شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۱۴۵۶۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
رهبر انقلاب پس از کاشت ۲ اصله نهال میوه در روز درختکاری تأکید کردند
به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر دیروز دو اصله نهال میوه کاشتند.
مسأله محیط ز یست، غصه معیشت، دغدغه سفرهابه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای سپس در سخنانی، گیاه و فضای سبز را عاملی مهم در زندگی و در ساخت تمدن بشری خواندند و با اشاره به ریشه‌های معرفتی و دینی توجه به محیط‌زیست، گفتند: کاشتن درخت و نشاندن نهال از جمله حسناتی است که در شرع مقدس اسلام بر آن تأکید شده است.
متن بیانات رهبر انقلاب به این شرح است:
و الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین.
به همه ملت عزیز ایران و شنوندگان و بینندگان این برنامه سلام عرض می‌کنم.
بحمدا... مجددا فرصتی پیش آمد برای سخن گفتن از درخت و گیاه، و از فضای سبز و محیط‌زیست؛ خداوند متعال گیاه را و درخت را  عامل مهمی در جریان زندگی بشر قرار داده است. گیاه و درخت و سبزه و آنچه از آنها ناشی می‌شود، در ساخت تمدن بشری یک پایه مهم و اساسی است؛ گیاهان و درختان، هم هوا را تصفیه می‌کنند، هم برای بشر غذا تولید می‌کنند، هم مایه تلطیف روح و روان بشری هستند، هم نماد آبادانی و خرمی محیط زندگی بشر محسوب می‌شوند، هم بسیاری از داروهای مورد نیاز انسان از گیاهان به دست می‌آید، به‌علاوه منافعی که در چوب و برگ و ریشه و مانند اینها وجود دارد؛ بنابراین می‌بینید که گیاه و درخت و سبزه یک عامل اساسی و مهمی در زندگی بشر است.

علاوه بر آنچه گفته شد، نگاه ما به درخت و گیاه و سبزه و محیط‌زیست، یک نگاه معرفتی و معنوی است، نگاه معرفت دینی است؛ این در ادبیات ما هم کاملا رواج دارد و آحاد مردم و متفکرین و همه کسانی که در زمینه مسائل بشری حرف می‌زنند، در این زمینه‌ها نظر داده‌اند و حرف زده‌اند:
برگ درختان سبز در نظر هوشیار                       هر ورقش دفتری است معرفت کردگار
یعنی نگاه، نگاه معرفتی است. برای همین هم هست که در شرع مقدس اسلام غرس کردن درخت و نشاندن نهال یکی از حسنات محسوب شده؛ روایات متعددی داریم که ما را تحریص می‌کنند و ترغیب می‌کنند به این‌که درخت بنشانید، نهال بنشانید که اینها حسنه است. در قانون اساسی ما هم که برای محیط‌زیست یک اصل وجود دارد که اهمیت آن را و ضرورت پرداختن به آن را به بهترین بیانی در آنجا بیان کرده. بنابراین، فعالیت‌هایی که در مورد فضای سبز و درخت و گیاه و محیط زیست و جنگل و بقیه [این امور] انجام می‌گیرد، فعالیت‌های دینی است، فعالیت‌های انقلابی است؛ و جوان‌های عزیز ما نباید گمان کنند که مسأله محیط‌زیست یک مسأله تزئینی و تجملاتی و زیادی است؛ نه، یک مسأله اساسی و مهمی است که در شرع و قانون آمده.

خوشبختانه کشور ما به خاطر تنوع آب و هوایی، تنوع محیط‌زیست و تنوع اقلیمی که دارد، عرصه وسیعی برای فعالیت‌های محیط‌زیست است و می‌توان کارهای بزرگی انجام داد؛ و آحاد مردم و جوان‌هایی که در خدمات گوناگون کشوری بحمدا... حضور دارند -از علمی تا اجرایی تا سیاسی تا اجتماعی- در زمینه محیط‌زیست هم می‌توانند فعال شوند و کار کنند و تلاش کنند.

 همه باید مقابل تخریب محیط‌زیست بایستند
متأسفانه در جامعه هستند کسانی که محیط‌زیست را قربانی منافع شخصی خودشان می‌کنند؛ فدای سودطلبی و منفعت‌طلبی خودشان می‌کنند. هستند از این کسانی که این‌جوری‌اند، طبیعت را تخریب می‌کنند، جنگل و کوه را نابود می‌کنند، مراتع را پایمال می‌کند، سفره‌های زیرزمینی و آب را به یغما می‌برند؛ اینها همه واقعا بلای بزرگی است که تخریب محیط‌زیست است و همه باید مقابل آن بایستند؛ چه مسؤولین و چه آحاد مردم. خب اینها در واقع زندگی آینده بشر را به خطر می‌اندازد؛ آن که کوه‌ها را در واقع وسیله‌ای قرار می‌دهد برای بالا بردن آهن و فولاد و ساختمان‌سازی و آپارتمان‌سازی و مانند اینها یا مراتع را نابود می‌کند یا [درختان] جنگل‌ها را می‌برد و تبدیل به یک کاربری‌های مضر می‌کند، در واقع نسل‌های آینده بشری را دارد از این نعمت‌ها محروم می‌کند و به خطر می‌اندازد.

