سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۴
کد خبر: ۱۱۴۱۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
رییس پردیس تئاتر تهران از برگزاری نخستین جشنواره مجازی «تئاتر کاغذی» ویژه کودکان و نوجوانان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، حسین عالم بخش رییس پردیس تئاتر تهران از برگزاری نخستین جشنواره مجازی «تئاتر کاغذی» ویژه کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: این جشنواره با شعار «شادی و نشاط در خانواده» همزمان با شیوع ویروس کرونا و در خانه ماندن کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و در آن علاقه‌مندان پس از ساختن دکور و شخصیت عروسکی نمایش خود، به اجرای تئاتر کاغذی می‌پردازند. 

وی در توضیح تعریف «تئاتر کاغذی» گفت: تئاتر کاغذی یکی از شیوه‌های جذاب و هیجان‌انگیز نمایش عروسکی است که عروسک‌ها و دکور آن از کاغذ و مقوای رنگ‌آمیزی شده گاهی به صورت تخت و گاهی به صورت حجمی ساخته می‌شود. برای اجرای این نوع از نمایش نیازی به ابزار گران‌قیمت و دور از دسترس نیست و حتی می‌توان از کاغذها و مواد دورریختنی استفاده کرد. 

عالم بخش اضافه کرد: این روزها کودکان و نوجوانان زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند و این فرصت خوبی برای افزایش قدرت خلاقیت، اعتماد به نفس و قدرت بیان در کودکان و نوجوانان به صورت غیرمستقیم و توسط هنر نمایش است. هنر تئاتر کاغذی در کشور ما عمر طولانی‌ای ندارد، اما در همین زمان کوتاه مورد استفاده مربیان، معلمان و والدین قرار گرفته است.

رییس پردیس تئاتر تهران درباره ویژگی‌های فیلم ارسالی توسط شرکت‌کنندگان گفت: این مسابقه برای رده سنی کودک و نوجوان در نظر گرفته شده و رعایت اصول حرفه‌ای تصویربرداری الزامی نیست. ضبط ویدئوها با یک دوربین ساده و یا موبایل باکیفیت امکان‌پذیر است، ویدئوها باید از کیفیت مناسب صدا، نور و تصویر برخوردار باشد و مدت زمان اجرای تئاتر کاغذی باید بین دو تا چهار دقیقه باشد. لازم است به صورت افقی فیلم بگیرید و در مکانی خلوت فیلم‌برداری کنید تا صدای نمایش به خوبی ضبط شود. همچنین باید مشخصاتی مانند نام نمایش، نام و نام خانوادگی سرپرست خانواده، نام و سن کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده و شماره تماس سرپرست خانواده را در یک برگه a4 بنویسید و قبل از شروع نمایش به مدت دو ثانیه مقابل دوربین نمایش دهید. 
 
وی با اشاره به موضوعات قابل انتخاب توسط شرکت‌کنندگان گفت: کرونا را شکست می‌دهم (روش‌های پیشگیری از بیماری کرونا)، من و کتابم (با انتخاب بخشی از داستان‌های کوتاه ایرانی در کتاب های دوست داشتنی خود تئاتر کاغذی بسازید)، خاطرات مدرسه (از یکی از خاطرات شیرین مدرسه خود تئاتر کاغذی بسازید)، آداب و رسوم عید نوروز در شهر من و خاطرات خانواده (مهمانی‌ها، سفرها، دورهمی ها قبل از کرونا و...) موضوعات نخستین جشنواره مجازی «تئاتر کاغذی» است. 

عالم بخش ادامه داد: مهلت ارسال آثار به جشنواره ۲۰ اسفندماه است و علاقه‌مندان می‌توانند ویدئوهای تئاتر کاغذی خود را به شماره ۰۹۳۵۱۰۰۵۹۹۰ در پیام‌رسان واتساپ بفرستند. به همه آثار لوح یادبود اهدا خواهد شد و جوایز آثار برگزیده توسط داوران به شرح زیر است:
گروه اول: به ۱۰ ویدئوی اول هر یک مبلغ ۱۰ میلیون ریال اهدا خواهد شد.
گروه دوم: به ۹ ویدئوی دوم هر یک مبلغ ۷ میلیون ریال اهدا خواهد شد.
گروه سوم: به ۸ ویدئوی سوم هر یک مبلغ ۵ میلیون ریال اهدا خواهد شد.

برای مشاهده ویدئوهای آموزشی تئاتر کاغذی و همچنین اطلاع از زمان اعلام نتایج جشنواره و برگزاری اختتامیه، می‌توانید به سایت پردیس تئاتر تهران به نشانی pardistheater.ir مراجعه کنید. 

مطالب مرتبط
نظر شما