پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۷
کد خبر: ۱۱۴۲۵۷
|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
روزهای دلهره‌آور پایان سال
همان طور که سال گذشته نگران ورود ویروس چینی به کشور بودیم، حالا نگران ویروس انگلیسی هستیم. درست مثل روزهای پایانی سال ۹۸ و این بار در روزهای پایانی سال ۹۹، این اتفاق تکرار شده است.
ویروس انگلیسی وحشی‌تر از همزاد چینیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، عادی انگاری‌ها و رهاسازی پروتکل‌ها و سستی در اعمال محدودیت‌ها، دست به دست هم داده تا شاهد اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا در روزهای پایانی سال باشیم. در همین حال، جهش ویروس انگلیسی نیز مزید بر علت شده تا شدت این بیماری چند برابر روزها و ماه‌های گذشته باشد.

پیام طبرسی، در گفتگو با خبرنگار مهر، نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ورود به موج چهارم کرونا تاکید کرد و گفت: این وضعیت در روزهای سال نو و ایام نوروز خطرناک‌تر می‌شود، چون دورهمی ها و دید و بازدیدهای خانوادگی شدت می‌یابد.

وی با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مراجعات سرپایی بیماران کرونایی در روزهای اخیر، افزود: امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها، بروز این شرایط یک موج موقت باشد و منجر به افزایش بستری‌ها نشود.

طبرسی با تاکید بر سختگیری در اعمال محدودیت‌ها به منظور پیشگیری از ورود به موج جدید بیماری در کشور، گفت: زدن واکسن مستلزم این نیست که حتماً کرونا نمی‌گیرید.

قدرت سرایت ویروس انگلیسی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از نمونه‌های دیگر ویروس کرونا استدر همین حال، فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که قدرت سرایت ویروس انگلیسی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از نمونه‌های دیگر ویروس کرونا است، گفت: زمانی که افراد مبتلا به این ویروس سابقه سفر به خارج از کشور نداشتند و از افراد عادی هستند نشان دهنده این است که ویروس انگلیسی در سطح کشور، جمعیت و شهرها پراکنده شده است.

وی درباره علائم ویروس انگلیسی، افزود: مواردی که علائم شدیدی دارند و نمونه آزمایشگاهی آن‌ها مثبت می‌شود و همچنین ابتلاء در سنین پایین با علائم حاد مشکوک هستند و اگر فردی با علائم که سابقه تماس با فرد شناخته شده به ویروس انگلیسی باشد عملاً به عنوان یک مورد ابتلاء به ویروس انگلیسی در نظر می‌گیریم.

بررسی‌ها و شواهد امر حاکی از این واقعیت است که موارد ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور مدام در حال افزایش است و این، زنگ خطری برای شدت یافتن موج جدید بیماری است که می‌تواند با آمار بالای فوتی‌ها همراه خواهد بود.

محمد طالب پور رئیس بیمارستان سینا، گفت: در کشور آلمان روزانه ۴۰ نفر به علت کرونا فوت می‌کردند، ولی الان با موج جدید ویروس به ۱۲۰۰ نفر در روز رسیده است که این شرایط خیلی وحشتناک است که اگر آگاهی و جدیت لازم را مردم نداشته باشند، ممکن است کشور را گرفتار کند.

وی افزود: میزان شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی به طور متوسط ۵ برابر و مرگ و میر آن ۳ برابر شده است، یعنی اگر موج چهارم اتفاق بیافتد، مرگ و میر ناشی از آن به ۱۵ برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

طالب پور با اشاره به اینکه نمونه‌های ویروس انگلیسی در کشور و تهران مشاهده شده است، گفت: شیوع این ویروس جهش یافته می‌تواند منجر به موج خیلی وحشتناکی شود.

اگر موج چهارم اتفاق بیافتد، مرگ و میر ناشی از آن به ۱۵ برابر افزایش پیدا خواهد کردبا توجه به هشدارهای مکرر وزیر و معاونین وزارت بهداشت نسبت به خطرات موج چهارم کرونا در کشور، به نظر می‌رسد که اگر در روزهای پایانی سال گرفتار این موج شویم، سال جدید را باید در شرایط سخت‌تر و دلهره‌آورتری آغاز کنیم. همچنان که نوروز ۹۹ را در خانه‌ها ماندیم. حالا با آمدن ویروس انگلیسی، چنین تجربه‌ای در حال تکرار است. مگر اینکه بخواهیم این اتفاق رخ ندهد و آن بستگی به رفتار ما در روزهای پایانی سال دارد.

سعید تأملی معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که هنوز وارد موج چهارم کرونا نشده‌ایم، به خبرنگار مهر، گفت: در حال حاضر در شرایط بسیار شکننده‌ای قرار داریم و مردم همچنان باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و از تجمع و تردد در فضاهای شلوغ خودداری کنند و در صورت قرار گرفتن در مکان‌های شلوغ و پرجمعیت باید به تهویه مناسب آن توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه هرگاه مردم دچار عادی‌انگاری شدند ما ضربه خوردیم، افزود: حضور مردم در تجمعات، مراسم و عروسی‌ها سبب انتقال ویروس می‌شود هرچقدر زنجیره انتقال ویروس کوتاه شود بیماری نیز کاهش می‌یابد.

تاملی با عنوان این مطلب که ما بسیار نگران هستیم، ادامه داد: برخی از شهرها اوضاع بدتری دارند و ممکن است درگیر موج بعدی بیماری شوند. بنابراین ما باید بیشتر مراقبت کنیم اگر مراقبت‌ها ادامه نیابد این ویروس با کسی شوخی ندارد تا زمانی که به طور کامل واکسیناسیون انجام نشود، مردم همچنان باید به نکات بهداشتی توجه کنند.

یک ماه دیگر وارد سال ۱۴۰۰ خواهیم شد و مردم در این یک سال با سختی‌ها و دردسرهای کرونا به خوبی آشنا شده‌اند و می‌دانند که کوچک‌ترین غفلت از رعایت پروتکل‌ها، می‌تواند آنها را در سال جدید دوباره غافلگیر کند. بنابراین، برای جشن نوروز، باید این یک ماه پایانی سال را بیشتر مراعات کنیم و تا جایی که ممکن است، رفت و آمدها را کمتر کنیم و در خانه بمانیم.
نظر شما