پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۱۴۶۴۵
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت مرحوم حسین شیخ الاسلام، رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در لبنان و جبهة العمل الاسلامی، مراسم گرامیداشتی با عنوان"شیخ الاسلام گلدسته های قدس دلتنگ توست" را برگزار نمود.
شيخ الاسلام.. گلدسته های مسجد الاقصی دلتنگ توست/ظریف: شیخ الاسلام دیپلماتی انقلابی بودبه مناسبت نخستین سالگرد درگذشت مرحوم حسین شیخ الاسلام، رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در لبنان و جبهة العمل الاسلامی، مراسم گرامیداشتی با عنوان"شیخ الاسلام گلدسته های قدس دلتنگ توست" را با حضور نخبگان، اندیشمندان و سیاستمداران در محل دفتر جبهة العمل الاسلامی و نيز همزمان به صورت مجازی و با سخنرانی انديشمندانی از پنج كشور برگزار نمود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر؛ ابتدا شيخ زهير جعيد، مسئول هماهنگ كننده جبهة العمل الاسلامی، ضمن تشكر از رايزن فرهنگی و تجليل از زحمات ايشان، به معرفی شيخ الاسلام پرداخت و گفت: اگر بخواهيم به انقلاب اسلامی ايران نظری بيافكنيم بايد به شخصيت حسين شيخ الاسلام نظری بياندازيم چرا كه از همان آغاز كه او دانشجو بود در او انقلاب اسلامی مجسم شده بود.

شيخ الاسلام.. گلدسته های مسجد الاقصی دلتنگ توست/ظریف: شیخ الاسلام دیپلماتی انقلابی بود

وی افزود: شيخ الاسلام مسئوليت های متعددی را عهده دار بود، اما در نهايت در مجمع تقريب بين مذاهب اسلامی حضوری فعال داشت. زمانی كه او به همراه دانشجويان پيرو خط امام وارد لانه جاسوسی شد با اعتقادش به مذهب اهل بيت چنين اقدامی انجام داد و آن زمان تمام رسانه ها آن را منعكس كردند اما بايد گفت هم اكنون هر اقدامی كه صورت دشمنان به آن رنگ مذهبی می دهند تا فتنه ای را ايجاد كنند.

هماهنگ كننده جبهة العمل گفت: همه ما مسلمانيم و به اين سخن خداوند ايمان داريم كه می فرمايد امت شما امتی واحد است. حسين شيخ الاسلام فردی وحدت طلب و همزمان ديپلمات، انقلابی و معتقد به مسئله فلسطين و مقاومت در لبنان و منطقه بود. زمانی كه سفير ج.ا.ايران در سوريه بود به همراه علمای ديگر نزد ايشان می رفتيم. وی شبها برای عبادت برمی خاست و نزد حرم حضرت زينب به نماز می ايستاد.كسی نمی تواند موحد باشد و عاشق اهل بيت نباشد. كسی كه دوستدار اهل بيت است جز مودت اهل بيت چيزی را نمی جويد. و من گواهی می دهم كه شيخ الاسلام عاشق اهل بيت رسول خدا بود و هر زمان كه فرصت دست می داد به زيارت مزار آنها می رفت.

وی افزود: تواضعی كه از او به هنگام ملاقات هايش می ديدم مثال زدنی است،چه از دوران معاونت وزارت خارجه و چه در دوران مسئوليت های ديگرش و حتی در مجمع تقريب بين مذاهب، وی بارها به منزل من آمد و ما اهل تسنن هيچ تفاوتی ميان خود و او نمی ديديم لذا او يك مسلمان به تمام معنای كلمه بود.

عضو تجمع علمای مسلمين همچنين به ديگر ويژگی های شيخ الاسلام اشاره نمود و گفت: او شاگردی نيكو برای امام خمينی و امام خامنه ای بود. همه ما چه شيعه و چه سنی يك امت واحده هستيم، قرآن ما و پيامبر ما يكی است. گرچه برخی ممكن است ما را مورد انتقاد قرار دهند كه چرا گراميداشتی برای چنين شخصيتی برگزار می كنيم اما بايد به صراحت بگويم كه ما با اسلام هستيم و مردانی كه هم اكنون در ميدان هستند همانها برای آزادی فلسطين تلاش می كنند و ديگران در رسانه دروغ می گويند كه همراه فلسطين هستند. بلكه مردانی مانند شيخ الاسلام اند كه از تهران به عراق، دمشق، لبنا و فلسطين می آيند تا مقاومت را با سلاح مجهز كنند.

