استفتائات جدید
س. چه زمانى اعتكاف مستحب مؤكد است؟ و به عبارت ديگر در چه اوقاتى اعتكاف مستحب است؟
ج: اعتكاف وقت خاصى ندارد، هرچند اعتكاف در ده روز آخر ماه مبارك رمضان فضيلت بيشترى دارد.
س. آيا اعتكاف در ماه رجب مستحب است؟
ج: دليل خاصى بر استحباب اعتكاف در خصوص ماه رجب نيافتيم.
س. اگر انسان نذر کند دو روز معتکف شود نه بيشتر از آن، آيا نذرش منعقد مىشود؟
س. اگر کسى نذر کند سه روز منفصل معتکف شود، آيا نذرش منعقد مىشود؟
س. آيا بيشتر از سه روز مىتوان معتکف بود بهطورى که آن زياده بخشى از يک روز يا شب باشد؟
ج: روز چهارم نيز داخل در اعتكاف است، و اگر پنج روز اعتكاف كند، واجب است روز ششم را كامل كند.
استفتائات جدید
ج. برای انجام اعتکاف رجائی، رعایت همه شرایط و احکام لازم است.
ج: با علم و يا احتمال عقلايىِ ضرر داشتنِ روزه، اعتکاف صحيح نيست.
ج: با علم و يا احتمال عقلايىِ ضرر داشتنِ روزه، اعتکاف صحيح نيست.
س. چه نوع روزههايى را نمىتوان در اعتکاف گرفت؟
ج: هر نوع روزهاى را در اعتکاف مىتوان گرفت.
س. آيا زنها مىتوانند معتکف شوند؟
س. آيا اعتكاف بچه مميّز صحيح است؟
س. آيا مشغول بودن به عبادات بر معتكف واجب است يا صِرف ماندن در مسجد كافى است؟
ج: عبادات مستحبى، فى نفسه بر معتكف واجب نيست.
س. آيا عدالت امام جماعت مسجد جامع در صحّت اعتكاف شرط است؟
ج: عدالت امام جماعت مسجد در صحّت اعتكاف شرط نيست.
استفتائات جدید
س. زمان نيت اعتکاف چه وقت است آيا مىتوان اول شب نيت کرد؟
س. آيا قصد وجه* در اعتکاف لازم است؟
ج: لازم نيست. ــــــــــــــ قصد وجه: نيت از جهت استحباب يا وجوب عمل
س. آيا تجديد نيت در روز سوم اعتکافِ مستحب لازم است؟
س. آيا در اعتکاف نيازى به قصد نمودن عبادت ديگرى هم هست؟
استفتائات جدید
س. آيا مىتوان نذر کرد در شهر خاصى معتکف شد؟
ج: اگر اعتکاف در آن شهر، به نحوى رجحان داشته باشد، اشکال ندارد.
س. آيا اعتكاف در غير از مساجد چهارگانه جايز است؟ و نيّت آن چگونه مىباشد؟
س. اگر در يک شهر دو يا چند مسجد جامع وجود داشته باشد مىتوان در هر کدام که خواست معتکف شد؟
س. مسجد جامع چيست؟ و راه تشخيص آن را بگوييد.
س. اعتکاف در مساجد دانشگاههاى سراسر کشور چه حکمى دارد؟
س. اعتکاف در مکانهايى که شک است که آيا جزء مسجد است يا نه، چه حکمى دارد؟
س. آيا پشت بام مسجد تابع مسجد است يا بستگى به وقف كننده دارد؟
س. اعتکاف در حياط مسجد چه حکمى دارد؟
ج: اگر جزو مسجد نباشد، اعتکاف صحيح نيست.
س. آيا گذاشتن وسايل يا نوشتن نام موجب سبقت در محلى از مسجد مىشود؟
ج: گرچه بنابر احتياط مرتكب خلاف شده ولى اعتکاف صحيح است و کفاره هم ندارد.
استفتائات جدید
ج. اگر وضو گرفتن در آنجا رجحان داشته باشد، اشکال ندارد.
ج: خارج شدن از مسجد به دلايل مذكور اشكال ندارد، ولى بايد به قدر حاجت اكتفا كند و طول ندهد.
س. آيا در اعتكاف با بودن آب در مسجد مىتوان براى وضو به خارج از مسجد رفت؟
ج: در فرض مذكور معتكف نبايد از مسجد خارج شود.
