سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۴۲۲۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
یک کارشناس رسانه گفت: باید بپذیریم که در رسانه «بی‌طرفی» وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، «مثبت 40» عنوان برنامه‌ای است که به بازخوانی دستاوردهای رسانه‌ای انقلاب اسلامی می‌پردازد. این برنامه از سوی فرهنگسرای رسانه  در 10 قسمت تولید و در فضای مجازی منتشر شده است .

این قسمت از برنامه مثبت 40 با موضوع رسانه ها و سرمایه اجتماعی و با حضور کارشناسانی همچون حسن بیادی، محسن مهدیان و حسین بصیریان، مدرس دانشگاه و با اجرای فرید محمدی برگزار شد.

محسن مهدیان؛ کارشناس رسانه در بخش دوم این برنامه گفت: رسانه نقش چشم مخاطب را دارد. پیامی که آنها به ذهن شما منتقل می کند، همان پیامی است که رسانه در نظر می گیرد. رسانه ها روایتی را به مخاطب انتقال می دهند که براساس برداشت های خودشان است.

 وی ادامه داد: باید بپذیریم که در رسانه بی طرفی وجود ندارد که البته در عالم هم فرد بی طرفی را شاهد نیستیم و عمدتا رسانه خنثی هم وجود ندارد. رسانه آنچیزی را که می بینید از منظر خودش به مخاطب منتقل می کند. بازی رسانه در همین نقطه است، روایتی است که به مخاطب انتقال می دهد. ما چه روایتی به مخاطب منتقل کنیم که در او اعتماد ایجاد شود.

مهدیان اظهار کرد: رسانه ها جزئی از پازلی در سرمایه اجتماعی است. آنها تصویری از موضوعات را به مخاطبان ارائه می کنند؛ بنابراین نقش کلیدی دارند. پیش از انقلاب فضایی برای رسانه وجود نداشت تا جایی که هنوز هم یک فرد میان سال و قدیمی اگر بخواهد حرف سیاسی بزند، آرام تر صحبت می کند؛ چراکه این ترس و نگرانی را از همان سال های پیش از انقلاب در جودش نهادینه شده است.

وی ادامه داد: رسانه پیش از انقلاب، نخبه برای نخبه بود و پس از انقلاب این امر تغییر کرد و نخبه برای حاکمیت شد. این وضعیت تا سال های حدود 77 ادامه داشت تا جایی که رشد کردیم و رسانه کاملا برای نخبه و مخاطبش مردم بود. امروز این حرکت ارتقا یافته است و امروز مردم برای مردم است یعنی در رسانه مردم حضور دارد و دیگر رسانه ها از منابع رسمی گذشته اند و رسانه ها در دست مردم است. امروزه از مرحله شهروند خبرنگار به شهروند رسانه رسیده ایم یعنی هر فرد خودش یک رسانه است.

در ادامه فیلم بخش دوم این نشست را به صورت کامل مشاهده کنید:



مطالب مرتبط
نظر شما