جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۱۴۹۷۰
|
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
۵ نامزد نهایی چهره سال ۹۹ هنر انقلاب معرفی شدند که شامل ۲ شاعر، یک نویسنده، یک گرافیست و یک کارگردان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،نشست رسانه ای هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر و معاون هنری حوزه هنری و سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، صبح روز گذشته 16 فرودین در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد. بر اساس نظرسنجی صورت‌گرفته، از میان ۱۴ نامزد اعلام‌شده، ۵ نامزد نهایی بدین شرح اعلام شدن که شامل ۲ شاعر، یک نویسنده، یک گرافیست و یک کارگردان است. محمدرضا دوست‌محمدی، جلیل سامان، افشین علا، علی‌محمد مؤدب، وحید یامین پور.


جلیل سامان

نام جلیل سامان این روزها با تکرار سریال پرمخاطب «زیرخاکی» با بازی پژمان جمشیدی و خبر ساخت فصل دوم آن، در خاطر مخاطبان تلویزیون پررنگ است اما موفقیت‌های او محدود به این سریال نیست. سامان را باید «کارگردانی بدون آثار ضعیف و دیده نشده» لقب داد. سه سریال «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» هم نشان می‌دادند که با کارگردانی باسواد، متفکر و برخورردار از زاویه‌دید شخصی مواجهیم. حالا نام جلیل سامان در میان نامزدهای چهره انقلاب مطرح شده تا نماینده سینما در میان نامزدهای هنری باشد.

 افشین علا

شاعر ترانه‌های عاشقانه به‌یادماندنی، در سال‌های اخیر به‌روشنی از وقایع سیاسی اجتماعی کشور متاثر است و هر بار با غزل‌های توفانی‌اش این وقایع را شاعرانه در تاریخ ثبت می‌کند. از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی تا گزافه‌های نخست‌وزیر ترکیه در تعرض به رود ارس، از دید علا پنهان نمانده است. او عنوان شاعر برگزیده حوزه شعر نوجوان در اولین جشنواره شعر فجر را در کارنامه دارد و کتاب‌های بسیاری از جمله «کودکانه‌ها و غزل»، «گل صد برگ و تانک»، «خاطرات مه گرفته» و «بازنویسی تذکره الاولیای عطار» از او به چاپ رسیده است.

 محمدرضا دوست‌محمدی

محمدرضا دوست‌محمدی متولد ۱۳۵۵، مدرس دانشگاه، طراح گرافیک، تصویرساز و کارتونیست ایرانی است، کارشناسی‌اش در ارتباط تصویری را از دانشکده هنرهای زیبا و کارشناسی ارشدش در رشته انیمیشن را از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه تهران گرفته و در همین دانشگاه مشغول تدریس است. او همچنین مدیریت هنری مجله سروش جوان و مجله همشهری جوان را در کارنامه دارد و جوایزی نظیر جایزه اول ششمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران و جایزه ویژه هشتمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران بخش کمیک استریپ را هم از آن خود کرده است. دوست‌محمدی را با پرده‌های زیبا و پرسروصدایش بر دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) می‌شناسید.

 علی‌محمد مؤدب

نامزد جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۲، نامزد بخش جوان نخستین جشنواره شعر فجر در سال ۱۳۸۵ و برگزیده کتاب سال دفتر شعر جوان در سال ۱۳۸۵ حالا در آستانه عنوان «چهره هنر انقلاب» قرار گرفته است. مودب با انتشار اشعار سپید و نیمایی و کلاسیک در موضوعات دینی و انقلابی، دستخط مخصوص به خود را در دنیای شعر ایران معاصر ثبت کرده و مجموعه شعرهای «دست‌خون»، «سفر بمباران»، «کهکشان چهره‌ها» و «روضه در تکیه پروتستان‌ها» از او منتشر شده است.

 وحید یامین‌پور

کتاب «کاهن معبد نینجا» او این روزها در شبکه‌های اجتماعی موضوع بحث علاقه‌مندان است. یامین‌پور پیش از این با دو کتاب «ارتداد» و «نخل و نارنج» پا به عرصه رمان‌نویسی گذاشته بود اما حالا دیگر می‌توان گفت تلاش‌هایش برای قلم زدن در حوزه‌های نظری هنر انقلاب اسلامی در کتاب‌هایی نظیر «هنر دینی و هنر مدرن»، «فرهنگ، سبک زندگی و جرم» و «ماجرای فکر آوینی» به ورود مستقیم به عرصه ادبیات و هنر منجر شده است.
مطالب مرتبط
نظر شما