حسين شيخ الاسلام فردی وحدت طلب بود و ميان مقاومت اسلامی در لبنان و مقاومت اسلامی در فلسطين وحدت ايجاد می كردما احساس می كنيم كه در حق او كوتاهی كرده ايم.

در ادامه دكتر عباس خامه يار، رايزن فرهنگی كشورمان ضمن بيان خاطرات خود از نخستين ديدارش با مرحوم شيخ الاسلام در مراسم تشييع مرحوم رشيد كرامی، گفت: در آن زمان، ماه می 1987م توانستم به سجايای انسانی و اخلاقی او آشنا شوم و در قلبم نشست. ديدار بعدی در تشييع شهيد سيد عباس موسوی در بعلبك و نبی شيث در بقاع در فوريه 1992م بود كه اوج پاكی روح و سلامت نفس را در او مشاهده كردم.. و اين گونه ديدارها در سالهای مختلف تكرار شد.

شيخ الاسلام.. گلدسته های مسجد الاقصی دلتنگ توست/ظریف: شیخ الاسلام دیپلماتی انقلابی بود

وی افزود: او آفريننده خاطره ها بود، همواره همراهان، و مخاطبان خود را بی اختيار شگفت زده می كرد و برای آنها خاطره آفرين بود.لذا همه شيفته اخلاق خوب و نفس پاك او بودند. نگاهی گذرا به سجايای اخلاقی و رفتاری او ما را آرام خواهد كرد.همواره لبخند بر لبانش داشت؛ مهربان بود، نه تنها با خانواده، بستگان و مادرش كه روزی سه بار در دوران بيماری مادرش به ديدار وی می رفت بلكه مهربانی او با همه بود و هيچ گاه از مسير عدل و انصاف خارج نمی شد.فردی ظريف و بی آلايش، متواضع، و به شدت مهذب و بدون حاشيه بود. مجاهد، شجاع بوده و روحی پاك داشت؛ از تعريف ديگران از وی، دوری می جست.

رايزن فرهنگی كشورمان سپس به بيان ديگر صفات اين ديپلمات پرداخت و گفت: گفتارش راست و رفتارش نيكو و نيتش پاكش بر كسی پوشيده نبود. هميشه تلاش می كرد تا به كسی بی احترامی كند و خود را خادم همه می دانست. از كسی نشيندم كه از حسين شكايتی داشته باشد. مورد احترام بسيار همگان حتی از سوی سياستمداران مخالفش بود. او برای نماز اهميت بسيار قائل بود و در بسياری از جلسات مهم، جلسه را ترك می كرد و به نماز می ايستاد.و حتی در مسير بازگشت كه بارها با او همراه بودم، به هنگام نماز در پی مسجدی بود تا نماز خود را به جا آورد. و تقدير نيز چنين بود كه در ميان نماز عصر بر زمين بيافتد و نتواند نماز خود را به اتمام برساند.

خامه يار گفت: شيخ الاسلام نظام سلطه را به خوبی شناخته بود، و از دوران دانشجويی خود در آمريكا همراه با انجمن اسلامی دانشجويان آمريكا به مبارزه با استكبار برخاست. قدس، فلسطين و مقاومت سراسر وجودش را فرا گرفته بود و در تأسيس مقاومت نقش آفرين بود و با هيچ كس در اين ميدان تعارف نداشت و از حق آن كوتاه نمی آمد.

وی افزود: معيار او انقلاب اسلامی و ملت خط قرمزش بود.و تمام تلاشش را برای استيفای حقوق مستضعفان می نمود.و برای دفاع از آنان با كسی تعارف نداشت و به صراحت موضع خود را اظهار می كرد و كسی نمی توانست موضع او را تغيير دهد.

