شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۱۴۳۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
مدیرعامل موسسه تبیان می‌گوید: به دلیل سیاست های موجود در کشور، از حریم خانواده در فضای مجازی صیانت نشده و خانواده ایرانی در فضای مجازی رها است.
مدیرعامل تبیان: خانواده ایرانی در فضای مجازی رها استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، تقریبا همه به این گفته باور دارند که این روزها زندگی تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پیچیده‌تر از گذشته شده است.

این سبک جدید زندگی در عین حال که بسیاری از سختی‌های گذشته را آسان کرده اما پیچیدگی‌های جدیدی را هم رقم زده که در گذشته خبری از آنها نبود.

همین تغییرات، مدیریت خانواده و تربیت فرزند را هم نسبت به گذشته سخت‌تر کرده است و از این رو طراحی ابزارهایی متناسب با سبک جدید زندگی دیجیتال برای کمک به افراد و خانواده ها ضروری شده است.

یکی از مجموعه های فناور و فرهنگی کشور که در عرصه فضای مجازی فعالیت می‌کند، موسسه تبیان در زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است. این موسسه، با احصاء نیازهای امروز زندگی دیجیتالی افراد و خانواده های ایرانی، در راستای اهداف و تکالیف خود، مجموعه محصولاتی را برای کمک به جامعه با استفاده از توان متخصصان داخلی، طراحی و ارائه کرده است.

مدیرعامل تبیان: خانواده ایرانی در فضای مجازی رها استدرباره نوآوری اخیر تبیان و دستاوردی

که قرار است برای مخاطبان خود داشته باشد، با «کمیل خجسته»، مدیرعامل موسسه تبیان گفت‌وگو کرده‌ایم.

آنچه در گفت‌وگوی خبرنگار فارس با مدیرعامل موسسه تبیان می‌خوانید:

*خانواده ایرانی در فضای مجازی رها شده است

*علوم مهندسی و انسانی به کمک حل مشکلات زندگی دیجیتال آمدند

*ایده‌های تازه برای رفع نیازهای جامعه ایرانی در فضای مجازی

*۶ قلم محصول جدید سبد زندگی دیجیتالی ایرانی

*خانواده‌ها در حل مسائل سبک زندگی جدید توانمند می‌شوند

*ارائه محصولات بومی متناسب با نیازهای شرایط کرونایی

مدیرعامل تبیان: خانواده ایرانی در فضای مجازی رها است*خانواده ایرانی در فضای مجازی رها شده است

فارس: وضعیت فعلی زندگی مردم و خانواده ایرانی در فضای مجازی را چگونه ارزیابی می کنید؟

خجسته: به دلایل مختلف، خانواده ایرانی در فضای مجازی رها است. متاسفانه به دلیل سیاست های موجود در کشور، از حریم خانواده در فضای مجازی صیانت نشده است و می‌توان این طور گفت که خانواده ایرانی در این فضا بی دفاع مانده است. موسسه تبیان به عنوان یک سازمان و مجموعه فناورانه فرهنگی و اجتماعی تلاش می‌کند که در این فضا خانواده ها را همراهی و تجهیز کند تا از فرصت اینترنت استفاده مطلوب را ببرند و آسیب‌های این فضا کمتر شود.

به دلیل سیاست‌های موجود، خانواده ایرانی در فضای مجازی بی‌دفاع رها شده است

*حل مشکلات زندگی دیجیتال با کمک علوم مهندسی و انسانی

فارس: اخیرا تبیان سبد جدیدی از محصولات مربوط به زندگی در دوران زندگی دیجیتالی را ارائه کرده است. ایده و هدف پشت ارائه سرویس‌هایی دیجیتال برای کمک به زندگی مردم و جامعه ایرانی چه بوده است؟
مدیرعامل تبیان: خانواده ایرانی در فضای مجازی رها است
خجسته: فناوری‌های ارتباطاتی و فناوری اطلاعات با گذشت زمان اثر بیشتری روی زندگی مردم دارد و هر چه جلو می‌رویم آثار این فناوری‌ها مشهودتر می‌شود. این تغییرات هم تهدید و هم فرصت است. در مواجهه با فضای مجازی ضمن اینکه باید به تهدیدهای آن توجه کرد، باید نگاه فرصت آفرین هم به این فضا داشت. تلاش موسسه تبیان این بوده که با استفاده از فناوری‌های به روز ارتباطاتی و فناوری اطلاعاتی و در عین حال با توجه به علوم انسانی به خانواده‌ها و جامعه ایرانی در فضای مجازی کمک کند.