البته یک خطرات طبیعی و بلاهای طبیعی هم هست؛ جنگل‌ها گاهی به خاطر حوادث طبیعی مثلا آتش می‌گیرند که اینها قابل پیشگیری است؛ هم [برای] جنگل‌ها، هم تالاب‌ها، هم دریاچه‌ها این بلاهای طبیعی وجود دارد، اما قابل پیشگیری است. از اینها بایستی پیشگیری بشود که این به عهده مسؤولین است و اگر نکنند، واقعا در این مسأله تقصیر کرده‌اند. بنابراین امروز که روز درختکاری در نظر گرفته شده، روز مهمی است؛ خوب است که همه در کشور، امروز و همیشه به مساله محیط‌زیست و فضای سبز اهمیت بدهند.

 هرچه ستادملی کرونا گفت باید رعایت شود
یک جمله هم درباره مسأله کرونا عرض بکنیم. سال گذشته مسؤولین راجع به کرونا -که مثل امروز در اوایل کرونا بود- هشدار دادند و گفتند، بنده هم یک کلمه‌ای در همین روز محیط‌زیست خطاب به مردم عزیزمان عرض کردم که خوشبختانه حرف دلسوزان اثر کرد و مردم در ایام عید کاملا ملاحظه کردند و بلای بزرگی را که در آن ایام می توانست متوجه کشور بشود از سر دور کردند. امسال من احساس می‌کنم خطر از سال گذشته بیشتر است؛ امسال خطر را بهتر می‌شناسیم، بیشتر می‌شناسیم و می‌دانیم که متأسفانه خطر در کشور فراگیر شده؛ سال گذشته به این اندازه نبود؛ بنابراین امسال هم بایستی همه رعایت کنند. هر چه ستاد ملی کرونا گفت [باید رعایت شود]؛ اگر سفر را ممنوع کردند، [مردم] سفر نروند؛ هر چه را لازم دانستند انجام بدهند. بنده که مثل سال گذشته قطعا سفر نخواهم رفت؛ و هر چه ستاد ملی در این زمینه بگوید [رعایت می‌کنم. ]

 مسؤولان، مشکلات معیشتی را حل کنند
 و مسأله کرونا در وضع معیشت مردم هم مؤثر است؛ یعنی این را باید بدانیم. می‌بینید که کرونا چه مشکلاتی برای معیشت مردم فراهم کرده؛ اگر چنانچه این ادامه پیدا کند، همین طور بدتر خواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد و مشکلات بیشتر خواهد شد؛ باید هر چه زودتر بتوان کلک این بلای طبیعی بزرگ را کند. متأسفانه امروز وضع معیشت مردم خوب نیست؛ این غصه بزرگی است برای ما. گرانی‌ها زیاد است؛ شما ملاحظه کنید شب عید، قیمت میوه و مانند اینها خیلی گران است؛ میوه فراوان اما قیمت‌ها بسیار بالا. متأسفانه [سود حاصل از] این قیمت‌ها به جیب باغدار هم نمی‌رود که ما مثلا بگوییم یک قشر زحمتکشی یک سودی می‌برند؛ نه، متأسفانه این سود را دلال‌ها و واسطه‌ها و این دست‌های وسط و سودجو می‌برند و به باغدار چیزی نمی‌رسد، به مردم هم که ضرر می‌رسد؛ بنابراین بایستی مسؤولین محترم این مشکل معیشتی مردم و مشکل گرانی را هم حل کنند و این ممکن است. راه‌حل دارد؛ بنده در جلسات متعدد این را تذکر داده‌ام و نظرات و راه‌حل‌هایی که کارشناسان در این زمینه گفته‌اند، مطرح کرده‌ایم و بیان کرده‌ایم؛ راه‌حل دارد؛ ان‌شاءا... که بتوانند اینها را انجام بدهند.

امیدواریم خداوند متعال برای کشور و برای مردم، آینده نیکی را مقدر فرموده باشد و قلب مقدس ولی‌عصر از ما راضی باشد، و دعای آن بزرگوار شامل حال ملت ما و کشور ما باشد.
والسلام علیکم و رحمه ا... و برکاته

نظر شما