جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۲
کد خبر: ۱۱۴۴۲۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
تماشاگران به سالن‌های نمایش برمی‌گردند؟
برای بسیاری این پرسش مهم و اساسی مطرح‌شده که بعد از فروکش کردن کووید- ۱۹ و بازگشایی کامل و دوباره سینماها، آیا وضعیت به شکل سابق برخواهد گشت و مردم با سالن‌های نمایش فیلم آشتی کامل خواهند کرد؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر، بیماری کرونا یک اتفاق بسیار مهم را در عالم سینما رقم زد. با بسته شدن سالن‌های نمایش در اکثریت قریب به‌اتفاق کشورهای جهان و عدم نمایش عمومی محصولات جدید در سالن‌های تاریک (به‌اضافه از راه رسیدن پلتفرم‌های اینترنتی که کارهای تازه را به‌صورت استریم و زنده به نمایش می‌گذارند و با استقبال بسیار خوب تماشاگران در سراسر دنیا روبه‌رو شده‌اند) برای بسیاری این پرسش مهم و اساسی مطرح‌شده که بعد از فروکش کردن کووید- ۱۹ و بازگشایی کامل و دوباره سینماها، آیا وضعیت به شکل سابق برخواهد گشت و مردم با سالن‌های نمایش فیلم آشتی کامل خواهند کرد؟ 

به گزارش روزنامه جام‌جم، با توجه به وضعیت فعلی سینماها و عدم استقبال بالای مردم از محصولات جدید روی پرده در آمریکا و اروپا، این تحلیل رونق ویژه‌ای گرفته که مردم در دوران پساکرونا دیگر آنچنان که باید راهی سالن‌های سینماها نخواهند شد و فیلم دیدن در سالن تاریک، رونق قبلی خود را نخواهد داشت اما این تحلیل بدبینانه چیزی نیست که باب میل دست اندرکاران سینما در سراسر جهان باشد. نه‌تنها هنرمندان فعال دنیای فیلمسازی در پشت و جلوی دوربین که میلیون‌ها نفر در سینماهای منفرد و مولتی پلکس‌ها وابسته به حضور مردم در سالن‌های سینماها هستند. بدون همراهی تماشاگران با فیلم‌های روی پرده و عدم خرید بلیت، سینما و هنرمندان و وابستگان آن نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

در کنار تحلیل‌های بدبینانه و تلخ، تحلیل‌های مثبتی هم وجود دارد که صحبت از بازگشت باشکوه تماشاگران به سالن‌های نمایش می‌شود. این تحلیل‌ها بر این باور است که تماشاگران بیشتر از هر چیز دوست دارند فیلم‌های موردعلاقه‌شان را در سالن تاریک سینما و در کنار جمع بزرگی از تماشاگران دیگر ببینند. آنها به روند خرید بلیت، خرید تنقلات، پیدا کردن صندلی خود، هم‌نفس شدن با بقیه تماشاگران و به اشتراک گذاشتن احساسات مشترک خود در حین فیلم دیدن (خنده مشترک برای صحنه‌ای کمدی، جیغ مشترک برای صحنه‌ای ترسناک و آه و اشکی مشترک برای صحنه‌ای ملودرام) علاقه خاصی دارند و اصلا سینما و فیلم دیدن یعنی همین.

سینما نمی‌میرد 
استیون اسپیلبرگ که طی چند دهه با بلاک باسترهایش میلیون‌ها تماشاچی را به  سالن سینماها کشانده و باعث رونق بیشتر این مکان‌ها شده، بر این باور است که سینما هیچ‌وقت نمی‌میرد و تماشاگران دوباره دسته‌دسته به سالن‌های نمایش برمی‌گردند.

 او در شماره جدید مجله امپایر مقاله‌ای در ستایش از سینما نوشته و با اطمینان گفته اطمینان دارند بعد از نابودی کرونا همه مردم دوباره راهی سالن‌های نمایش خواهند شد. به گفته او: «در بحبوحه بحران اخیر که سینماها به‌اجبار بسته شدند و شاهد اکران عمومی فیلم‌های مهم و پرسروصدا نبودیم، من هنوز امیدوارم و اطمینان دارم مردم حضور در سالن‌های تاریک را دوست دارند و از فیلم دیدن در این سالن‌ها دست نخواهند کشید. وقتی امنیت برقرار شود، آنها دوباره به سینماها برمی‌گردند. در یک سالن نمایش، شما فیلم را در کنار افراد معمولی دیگری مثل خودتان تماشا می‌کنید. برای همه شما، یک اتفاق واحد روی پرده سینما رخ می‌دهد. همه شما که با یکدیگر غریبه هستید، حس مشترکی را تجربه می‌کنید. این همان جادویی است که همه ما زمان تماشای یک فیلم یا نمایش یا یک کنسرت موسیقی تجربه می‌کنیم. به‌صورت طبیعی، بسیاری از کسانی را که دوروبرمان نشسته‌اند، نمی‌شناسیم اما اتفاق روی پرده باعث می‌شود همزمان باهم بخندیم یا فریاد بزنیم یا گریه کنیم. 
کسی این همزمانی را برنامه‌ریزی نکرده و واکنش همه ما غریزی و ناگهانی است. این همان کار جادویی است که سالن تاریک سینما توان انجام آن را دارد، بدون این‌که از این خیل عظیم جمعیت تماشاچی اجازه بگیرد.»

استقبال بالای همکاران
مقاله اسپیلبرگ با استقبال بسیار زیاد همکارانش روبه‌رو شد و آنها در تایید حرف‌های اسپیلبرگ، صحبت‌های زیادی کردند. در همین حال هالیوود برای وضعیت دست‌اندرکاران خود دست به دامان سنای آمریکا شده و درخواست کرده به دلیل شرایط بحرانی موجود، بیمه بیکاری خاصی را به اعضای خانواده سینما اختصاص دهد. 
انجمن‌های بزرگ تهیه‌کنندگان، بازیگران، کارگردانان و فیلمبرداران آمریکا در بیانیه مشترکی این درخواست را مطرح کرده و نسخه‌ای از نامه‌شان را برای رسانه‌ها هم ارسال کرده‌اند. در این نامه گفته‌شده کرونا تولید محصولات سینمایی و تلویزیونی را لغو کرد و سالن‌های نمایش را به تعطیلی کشاند. به دلیل این محدودیت‌ها، صدهاهزار فرد فعال در دو رشته سینما و تلویزیون بیکار شدند. 

متن نامه از نمایندگان سنا خواسته در دو اقدام عاجل و پیگیر بعدی به داد هنرمندان در این دوره کرونایی و دوره پس‌ازآن برسد. البته نمایندگان سنا هنوز به این درخواست واکنشی نشان نداده‌اند. هنرمندان هم اعلام کرده‌اند در صورت نگرفتن جواب مقتضی در کاخ سنا حضور یافته و رودررو با نمایندگان حرف خواهند زد.
برچسب ها: سینما ، کرونا
نظر شما