جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۹
کد خبر: ۱۱۴۰۷۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸
امرودی در ویژه‌برنامه «فصل رویش» مطرح کرد:
حجت الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ویژه‌برنامه «فصل رویش» که برای معرفی رویش های انقلاب در حوزه رسانه همزمان با ایام الله دهه فجر برگزار شد، با اشاره به نقش رسانه در حفظ انقلاب اسلامی گفت: رسانه انقلابی نباید اجازه دهد دشمن داشته‌هایمان را کوچک جلوه دهد و از طاغوت اسطوره بسازد.
رسانه انقلابی نباید اجازه دهد از طاغوت اسطوره بسازند
به گزارش پایگاه خبری فرهنگ و هنر، سومین دوره ویژه‌برنامه «فصل رویش» با هدف شناسایی و تجلیل از رویش‌های انقلاب در حوزه رسانه با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی و علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، مهدی فضائلی فعال رسانه‌ای و جمعی از اهالی رسانه، دوشنبه ۲۰ بهمن در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام میثم امرودی ضمن تشکر و قدردانی از همه کسانی که این جلسه را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرده‌اند، گفت: اگر بپذیریم که رسانه نقش تسهیل‌کننده برای ساخت، اصلاح و ایجاد یک فرهنگ را دارد و باورپذیرکننده وقایع و اتفاقات و رکن چهارم دموکراسی است، وظیفه اصحاب رسانه برای حفظ و نگهداری انقلاب اسلامی سنگین است.

وی افزود: ما چه چیزی را باید در این آشفته‌بازار حفظ کنیم؟ من برای جواب به این سوال به وصیت‌نامه امام(ره) اشاره می‌کنم که فرمودند اگر بناست انقلاب را حفظ کنیم، باید بدانیم علت بقای انقلاب همان علت ایجاد انقلاب است و برای نگهداری آن دو مولفه وجود دارد. اولین مولفه انگیزه الهی است. کسانی که می‌خواهند به این انقلاب ضربه بزنند انگیزه‌های الهی مردم را هدف قرار می‌دهند. عامل دیگر وحدت است. وحدت و انگیزه الهی دو عاملی است که امروز دشمن کمر به از بین بردن آن بسته است و هدف‌گذاری دشمن و رسانه‌ها روی همین دو عامل است. در مقابل آن رسانه باید وارد عمل شود و رسانه به جنگ رسانه برود. رسانه‌ای که از دل انقلاب می‌آید، باید آن‌قدر راست بگوید تا مردم آن را تایید کنند. حال و وظیفه ما این است که این دو عامل را حفظ کنیم اما من می‌خواهم یک عامل دیگر را هم به دو عامل قبلی برای حفظ انقلاب اسلامی، اضافه کنم و آن هم رهبری است.

امرودی در ادامه بیان کرد: رسانه‌ها برای حفظ انقلاب باید به محتوای خود نیز توجه کنند. در این قرن اتفاق‌های بزرگی رخ داده است. حضور انسان‌های بزرگی مانند شهید بهشتی، امام(ره) و رهبری محصول نیم قرن گذشته است. این قرن، قرن محو آمریکا، استکبار و قرن ظهور است که به هزار و یک دلیل قرآنی می‌‌توان آنها را اثبات کرد. هر چه جلوتر می‌رویم مسئولیت رسانه‌ها بیشتر و سنگین‌تر می‌شود. ما نباید بگذاریم دشمن داشته‌هایمان را کوچک جلوه دهد و از طاغوت اسطوره بسازد. رسانه انقلابی باید جلوی این اقدامات را بگیرد. ما در عرصه رسانه شهید کم نداشته‌ایم. امیدوارم در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شرمنده شهدا نشویم.