س. حكم رفتن به حياط بيرونى كه ملحق به مسجد است چيست؟
س.هنگام خروج از مسجد براى امور ضرورى، انتخاب کوتاهترين راه و رفتن زير سايه چه صورتى دارد؟
ج: رفتن به مکان دوم در فرض سؤال اشکالى ندارد.
س. نظر مبارکتان را در مورد «شرکت در امتحان براى معتکفين» بيان فرماييد.
س. آيا شخص معتکف براى شرکت در نماز جمعه مىتواند از مسجد محل اعتکاف خارج شود؟
ج: با مراعات آنچه در جواب سؤال قبل گفته شد، اشکال ندارد.
ج: اگر به جهت فراموشى خارج شود و خروجش زياد طول نكشد، اعتکافش باطل نمىشود.
استفتائات جدید
س. كارهاى حرام در هنگام اعتكاف چيست؟
ج: خروج عمدى از مسجد ـ ولو از روى جهل ـ اعتكاف را باطل مىكند.
س. اگر معتكف مبتلا به مرضى شود كه مجبور به افطار روزه است چه بايد بكند و حكم اعتكاف او چيست؟
ج: اعتكاف بدون روزه صحيح نيست لذا با افطار روزه، اعتكاف باطل مىشود.
س. آيا جايز است كه معتكف كسى را براى خريد ـ چه ضرورى و چه غير ضرورى ـ وكيل نمايد؟
س. موارد ضرورى كه خريد و فروش در آنها براى معتكف جايز است چيست؟
ج: مواردى كه در هنگام اعتكاف براى خودش و نفقه خانوادهاش به آن نياز دارد.
س. آيا اجاره و ديگر معاملات غير از خريد و فروش در هنگام اعتكاف جايز است؟
ج) ساير معاملات (غير از خريد و فروش) بنابر احتياط واجب در هنگام اعتكاف جايز نمىباشد.
س. آيا اجراى عقود و ايقاعات (غير از معاملات) در هنگام اعتكاف جايز است؟
س. آيا گفتگو در مورد چيزهاى مباح هنگام اعتكاف جايز است؟
س. انجام غسل براى معتکف در مسجد چه حکمى دارد و آيا فرقى بين غسل واجب و مستحب مىباشد؟
س. عطر و گلاب زدن و يا بو کردن عطر و گلاب اعتکاف را باطل مىکند يا نه؟ اگر سهواً باشد چهطور؟
س. کفّاره هر يک از مُحرّمات را بهطور جداگانه بيان کنيد؟
ج: مسواک زدن با آن مانع ندارد و آنچه حرام است بوييدن بوى خوش است.
ج: اگر بودن در آن مکان مستلزم بوييدن بوى خوش است بايد آنجا را ترک کند.
استفتائات جدید
س. حكم اعتكاف زنى كه شك در حيض يا استحاضه دارد، چه در روز اول يا دوم يا سوم، چيست؟
ج: اگر قبلاً پاك بوده، به شكش اعتنا نكند.
س. اگر زن در روزهاى عادت قرض بخورد تا از حالت عادت خارج شود مىتواند روزه بگيرد؟
س. آيا غسلهاى استحاضه شرط صحّت اعتكاف است؟
ج: اين غسلها شرط صحّت اعتكاف نيست، مگر غسلهايى كه در صحّت روزه معتبرند.
استفتائات جدید
ج: قضا در هر ماهى كه خواست اشكال ندارد، مگر اينكه نذر كرده باشد كه در ماه خاصى اعتكاف نمايد.
استفتائات جدید
س. آيا انسان مىتواند در شهر ديگرى معتکف شود؟
ج: كسى كه بخواهد در سفر معتكف شود، مىتواند نذر كند كه در سفر روزه بگيرد و مىتواند اعتكاف نمايد.
استفتائات جدید
س. آيا اعلام عمومى اعتكاف در محافل عمومى با اخلاص منافات دارد؟
ج: اعلام اعتكاف اگر براى تشويق مردم باشد، مانعى ندارد.
س. اگر از معتكف سؤال شود كه آيا جزء معتكفين است بهتر است پنهان كند يا آشكار نمايد؟
ج: آشكار كردن مانعى ندارد، مگر اينكه براى ريا باشد
س. آيا جايز است دانشجويان معتكف درسهاى دانشگاهى خود را مرور كنند؟
س. گفتگو با تلفن همراه در صورت ضرورت و يا عدم ضرورت در ايام اعتکاف چه حکمى دارد؟
نقل از www.khamenei.ir