هدف از این اقدامات حمایتی این است که خانواده‌ها در مسائل زندگی، گره‌های فرهنگی، مشکلات اقتصادی و چالش‌های اجتماعی قوی‌تر شوند.

موسسه تبیان همچنین تلاش می کند تا فناوری که از جنس علوم مهندسی است را در خدمت علوم انسانی در بیاورد و از این طریق محصولاتی را برای توانمند ساختن خانواده‌ها در مسیر حل مسائل مختلف زندگی خلق کند. این کمک از طریق مشورت، تجویز گری یا ارائه سرویس و محصول در تبیان انجام می شود.

 با کمک فناوری و علوم، خانواده‌ها در مسائل زندگی، گره‌های فرهنگی، مشکلات اقتصادی و چالش‌های اجتماعی قوی‌تر می‌شوند

*۶ قلم محصول جدید سبد زندگی دیجیتالی ایرانی

فارس: اولین سبد محصولات مربوط به زندگی دیجیتالی تبیان شامل چه محصولاتی است و قرار است چه کمکی به مردم در فضای مجازی کند؟

خجسته: سبد اول محصولات زندگی دیجیتال تبیان شامل چندین محصول است. این محصولات شامل، محصول همسان گزینی تبیان به نام «همدم» است که یک پلتفرم جامع همسان گزینی در حوزه تشکیل و تحکیم خانواده است. همچنین، محصول «پرسان»، بستری برای به اشتراک گذاری تجربه زندگی و محیطی برای پرسش و پاسخ و مشاوره مبتنی بر تولید محتوای کاربر محور است. همچنین، محصول «کودومو» به عنوان همپای خانواده‌ها از جمعی بزرگ از مادران، پدران، مربیان، اساتید و کارشناسان تشکیل شده که دستیار والدین و مربیان در تربیت رسانه‌ای فرزندان می شوند. علاوه بر این محصولات، محصول «میم»، یک مدرسه مجازی به شیوه یادگیری مشارکتی برای تربیت بهتر فرزندان است که با اشتراک نظرات و تجربه‌ها، مفاهیم لازم برای تربیت کودک و نوجوان را آموزش می‌دهد. محصول دیگر «جیب» است که یک کیف پول و دستیار اقتصادی است که با به کار گیری هوش مصنوعی، نقل و انتقال مالی چندگانه را آسان کرده است. محصول دیگر «مجازیست» یا زیست مجازی است که یک برند رسانه‌ای است و تلاش می‌کند آخرین وقایع مرتبط با فعالان زیست بوم محتوای دیجیتال را در قالب خبر، تحلیل و آموزش ارایه کند.
مدیرعامل تبیان: خانواده ایرانی در فضای مجازی رها است
محصولات فناورانه «همدم»، «پرسان»،  «کودومو»،«میم»، «جیب» و «مجازیست» قرار است زندگی خانواده‌های ایرانی در عصر فضای مجازی را تسهیل کنند

*ایده‌های تازه برای رفع نیازهای جامعه ایرانی در فضای مجازی

فارس: کدام یک از محصولاتی که اخیرا معرفی شده اند تبیان نمونه قبلی نداشته اند، برای اولین بار است که توسط متخصصان داخلی ارائه می شوند؟

خجسته: برخی از این محصولات برای اولین بار ارایه شده‌اند و تجربه مشابه قبلی ندارند. در این بین، محصول همدم جزء موضوعات قدیمی و مهم موسسه تبیان است که فناوری این محصول ارتقا پیدا کرده است و قابلیت های جدید آن اضافه شده است. این محصول تنها مرکز رسمی و دارای مجوز اتصال افراد به یکدیگر است. محصول همدم خانواده‌ها را برای معرفی زوج‌های آینده به یکدیگر پیوند می‌دهد و این محصول هدف ازدواج آسان را دنبال می‌کند.

محصول همدم دارای چندین مرحله شامل تست، مشاوره مشورت و معرفی خانواده‌ها به یکدیگر است که در نهایت این فرآیند، انشالله خانواده پایدار شکل بگیرد. این محصول در نوع خود منحصر به فرد است و از فناوری هوش مصنوعی برای یافتن اشتراک‌ها استفاده می‌کند.

سامانه کودومو، نمونه قبلی دارد، به این معنی که کسانی قبلا هم مشابه این خدمات را ارائه می‌دادند اما شاید خدمات قبلی در این سطح و به این شکل نبوده است.

سامانه جیب هم سامانه جدیدی است که در سطح خود تلاش می‌‌کند اقتصاد خانواده را مدیریت کند و به پدرها کمک کند در مدیریت دخل و خرج خانواده مهارت بیشتری پیدا کنند.