خامه يار در پايان گفت: با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، اما گفتمان او همچنان گفتمان اوايل انقلاب بود. وی ديپلماتی انقلابی بود و در كارهای خود با همه مشورت می كرد و برخی را در دفتر كوچكی كه در دست داشت ثبت می نمود.

سپس دكتر محمد جواد ظريف،وزير امور خارجه كشورمان در پيامی تصويری، ضمن تشكر از برگزار كنندگان اين يادبود، شيخ الاسلام را از حاميان ديرپای مقاومت توصيف نموده و گفت: او تمام عمر خود را در فكر مقاومت بود. او فردی وارسته و ديپلماتی انقلابی بود و همواره برای تعالی مسلمين و برای آزادی قدس شريف از چنگال صهيونيست ها تلاش كرد. اين اقدام از سوی برگزار كنندگان نوعی ايجاد همبستگی در حوزه مقاومت به شمار می رود.

شيخ الاسلام.. گلدسته های مسجد الاقصی دلتنگ توست/ظریف: شیخ الاسلام دیپلماتی انقلابی بود

وزير امور خارجه كشورمان افزود: حسين شيخ الاسلام از همان دوران دانشجويی در آمريكا، انقلاب اسلامی برايش مهم بود و برای همبستگی ملتها تلاش می كرد. از زمان معاونت امور خارجه گرفته تا سفير ج.ا.ايران در سوريه و مسئوليت های ديگرش، تمام تلاشش در همين راه بود. او با فلسطين و قدس و لبنان همواره مأنوس بود و برای آزادی قدس شريف هيچ لحظه از تلاش باز نايستاد.

درگذشت زودهنگام شيخ الاسلام را به همه دوستانش در تمام جهان اسلام و محور مقاومت تسليت عرض می گويم و برای او علو درجات را مسئلت می نمايم.

سپس شيخ ماهر حمود، دبيركل اتحاديه جهانی علمای مقاومت، به بيان خاطرات خود از شيخ الاسلام پرداخت و گفت: با او در دو مرحله همراه بودم، نخست در دورانی كه در وزارت خارجه، در اواخر دهه هشتاد ميلادی قرن گذشته، در پی يافتن برون رفتی از فتنه داخلی لبنان بوديم، لذا همواره با يكديگر ديدار داشتيم، ايران در‌ان زمان بار ديگر اثبات كرد كه موضع او دفاع از حق در برابر باطل بوده و به گرايش مذهبی توجهی ندارد. در آن زمان بارزترين صفت او را تواضع يافتم، ايرانی ها پس از پيروزی انقلاب اسلامی جایگزين عرب هايی شدند كه پشت فلسطين را خالی كردند، و درست چهار ماه پس از امضای توافق ننگين كمپ ديويد، مصر از ان سو خارج شد و ايران پيروز شد و از آن زمان در حمايت از فلسطين كوتاهی نكرد.

شيخ الاسلام.. گلدسته های مسجد الاقصی دلتنگ توست/ظریف: شیخ الاسلام دیپلماتی انقلابی بود

وی در پايان گفت: او فردی پر كار بود و چند بار كه به دفتر كارش در وزارت خارجه رفتم، حجم بالايی از پرونده ها را ديدم كه نشان از اين حجم از كار را داشت. اما با اين حال با سعه صدر با ما برخورد می كرد و همواره برايش حرف حق محوريت داشت و از حق هر كجا كه بود دفاع می كرد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمين دكتر حسان عبدالله، رئيس شورای اداری تجمع علمای مسلمين، گفت: انقلابيون و انديشمندان بسيارند، اما برخی از آنها ويژگی هايی دارند كه در ديگران يافت نمی شود و زمانی كه آنها را از دست می دهيم ركنی از اركان مهم اين انقلاب را از دست می دهيم، و از جمله اين گونه افراد می توان از برادر مجاهد، حاج حسين شيخ الاسلام ياد كرد. شناخت من از وی از دورانی است كه در انجمن دانشجويان مسلمان لبنان مسئول كميته اجرايی و آموزشی بودم و همزمان انقلاب اسلامی در اوج خود بود و ما نيز با آن در تظاهرات خيابانی در لبنان همراهی می كرديم. پس از پيروزی انقلاب اسلامی نيز كه با دكتر خامه يار و نيز مجاهد بزرگ مرحوم شيخ الاسلام آشنا شدم به صراحت می گويم حتی نمی دانستم او از جمله افرادی بود كه وارد سفارت آمريكا شده بود و لانه جاسوسی را به همراه ديگر دانشجويان تسخير كرده بود.

