پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۱
کد خبر: ۱۱۴۱۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
دبیر اجرایی ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت گفت: در مجموع ۴ هزار و یک اثر دریافت کردیم که ۹۳۹ اثر از کشورهای خارجی بود.
جشنواره هنر مقاومت پیگیر هنر کاربردی است/ مشارکت ۲۳ درصدی هنرمندان خارجیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست خبری رسانه‌ای ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت با حضور مسعود نجابتی دبیرکل جشنواره و محمد حبیبی دبیر اجرایی جشنواره در موزه هنرهای معاصر فلسطین (محل برپایی نمایشگاه نقاشی آثار برگزیده جشنواره) برگزار شد.

نجابتی ابتدای این نشست گفت: ما نگاهمان به هنر کاربردی است و دنبال این نیستیم که پس از پایان جشنواره، آثار به گنجه‌ها برود.

وی افزود: توجه ویژه‌ای به جوانان داشته‌ایم و از سوی روایت فتح هم این توجه وجود دارد. آقای حبیبی به همه استان‌های کشور سفر داشتند و آثاری را از هنرمندان شهرستانی جمع‌آوری کردند تا نگاهمان صرفاً به مرکز نباشد.

به گزارش فارس، دبیرکل جشنواره مقاومت، حضور رشته‌هایی مانند پرچم و کتیبه به جشنواره را به فال نیک گرفت و افزود: نگاهمان به هنر کاربردی است و هر اثری که بتواند مصرف بیرونی داشته‌باشد، به هنرهای تجسمی اضافه می‌شود، همانطور که سال گذشته هم طراحی صنعتی را داشتیم.

این گرافیست پیشکسوت، حضور جشنواره در فضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و گفت: کنار هر اثر، هنرمندان می‌توانستند اثر متحرک شده آن را هم بفرستند تا در شبکه‌های ملی و مجازی منتشر شود و به دیده شدن بیشتر آثار کمک کند.

مهدی علی‌بخشی مدیر روابط عمومی جشنواره هم یادداشتی از غلامعلی طاهری دبیر بخش نقاشی قرائت کرد که در آن تصریح شده بود: ۶۰۰ اثر از ۲۹۰ هنرمند به جشنواره ارسال شد که ۱۳۱ اثر برای نمایشگاه و چاپ در کتاب انتخاب شد. ۸ اثر هم ب که مرحله فینال راه‌یافتند که یک اثر اول و دو اثر همزمان دوم و دو اثر هم همزمان سوم شده‌اند. سه هنرمند هم تقدیر می‌شوند.

در ادامه این پیام آمده: در حال حاضر ۸۱ اثر در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش درآمده و بخش دوم آثار که ۵۰ تابلو را شامل می‌شود، از ۲۰ فروردین سال آینده همزمان با روز هنر انقلاب به نمایش در می‌آید. 

نجابتی درباره هزینه‌های بالای جشنواره گفت: افزایش قیمت‌ها موجب شد نتوانیم برنامه تلویزیونی روی آنتن ببریم. ایده و طرح آن وجود دارد و امیدواریم با دریافت حمایت‌ها بتوانیم این اقدام را عملی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: پیش‌تر سمت ما حمله میشد و ما در مقام دفاع برآمدیم، اما هنرمندان جبهه انقلاب چندسالی است که حمله می‌کنند و کاریکاتورهای «هلوکاست» و پرچم‌های «آزادسازی قدس» از جمله آن‌هاست. 

 

* مشارکت بالای هنرمندان خارجی

حبیبی در ادامه پیرامون ویژگی‌های این دوره زرد جشنواره گفت: در ۴ رشته از ۸ رشته به سیره و شخصیت شهید سلیمانی پرداخته شده است. آرمان قدس هم موضوع دیگری است که مورد توجه جشنواره قرار گرفت.

وی افزود: بخش نقاشی کیفیت بالایی داشت و ۶۰ درصد آثار دریافتی از سوی اساتید این رشته در کشور

دبیر اجرایی جشنواره افزود: در مجموع ۴ هزار و یک اثر دریافت کردیم که ۹۳۹ اثر از کشورهای خارجی بود.

حبیبی اظهار داشت: از ۸ رشته جشنواره، ۴ رشته بین‌المللی بود و از میان برگزیدگان، یک هنرمند در حوزه کاریکاتور است که غیرایرانی است و جایزه او، قالی ایرانی است که اهدا می‌شود. به ۴ تقدیری پیشکسوت هم همین صنایع دستی را اهدا می‌کنیم. 

نجابتی هم اظهار داشت: ما امکان انتقال پول را نداشتیم ضمن اینکه معادل ریالی آن حدود ۹۰ میلیون می‌شد که به همین دلیل تصمیم گرفتیم بجای آن صنایع دستی اهدا کنیم. 

نظر شما