به طور کلی می‌توان گفت که محصول همسان گزینی «همدم»، سامانه دستیار تربیت فرزند «کودومو» و سامانه مدیریت اقتصاد خانواده یا «جیب» برای نخستین بار ارائه شده‌اند.

مدیرعامل تبیان: خانواده ایرانی در فضای مجازی رها استمحصول همسان گزینی «همدم»، سامانه دستیار تربیت فرزند «کودومو» و سامانه مدیریت اقتصاد خانواده یا «جیب» برای نخستین بار ارائه شده‌اند

ارائه محصولات بومی متناسب با نیاز خانواده‌های ایرانی در شرایط کرونایی

فارس: آیا در بین محصولاتی که معرفی شده اند محصولی برای کمک به مردم با توجه به شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا هم وجود دارد؟

خجسته: شیوع ویروس کرونا، نیاز به برخی از محصولات را جدی تر کرد. برای مثال سامانه کودومو به عنوان سامانه ای که والدین می ‌توانند همراه با فرزندان خود محصولات را مشاهده کنند راه اندازی شده است که این محصولات شامل انیمیشن، ویدئو، کلیپ و بازی است.

سامانه دیگری که در سبد محصولات تبیان اخیراً معرفی شده سامانه میم است که در این سامانه والدین می توانند در خانه و از طریق اینترنت به اساتید مرتبط شوند و مهمترین مسائل تربیتی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، بتوانند با استاد جمع‌بندی برسند و مادرها در مسائل تربیتی مجهز شوند و در نهایت یادگیری مشارکتی اتفاق افتد.

سامانه دیگری که در این باره راه اندازی شده سامانه پرسان برای پرسش و پاسخ تجربه ها است که در این سامانه افراد به یکدیگر متصل می شوند و نظرات و تجربه های خود را به اشتراک می گذارند و این اشتراک نظر باعث هم افزایی دیدگاه ها می شود.

در مجموعه محصولات دیجیتال جدیدی که برای مدیریت بهتر زندگی خانواده ایرانی ارائه شده، به بسیاری از نیازهای امروز جامعه ناشی از شیوع کرونا هم پاسخ داده شده است

سامانه دیگری که در وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا می ‌تواند به خانواده ها کمک کنند، سامانه جیب است که دستیار اقتصادی خانواده است و هدف گذاری اقتصادی برای اقتصاد خانواده را مورد توجه دارد. در این سامانه تلاش شده با توجه به فضای اقتصادی کشور و با نگاه اقتصاد مقاومتی دخل و خرج خانواده ها را مدیریت کنند و از سوی دیگر توانمندی برای مدیریت اقتصادی خانواده به مجموع توانمندی های خانواده اضافه شود.

مدیرعامل تبیان: خانواده ایرانی در فضای مجازی رها است*خانواده‌ها در حل مسائل سبک زندگی جدید توانمند می‌شوند

فارس: نتیجه نهایی محصولاتی این چنینی در زندگی دیجیتالی خانواده‌های ایرانی چه گونه خواهد بود؟

خجسته: عصر جدید فناوری انبوهی از اطلاعات صحیح و غلط را در اختیار جامعه و خانواده‌ها قرار داده است. تبیان تلاش می‌کند تا با بهره گیری از نظر اساتید و صاحب نظران آن به مردم مشاوره دهد و در واقع کار دستیاری را برای آنها انجام دهد و این کار هم از طریق ارائه محصولات انجام می شود. هر کدام از محصولاتی که در تبیان به دنبال آن هستیم که تلاش می‌کند تا یکی از هدف های زندگی مردم را پر کند و سبک زندگی جامعه ایرانی را بسازد.

خانواده کوچکترین سلول سازنده جامعه است. بر خلاف نگاه غربی‌ها که فرد را سازنده نهایی جامعه می‌دانند اما در واقع خانواده است که فرد و اجتماع را می‌سازد. بنابراین خانواده نقطه استراتژیک جامعه ایرانی است و تمرکز و توجه به ایجاد خانواده پایدار باعث می‌شود که جامعه پایدار، تاب آور و مستحکم داشته باشیم.

ایجاد خانواده پایدار به جامعه پایدار، تاب آور و مستحکم منجر می‌شود

در موسسه تبیان به دنبال این هستیم که خانواده را توانمند و آگاه کنیم و با خدمت گرفتن فناوری و علوم انسانی و استفاده توامان از این علوم، محصولات مناسب خانواده بسازیم.
نظر شما