در ادامه مراسم مهدی فضائلی معاون دفتر حفظ و نشر اثار رهبر  معظم انقلاب و از اعضای کارگروه ویژه انتخاب برگزیدگان «فصل رویش» ضمن تشکر از سازمان فرهنگی هنری برای برگزاری این برنامه گفت: شعار اصلی و محوری انقلاب اسلامی که همه ما با آن آشنا هستیم «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است. یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی که آزادی در آن موضوعیت دارد و می‌توان تحقق آن را بعد از انقلاب دید، عرصه رسانه است. یکی از ابزارهای مهمی که نظام و جامعه باید برای رشد از آن استفاده کند، آزادی است. در اصل ۲۴ قانون اساسی به آزادی بیان در مطبوعات اشاره شده است. آزادی در مطبوعات یکی از ثمرات انقلاب است. این موضوع را کسانی درک می‌کنند که دوران خفقان شاهنشاهی را درک کرده باشند. در آن زمان آن‌قدر نگرانی و خفقان وجود داشت که اعضای خانواده نسبت به هم بی‌اعتماد بودند و نگران بودند که حرف‌هایشان از طریق اعضای خانواده به دستگاه‌های دولتی درز پیدا کند. این موضوع در زمان حال برای ما قابل درک نیست، اما آن‌قدر تنگنا و خفقان وجود داشت که این شعار از دلش بیرون آمد. استقلال و آزادی به خاطر استقلال و آزادی که وجود نداشت در این شعار شکل گرفت و در ادامه جمهوری اسلامی ماهیت نظامی را که مردم می‌خواستند، مشخص می‌کرد. 

وی افزود: در دوران ۵۷ ساله رژیم پهلوی یکی از بدترین کارنامه‌های حوزه مطبوعات برای کشور ما بود، به خصوص در یک دهه قبل از انقلاب اسلامی. در این دوران نظارت قبل از چاپ وجود داشت که حتی تیترها را نیز باید تایید می‌کردند. یکی از برکات و ثمرات انقلاب اسلامی آزادی در عرصه مطبوعات است. اگر آزادی نداشته باشیم خلاقیت و رشد بروز نمی‌کند.

فضائلی در ادامه بیان کرد: یکی از تفاوت‌های بارز انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های قرن ۲۰ نوع رفتار حکومت با مخالفان است. در دیگر انقلاب‌ها مخالفان اجازه ابراز وجود نداشتند اما در انقلاب اسلامی گروه‌های مخالف حتی اجازه فعالیت نیز داشتند و این موضوع در بیانات حضرت امام(ره) موجود است. میزان بلوغ و رشد جامعه در خصوص استفاده درست از آزادی، رشد و پرورش افرادی است که امروز تعدادی از آنها را در این مراسم معرفی و از آنها تجلیل می‌کنیم. نیروهایی که به عنوان رویش در انقلاب می‌توان از آنها نام برد. جوانانی که در عرصه رسانه تولیدات ارزشمندی را ارائه کرده‌اند. در این کارگروه برای انتخاب این جوانان تلاش زیادی صورت گرفته است تا بتوانیم به یک انتخاب بهینه برسیم. در انتخاب‌ها به چند نکته توجه کرده‌ایم. شخص مورد انتخاب جوان و فعال در عرصه رسانه باشد. این انتخاب مختص تهران نباشد و کل ایران را در بر بگیرد و همچنین حوزه‌های مختلف رسانه را شامل شود.

در پایان مراسم از خانواده دو شهید حوزه رسانه شهید محسن خزایی و شهید محمدصادق نیلی و همچنین خانواده مرحوم روح‌الله رجایی و مرحوم محمدسعید جباری دو تن از رویش‌های انقلاب اسلامی که به دلیل کرونا از دنیا رفته‌اند، تجلیل شد.

همچنین از سيد شهاب‌الدين واجدی، علي صدری‌نيا، اسماعيل معنوی، حسن قايدی، محمدامين ايمانجانی، علي سيستانی، علي قلهكی، حسن ميثمی، ناصر نادری و مهدی نقويان به عنوان برگزیدگان نهایی تجلیل شد.

گفتنی است در این دوره از سلسله برنامه های فصل رویس کار انتخاب برگپزیده ها بر عهده یک کار گروه داوری و انتخاب شامل پنج نفر بود. مهدی فضائلی، مهدی شکیبایی، مهدی محمدی، سعید صدراییان، سید علیرضا فاطمیان پور و علیرضا زند وکیل از اعضای هیات انتخاب و داوری این دوره از سلسله برنامه های فصل رویش بودند که پس از برگزاری چندین جلسه و بررسی اثار و خدمات روزنامه نگاران و رسانه ها در نهایت 10 نفر را جزو رویش های انقلاب و حائز تقدیر و تجلیل دانستند. 
مطالب مرتبط
نظر شما