شيخ الاسلام.. گلدسته های مسجد الاقصی دلتنگ توست/ظریف: شیخ الاسلام دیپلماتی انقلابی بود

وی افزود: با گذشت چهل و دو سال از پيروزی انقلاب اسلامی، آمريكا، اروپا و رژيم صهيونيستی نتوانسته اند تاكنون، به رغم تحريم ها و فشارها، جمهوری اسلامی ايران را شكست دهند، بلكه برعكس ايران توانست اين تحريم ها را به فرصتی برای پيشرفت تبديل كند. بايد بگويم ديدارهايم با شيخ الاسلام بسيار زياد بوده به ويژه در دوران سفير بودن ايشان در سوريه. تمام مشكلات ما از آمريكا و رژيم صهيونيستی است و شيخ الاسلام نيز از همان آغاز با تسخير لانه جاسوسی به صورت عملی دشمنی ما با آمريكا را نشان داد.

رئيس شورای اداری تجمع علما سپس به مسئله تأسيس مقاومت در لبنان اشاره نمود و گفت: او از جمله افرادی بود كه در اين امر نقش داشت و كمك های بسياری نمود و پس از ‌آن در حمايت از مقاومت فلسطين و ايجاد وحدت ميان امت اسلامی نقشی ستودنی ايفا كرد.

حجت الاسلام حسان عبدالله در پايان گفت: همان گونه كه رايزن اشاره نمود، شيخ الاسلام تمام مسائل را به طور خلاصه در دفتر كوچكی ثبت می كرد و برنامه ها و طرح های آينده و خلاصه نظرات ديگران را يادداشت می كرد و برای جلسات و نشست های بعدی برنامه ريزی می كرد. اميدواريم بتوانيم اين دفتر را مطالعه كنيم تا بتوانيم مطالب بيشتری از او ياد بگيريم.

سپس، دکتر مازن الشریف؛ رئیس اتحادیه جهانی علمای متصوفه، پرداختن به ابعاد شخصيتی شيخ الاسلام را پرداختن به مسائل امت، انقلاب و مقاومت و روابط ميان مسلمانان دانسته و گفت: هدف صهيونيست ها نه تنها دشمنی با امت اسلامی بلكه دشمنی با انسانيت است. كرونا تنها تصويری از اين دشمنی است. بايد گفت نسلی كه انقلاب اسلامی را هدايت كرد، توانست ناتوانی امت و شكستشان در برابر صهيونيست ها را جبران كند و طعم شكست را به آنها بچشاند.

شيخ الاسلام.. گلدسته های مسجد الاقصی دلتنگ توست/ظریف: شیخ الاسلام دیپلماتی انقلابی بود

وی با اشاره به وجوب داشتن وحدت نظر در صفوف مقاومت، افزود: نسل شيخ الاسلام، نسلی مقاوم و سرسخت در برابر دشمنان بود و جوانان امروز نيز در همين مسير در حال حركت هستند و شاهد حماسه آنها در سوريه و عراق بر ضد داعش بوديم.

وی گفت: اين نسل به گفتگو و تقريب ميان مذاهب اسلامی متصف شده است. گرچه وهابيت در تلاش برای ايجاد تفرقه بين مذاهب بوده و بسياری نيز بر اثر همين تبليغات به الحاد و خروج از دين كشيده اند، اما وقتی به ايران مسافرت كردم و در ميان اهل سنت كردستان در مساجدشان نماز گزاردم، باطل بودن تمام ادعاهای وهابی برایم ثابت شد.حسين شيخ الاسلام از جمله افرادی بود كه در مسير تقريب و وحدت گام برمی داشت.

مازن شريف در پايان گفت: از نظر رسانه ای، ما شديدا مورد احاطه دشمنان قرار گرفته ايم و حق و باطل در هم آميخته شده، اذا نيازمند هوشياری سياسی هستيم تا بين دوست و دشمن بتوانيم تفاوت را احساس كنيم. البته تمام دوستان حاضر و مجمع تقريب بين مذاهب، در اين راه تلاش های بسياری كردند اما بايد نسل جوان را از اين نظر هوشيار ساخت تا بتوانند در برابر اين حجم از تبليغات منفی مقاوم باشند.

