جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۱۴۱۸۷
|
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
مرحله نهایی اولین دوره جشنواره تلاوت ترنم وحی ۱۳ تا ۱۵ اسفند در جزیره کیش برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مرحله نهایی اولین دوره جشنواره تلاوت ترنم وحی ۱۳ تا ۱۵ اسفند در جزیره کیش برگزار می‌شود. محمد علیزاده دبیر جشنواره از برگزاری جشنواره قرآنی ترنم وحی، با شعار «با قرآن در خانه بمانیم»، خبر داد و گفت: این جشنواره با یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، دانشمند هسته‌ای کشورمان شهید محسن فخری‌زاده و حجت‌الاسلام سیدعلی سیدین، امام جمعه موقت کیش به همت مؤسسه فرهنگی قرآنی و عترت اظهر الجمیل الاعلی مشهد مقدس برگزار می‌شود که مرحله نهایی آن ۱۳ تا ۱۵ اسفندماه به پایان می‌رسد.

برگزاری جشنواره در رشته‌های تلاوت، اذان، مقاهیم و ابتهال/ ارسال ۲۲۰۰ اثر

وی افزود: در این جشنواره در رشته‌های قرائت تقلیدی و تطبیقی، اذان، مفاهیم و ابتهال‌خوانی در دو مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی به صورت مجازی بیش از دو هزار و دویست اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است

علیزاده درگفتگو با خبرگزاری فارس  با اشاره به پایان مرحله مقدماتی گفت: مرحله نهایی به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به میزبانی کیش، ویژه قاریان زیر ۱۶ سال در ۱۳ اسفندماه سال جاری برپا خواهد شد.

راه‌یابی ۳۸ نفر به مرحله نهایی


علیزاده در ادامه گفت: از تلاوت‌های کارشناسی شده ۳۸ نفر از ۲۸ استان کشور برای مرحله نهایی انتخاب شدند و این افراد تا ۸ اسفندماه جاری فرصت دارند،که قرعه‌های زیر را تلاوت و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

۱- سوره نباء
إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا ﴿۳۱﴾
۲-سوره حشر
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿١۸
۳- سوره فرقان
وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الأرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلامًا ﴿٦٣﴾
۴- سوره احزاب
مَا کَانَ عَلَى النَّبِیِّ مِنْ حَرَجٍ فِیمَا فَرَضَ اللَّهُ لَهُ سُنَّةَ اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَکَانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَرًا مَقْدُورًا ﴿٣٨﴾
۵-سوره مزمّل
یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿١﴾
۶- سوره اسراء
 وَبِالْحَقِّ أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلا مُبَشِّرًا وَنَذِیرًا ﴿١٠٥﴾
۷- سوره زمر
وَسِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا حَتَّى إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ ﴿٧٣﴾
۸- سوره آل عمران
إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لآیَاتٍ لأولِی الألْبَابِ ﴿١٩٠﴾
۹-سوره مومنون
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١﴾

نحوه تلاوت در جشنواره ترنم وحی

دبیر جشنواره ترنم وحی در خصوص نحوه اجرای تلاوت‌ها گفت: هر یک از منتخبان می‌توانند یکی از قرعه‌های مشخص شده را انتخاب و تلاوت نمایند. همچنین منتخبان باید طوری برنامه‌ریزی کنند که آیات پایانی رأس ۴دقیقه و ۳۰ ثانیه الی ۵ دقیقه خاتمه یابد.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان باید آثار خود را با حجم کمتر از ۵۰ مگابایت همراه با مشخصات و تصویر صفحه نخست شناسنامه از طریق واتساپ به شماره ۰۹۳۶۴۶۴۹۵۹۵ ارسال کنند. همچنین فایل‌های ضبط شده در قرائت تقلیدی و اذان به مدت سه دقیقه و برای ابتهال سه تا پنج دقیقه ارسال شود و تصاویر به صورت افقی ضبط شود.

جزئیات بخش تلاوت تقلیدی

علیزاده در ادامه افزود: قاریان می‌توانند تلاوت‌های خود را از عبدالباسط عبدالصمد، محمدصدیق منشاوی، عبدالعزیز حصان، مصطفی اسماعیل و شحات تقلید کنند. همچنین در قرائت‌ و اذان تطبیقی، آهنگ‌گذاری با خود متسابق است و در رشته اذان تقلیدی نیز شرکت‌کنندگان می‌توانند از اذان اساتیدی بزرگ مصری منشاوی، عبدالباسط، ابوزید و مصطفی اسماعیل، راغب غلوش و عبدالمنعم طوخی تقلید کنند. در رشته ابتهال تقلیدی نیز نوجوانان می‌توانند از قطعات ابتهال اساتید مصری طه الفشنی و نقشبندی تقلید کنند و در رشته ابتهال‌‌خوانی تطبیقی نیز نوجوانان می‌توانند متن عربی را با آهنگ‌گذاری خود، اجرا کنند.

اهداف جشنواره

علیزاده درباره اهداف این جشنواره گفت: هدف از برگزاری این مسابقه تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تلاوت قرآن همراه با فهم آیات و ارائه تلاوت تأثیرگذار بر مستمع و تلاوت معنا‌محور است، همچنین توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم از دیگر اهداف است.

داوران جشنواره

علیزاده عنوان کرد: طی برنامه‌ریزی انجام شده، داوران این جشنواره در بخش قرائت آقایان جواد پناهی، مسعود نیکدستی، محمدعلیزاده، مسعود بیژنی و احسان سوختانلو و امیر لعل اول و در بخش ابتهال خدمت مبتهل بین‌المللی سیدکریم موسوی هستیم.

دبیر جشنواره درباره اختتامیه جشنواره گفت: مرحله نهایی و اختتامیه به صورت همزمان  در مصلای نماز جمعه کیش برگزار می‌شود.
نظر شما