جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۴
کد خبر: ۱۱۴۶۸۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
رویداد هنری «دوسالانه پاریس» پس از ۶ دهه به کار خود پایان می‌دهد.
«دوسالانه پاریس» در ایستگاه آخربه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به نقل از روزنامه نشنال، دوسالانه پاریس که زمانی یک رویداد هنری و طراحی معتبر در پایتخت فرانسه بود، به ۶ دهه فعالیت خود پایان می‌دهد.

این رویداد که در سال ۱۹۵۹ میلادی توسط اتحادیه ملی فروشندگان اشیاء قدیمی (SNL) راه‌اندازی شد، در گرند پله یا کاخ بزرگ پاریس برگزار می‌شد و منتخبی گران‌قیمت از عتیقه‌جات و جواهرات گرفته تا آثار هنری را به نمایش می‌گذاشت. اما در سالهای اخیر و به ویژه پس از رسوایی سال ۲۰۱۶ که در آن فروشگاه اشیاء عتیقه در این نمایشگاه با اتهام جعل روبه‌رو شدند، محبوبیت این رویداد وارد سراشیبی سقوط شد. 

همچنین طی سالهای گذشته دیگر رویدادهای بزرگ هنری چون نمایشگاه فریز (Frieze) لندن و نمایشگاه هنرهای زیبای اروپا (TEFAF) جذابیت دوسالانه پاریس را به چالش کشیده و آمار شرکت‌کنندگان در این رویداد را به طرز قابل توجهی کاهش دادند؛ به طوری که آمار افرادی که در این رویداد شرکت کرده بودند در بازه سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، به یکباره از ۹۰ هزار نفر به تنها ۳۲ هزار نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا هم در بحران دوسالانه پاریس بی‌تاثیر نبود و نسخه سال ۲۰۲۰ این نمایشگاه را لغو کرد. از طرفی هم حراج آنلاینی که متولیان نمایشگاه در همکاری با حراج‌خانه کریستیز برای جبران خسارت به راه انداختند به مقدار تخمینی ۷ تا ۱۰ میلیون یورو نرسید و تنها ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو فروش کرد.

با تمام این تفاسیر متولیان دوسالانه پاریس در نهایت تصمیم گرفتند این رویداد هنری را پس از ۶۰ سال تعطیل کنند. یک رویداد جدید از ماه نوامبر (آبان- آذر ۱۴۰۰) جایگزین دوسالانه پاریس خواهد شد. اگرچه هنوز جزئیات بیشتری درباره این رویداد اعلام نشده اما گفته می‌شود فروشندگان عتیقه‌ و جواهرات، ساعت‌سازان و طراحان و سازندگان سایر اشیاء لوکس در آن غرفه خواهند داشت.

نظر شما