در ادامه، شيخ عامر البياتی،سخنگوی رسمی دارالافتاء عراق، به نمايندگی از دكتر شيخ مهدی الصميدعی مفتی اين كشور به ايراد سخن پرداخت و گفت: مصيبت فقدان مرحوم شيخ الاسلام را نمی توان فراموش كرد چرا كه او نمونه ای از شخصيت ارزشی و متعهد و مسلمان شرافتمند و مدافع اصول بود و برای تحقق اهدافی والا تلاش می نمود.

شيخ الاسلام.. گلدسته های مسجد الاقصی دلتنگ توست/ظریف: شیخ الاسلام دیپلماتی انقلابی بود

وی پايان: او فردی خستگی ناپذير در مسير اسلام و مقاومت به شمار می رود و در اين راه از هيچ تلاشی دريغ نمی كرد.ما نيز بايد در همين مسير راه او را ادامه دهيم.

سپس، شیخ نافذ عزام؛ عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی،به ذكر خاطرات ديدارهای خود با مرحوم شيخ الاسلام پرداخت و گفت: همواره در ديدار با او توجه ويژه ايشان نسبت به مسائل مهم جهان اسلام را احساس می كرديم. اخلاص در تمام رفتار وی مشهود بود، و تمام تلاشش در جهت سربلندی اسلام و مسلمين در سراسر جهان بود. او همواره از زبان فلسطينی ها سخن می گفت و با درد و رنج آنها آشنا بود لذا مواضع شجاعانه ای در قبال مسئله فلسطين در تمام كنفرانس ها داشت و از مسئله فلسطين حمايت می كرد.

شيخ الاسلام.. گلدسته های مسجد الاقصی دلتنگ توست/ظریف: شیخ الاسلام دیپلماتی انقلابی بود

وی افزود: او مسلمان واقعی، صادق و وفا دار بود و افتخار می كنم كه با او آشنا شدم. موضع گيری های بر حق وی همواره در يادها خواهد ماند. در زمانی كه برخی كشورهای عربی با شتاب در پی سازشكاری هستند، بايد از مسئله فلسطين دفاع كرد.

نافذ عزام در پايان گفت: از خداوند مسئلت می نمائيم كه مهندس حسين شيخ الاسلام را رحمت و در بهشت جای دهد و راه او همواره پر رهرو باشد و بايد بگويم حركت در مسير جهاد، مقاومت و آزادی فلسطين همچنان ادامه خواهد داشت.

در پايان،حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری؛ دبیر مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی، مهندس شيخ الاسلام را ديپلماتی انقلابی و ياور مقاومت، معرفی كرده و گفت: او غمخوار امت اسلامی بود و به مسئله فلسطين و وحدت امت اسلام توجه خاص داشت و همواره در جبهه مقدم دفاع از عزت امت اسلامی در كسوت ديپلمات از منافع ملت ها با تمام جرأت، حكمت و اعتدال دفاع می كرد.

وی افزود: مهمترين ويژگی ايشان، اخلاص در عمل، تواضع و عدم فخر فروشی نسبت به ديگران بود و در تمام عرصه های فرهنگی، سياسی و مردمی، تمام تلاش خود را در جهت دفاع از فلسطين،و حضور در كنفرانس های وحدت اسلامی و مجمع تقريب بين مذاهب، مبذول می داشت.

شيخ الاسلام.. گلدسته های مسجد الاقصی دلتنگ توست/ظریف: شیخ الاسلام دیپلماتی انقلابی بود

حجت الاسلام دكتر شهرياری گفت: وی دفاع از جمهوری اسلامی ايران را جدای از دفاع از پروژه تقريب نمی دانست و همواره نگاهش به فلسطين و آزادی آن بود.

وی در پايان بر ضرورت احيای ياد و نام اين چنين شخصيت ها و ادامه راه آنها تأكيد كرد تا الگويی برای نسل های‌آينده باشند.


انتهای پیام


نظر شما