جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۸
کد خبر: ۱۱۴۴۹۵
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کتابفروشان حاضر در طرح زمستانه کتاب که از ۹ تا ۱۶ اسفند ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود، معتقدند: کتابفروشی‌ها ویترین ناشران هستند و باید به آن‌ها بها داده شود.
آخرین طرح فصلی سال، بازار کتابفروش‌ها را رونق داد/  کتابفروش‌ها ویترین ناشران‌اندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، طرح زمستانه کتاب از ۹ تا ۱۶ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود. در زمستانه کتاب ۹۹ سقف مجاز خرید برای هر خریدار ۲۰۰ هزار تومان است و خریداران می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح‌، کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و کتاب دانشگاهی را با یارانه ۲۵ درصدی بخرند.

از مجموع ۹۲۵ کتابفروشی عضو طرح زمستانه کتاب امسال، ۱۴۳ کتابفروشی در استان تهران و ۷۸۱ کتابفروشی از سایر استان‌ها هستند. همچنین ۸۳ کتابفروشی به تازگی برای مشارکت در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

اسامی و مشخصات کتابفروشی‌های عضو طرح «زمستانه کتاب ۹۹» به تفکیک هر استان روی سایت tarh.ketab.ir قابل مشاهده است. از این رو و با توجه به اجرای آخرین فصلانه در سال ۱۳۹۹ سراغ دو کتابفروشی در تهران و استان قم رفتیم تا نظرات آنها را جویا شویم؛ چرا که وزارت ارشاد روز گذشته اعلام کرد: «اگر از زمستانه کتاب استقبال شود، یارانه را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهیم» 

کتابفروشی‌ها در ایام برگزاری طرح فصلی معادل فروش یک ماه یا بیشتر فروش داشتند

مهدی اخویان، مدیر «پاتوق کتاب تهران» در گفت‌وگو با فارس درباره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) اظهار داشت: برگزاری این طرح‌ها به ویژه در یک‌ سال اخیر که با بیماری کووید ۱۹ نیز درگیر بودیم، کمک بزرگی به کتابفروشی‌ها بوده و به ویژه در رونق مالی و اقتصادی آن‌ها بسیار اثرگذار بود. به واقع کتابفروشی‌ها در ایام برگزاری طرح معادل فروش یک ماه یا بیشتر فروش داشتند.

وی افزود: از سوی دیگر مردم نیز از طرح‌های فصلی فروش کتاب استقبال کردند، چه برای خرید غیرحضوری و چه در خرید فیزیکی و با حضور در کتابفروشی‌ها، ایده اجرای چنین طرحی صحیح بود؛ از این جهت که یارانه به درستی به دست مردم می‌رسد.

مدیر کتابفروشی «پاتوق کتاب تهران» با بیان اینکه مخاطبان برای دریافت تخفیف، انتظار می‌کشند و سعی می‌کنند کتاب‌های مورد نیاز خود را حین برگزاری طرح تهیه کنند، بیان کرد: با توجه به برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نمی‌توان پیش‌بینی درستی از استقبال مخاطبان در طرح زمستانه کتاب ارائه کرد؛ ولی اگر دو روز اول این طرح را با طرح‌های فصلی فروش کتاب در دوره‌های پیشین مقایسه کنیم، میزان استقبال مردم برای کتابفروشی پاتوق کتاب تهران به یک شکل بود.

کتابفروشی‌ها ویترین ناشران هستند و باید به آن‌ها بها داده شود

حسین مفید، مدیر کتابفروشی «انتشارات مولی» در استان تهران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این که ما در حوزه نشر کتاب نیز فعالیت می‌کنیم، گفت: به نظر من برگزاری طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) بیش از سایر طرح‌ها موثر خواهد بود. از این رو که کتابفروشی‌ها ویترین ناشران هستند و باید به آن‌ها بها داده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: به واقع یا ناشران باید به باز کردن کتابفروشی تشویق شوند یا باید به کتابفروشان نمایندگی دهند تا این امر رخ دهد. وقتی ناشران به طور مستقیم خود کتاب می‌فروشند و در برخی موارد تخفیفاتی نیز اعمال می‌کنند، کتابفروشی‌ها به خصوص در شهرستان‌ها از بین می‌روند.

این کتابفروش عنوان کرد: ولی طرح‌های فصلی فروش کتاب بسیار معقول است. یعنی این که از طریق کتابفروشان به مخاطبان تخفیف ارائه می‌شود که این امر به بقای کتابفروشی‌ها کمک می‌کند.

مفید در پایان گفت: پس از گذشت حدود ۳۵ دوره از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مردم همچنان هر کتابی را از هر ناشری درخواست می‌کردند، یعنی مردم موضوعی کتاب می‌خواستند نه به واسطه ناشر. برگزاری طرح فصلی فروش کتاب، این حسن بزرگ را دارد که مردم وارد فضای کتابفروشی می‌شوند و آثار مورد نیاز خود را ـ که متعلق به هر ناشری است ـ انتخاب و تهیه می‌کنند.

طرح زمستانه کتاب از نهم اسفند آغاز و تا شانزدهم اسفندماه در کتابفروشی‌های عضو طرح در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما