خدمت را در تاثیر شعر و ادبیات در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن می‌بینیم. بررسی و فهرست کردن این تاثیرات کمک می‌کند تا ظرفیت‌های هنر برای بیان مفاهیم والای اسلام و انقلاب شناسایی شده و هم‌چنین افق‌های جدیدی پیش‌روی اندیشمندان باز شود.
 
رئیس فرهنگسرای اندیشه با اشاره به دیگر قسمت‌ها برگزار شده رستاخیز واژه‌ها گفت: باید توجه داشت که هنر یکی از ارکان جدایی‌ناپذیر زندگی انسان امروز است و این مقوله در عمر 42 ساله انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است. بررسی کارنامه 4 دهه‌ای هنر انقلاب اسلامی یکی از موضوعاتی است که در ویژه برنامه رستاخیز واژه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و نقاط ضعف و قوت آن در گفت‌وگو صریح با اهالی هنر بازنمایی شد. 
برای مثال در اولین قسمت از رستاخیز واژه‌ها با حضور دکتر محمدرضا سنگری، تاثیر متقابل شعر و انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفت یا در جلسه سوم از این ویژه برنامه ارتباط موسیقی و هویت اسلامی و انقلابی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
 
مدیر فرهنگی هنری منطقه 7 با اشاره به انتشار این برنامه در فضای مجازی گفت: بدون شک هر محتوای خوبی که در فضای مجازی تولید و عرضه شود، توسط مخاطبان دیده می‌شود. باید توجه داشت که مخاطبان تشنه اطلاعات هستند و هر رسانه‌ای که این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهد، از آن استقبال می‌کنند. نکته مهم این است که فضای مجازی را در دست گرفته و با ارائه محتوای ارزشمند، عرصه را بر شایعات و محتوای زرد رسانه‌های معاند تنگ کنیم. انتشار ویژه برنامه رستاخیز واژه‌ها در فضای مجازی کمک کرد تا محتوای خوب و ارزشمندی در حوزه هنر و ابعاد مختلف آن در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.


مطالب مرتبط
نظر شما