سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۳
کد خبر: ۱۱۴۹۳۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
در فتوکلیپی به خانواده ها هشدار داده شد
خلاقیت در انسان به معنای رسیدن به ایده های جدید به منظور حل مشکلات با صحیح ترین روش است. هرگاه انسان تلاشی در زمینه اصلاح، کوتاه سازی، بهینه سازی، اقتصادی کردن و هر فرایند دیگری که باعث بهتر شدن فعالیتی از روش جدید می‌شود را بکارگیرید خلاقیت در آن فعالیت نامید.

هفت دشمن واقعی خلاقیت کودکان به زبان سادهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، شاید تاکنون ده‌ها و صدها بار کلمه خلاقیت یا تفکر خلاق را شنیده باشید، بدون اینکه در مورد چیستی آن فکر کرده باشید. 

خلاقیت از ویژگی‌ها و قابلیت‌های انسان است که نقش مهمی در زندگی وی دارد. این ویژگی باعث پیشرفت انسان در تمامی عرصه‌ها می‌شود و به‌عبارتی می‌تواند کیفیت زندگی او را تعیین کند، از این رو اهمیت بسیاری دارد. خلاقیت نیز مانند «عشق» و «شادی» از آن دسته مفاهیم جذابی است که معانی متعددی دارد.

خلاقیت در انسان به معنای رسیدن به ایده های جدید به منظور حل مشکلات با صحیح ترین روش است. هرگاه انسان تلاشی در زمینه اصلاح، کوتاه سازی، بهینه سازی، اقتصادی کردن و هر فرایند دیگری که باعث بهتر شدن فعالیتی از روش جدید می‌شود را بکارگیرید خلاقیت در آن فعالیت نامید.

 همچنین بکارگیری نیروی ذهن و قوای جسمانی در پرداختن به انبوه تصورات، رفتارها و در نهایت بازدهی هایتان را می توان نوعی خلاقیت نامید. 

بنابراین، خلاقیت، یک فرایند ذهنی است که از فرد معینی و در یک زمان مشخص دیده می‌شود؛ فرآیندی که در نتیجه آن، یک اثر جدید (اعم از ایده یا چیزی نو و متفاوت) تولید می‌شود.

بنابراین خلاقیت می تواند بستر پیشرفت و تعالی انسان را مهیا کرده و چنانچه این موضوع در کودکان نهادینه شود انگاه می توان ابتدا به انسانی متعالی و سپس جامعه ای متعالی داشت.

با توجه به شرایط کنونی جامعه که در حصار فن اوریهای ارتباطی جدید قرار گرفته، داشتن یک ذهن خلاق یا ساختن یک کودک خلاق که می بایست در آینده مسئولیتی در جامعه را برعهده گیرد و به ایفای نقش بپردازد، با موانع و چالش هایی روبرو است که فرهنگسرای افتاب با تولید فتو کلیپی به احصای این موانع بویژه در کودکان به زبانی ساده پرداخته است، که شامل موارد زیر است:  


1- تلویزیون؛ تلویزیون کودکان را تک بعدی می کند و تفکر واگرا را از او می گیرد و باعث بلوغ زودرس می شود

2- تبلت؛ باعث حواس پرتی و بدعادی و عدم تحرک و کاهش رشد اجتماعی کودک می شود 

3- بازی های کامپیوتری؛ باعث افزایش خشونت و پرخاشگری در پسرها و یا افزایش میل به زیبایی و تجمل گرایی در دختران می شود

4- عدم تجربه تجربیات جدید؛ بچه ای که از صبح تا شب زندانی چهار دیواری خانه باشد، اتفاقات جدید را کشف و تجربه نمی کند

5- وسواس بودن مادر؛ باعث می شود که کودک اجازه کشف تجربه موارد جدید را نداشته باشد

6- بی اهمیتی به کودک؛ اهمیت ندادن به سازه ها و نقاشی ها و فعالیت های خلاقانه کودک در خانه، خلاقیت کودکان را از بین می برد

7- بی تحرکی و بی هدفی کودک؛ باعث می شود تمام روز را بدون هیچ برنامه ای و بدون تحرک در خانه بگذراند.

انتهای پیام/
 
نظر شما