پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۱
کد خبر: ۱۱۴۷۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تشریح فعالیت‌های این سازمان در سال ۱۳۹۹ و دوران شیوع ویروس کرونا پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره شرایط ویژه این سازمان پس از شیوع ویروس کرونا گفت: سازمان فرهنگی هنری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز فرهنگی شهر تهران شناخته می‌شود و ماموریت‌های فرهنگی متعددی بر عهده آن است. در چنین شرایطی واقعه‌ای بی‌نظیر مانند شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد و تغییرات وسیعی در ارتباطات فردی و اجتماعی رقم زد.

وی ادامه داد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بزرگ‌ترین شبکه آموزشی غیررسمی تهران را دارد و این مستلزم ارتباط نزدیک با مردم و حضور شهروندان در مراکز فرهنگی بود. اصلاً قرار گرفتن خانه‌های فرهنگ در محلات شهر تهران با این هدف بوده که سازمان فرهنگی هنری بتواند ارتباط نزدیک و مویرگی با بدنه مردم داشته باشد و از حضور آنها در برنامه‌های فرهنگی هنری به مناسبت‌های ملی و مذهبی، سالن مطالعه کتابخانه‌ها و دوره‌های آموزشی بهره ببرد.

فاطمیان‌پور با بیان اینکه کرونا باعث شد این مزیت سازمان فرهنگی هنری تحت تأثیر قرار بگیرد، افزود: لازم بود طرحی نو برای کار فرهنگی در این دوران داشته باشیم. با این نگاه، دو حوزه دیگر فعالیت جهادی و فعالیت مجازی به مأموریت های سازمان اضافه شد و همکارانمان سعی کردند خلاهای فرهنگی موجود را پر کنند. کار جهادی در سازمان فرهنگی هنری برای همه تعریف شد و اقداماتی مانند تولید ماسک، جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مؤمنانه و اجرای برنامه فرهنگی هنری در مناطق محروم اطراف تهران بخش‌هایی از آن بود. 

وی تصریح کرد: در زمینه فضای مجازی نیز یک همدلی ایجاد شد و مهارت‌های کارکنان سازمان فرهنگی هنری هم در موضوع محتوا و هم در بحث‌های فنی ارتقای قابل توجهی پیدا کرد و فعالیت‌های مجازی امسال سازمان فرهنگی هنری قابل مقایسه با سال گذشته نیست. سازمان فرهنگی هنری واکنش بسیار سریعی به محدودیت‌های کرونایی نشان داد و خیلی زود عمده فعالیت‌هایی که پیش از این با حضور شهروندان انجام می‌شد، به فضای مجازی منتقل شد. این اتفاق در همان اسفند ۱۳۹۸ رخ داد، در حالی که بسیاری از نهادهای فرهنگی مدت‌ها بعد از شیوع کرونا به فکر انتقال برنامه‌ها به فضای مجازی افتادند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری سال ۱۳۹۹ را سال بسیار سختی برای این سازمان دانست و گفت: در اوج محدودیت‌ها سعی شد کارهای خوبی صورت بگیرد. در این سال ۳۲ برنامه فراگیر فرهنگی طراحی و اجرا شد که عمده این برنامه‌ها با رویکرد اجرا در فضای مجازی پیش‌بینی شد. برنامه‌ها در قالب‌های متنوعی مانند چالش، پویش، جشنواره، مسابقه و... اجرا شد و تلاش ستاد و مراکز سازمان فرهنگی هنری بر این بود که این برنامه‌ها بدون حضور فیزیکی شهروندان برگزار شود.

وی با بیان اینکه همراهی مراکز مشارکتی و کانون‌های مردمی در فضای مجازی قابل توجه بود، عنوان کرد: در این سال مراکز مشارکتی تازه‌ای به صورت برخط آغاز به کار کردند. بیش از ۲۰ کانون جهادی در مناطق مختلف شهر تهران راه‌اندازی شده است که این کانون‌ها در موضوع کمک‌های مؤمنانه، تقدیر از کادر درمان و... فعال هستند. امسال کانون‌های سازمان فرهنگی هنری در هشت گروه-کانون دسته‌بندی شدند که به عنوان مثال می‌توان به دو گروه-کانون «ایران ما» برای سازماندهی ظرفیت‌های مردمی در فعالیت‌های جهادی و گروه-کانون «تولید محتوای فضای مجازی» برای کمک به سازمان در تولید محصولات مجازی اشاره کرد. 

فاطمیان‌پور در پایان گفت: در حوزه کتابخوانی تلاش شد با طراحی برنامه‌هایی، شهروندان بدون حضور فیزیکی در کتابخانه‌ها با موضوع مطالعه و کتابخوانی مأنوس باشند. پویش کتابخوانی «۲۰ و ۲۰» یکی از این برنامه‌ها بود که به ترویج ۲۰ دقیقه مطالعه در ساعت ۲۰ اختصاص داشت. این پویش بازخورد قابل توجهی دریافت کرد و بسیاری از فعالان حوزه کتاب به آن جذب شدند. ۶۲۰ استاد دانشگاه، ۱۰۰ هنرمند و تعداد زیادی از دانش آموزان، فعالان فرهنگی و فعالان رسانه‌ای به پویش پیوستند و یکی از پویش‌های بسیار موفق در حوزه کتاب و کتابخوانی اجرا شد.

نظر شما