شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۶
کد خبر: ۱۱۵۰۶۲
|
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
یک کارشناس مذهبی از استغفار به عنوان مهمترین مقدمه ورود به ماه مبارک رمضان یاد کرد و گفت: باید در این ماه رمضانی فاصله ما با خدا کمتر شود.
مقدمه ورود به ماه رمضان چیست؟به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر، کم کم ماه شعبان به روزهای پایانی می رسد و عاشقان مناجات و عبادت در این روزها این دعا را با خلوص نیت زمزمه می کنند که «اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه» یعنی هنوز جای امیدواری هست که خدا در این چند روز باقی مانده تا ماه مبارک رمضان ما را مشمول عفو و رحمت خود کند تا با دلی پاک و خالی از نفرت و کینه مومنان وارد ضیافت الهی شویم.

هر جند بیماری کرونا این روزها بی محابا می تازد و آمار فوتی های کووید ۱۹ هر روز افزیش می یابد؛ مردم با دعا و نیایش در خانه های خود دست های نیاز را به درگاه الهی بلند کرده و برای همه بیماران آرزوی سلامتی می کنند تا همگی بتوانیم از این آزمون الهی سربلند بیرون بیاییم.

چه زیبا رسول خدا (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان فضیلت های ماه مبارک رمضان را برشمرد و جلوه هایی از ضیافت الهی را برای بندگان بیان کرد به گونه ای که مشتاقان این ماه از آخرین جمعه شعبان به لحظه شماری برای ورود به این مهمانی می اندیشند و با ادای حق الناس تلاش می کنند تا هر چه سبکبارتر بر این سفره الهی بنشینند.

حجت الاسلام محمدرضا طباطبایی‌نسب با اشاره به نحوه ورود به ماه مبارک رمضان  اظهار داشت: ماه مبارک رمضان فقط برای مسلمانان نیست. چون پیامبر اکرم (ص) در خطبه آخرین جمعه ماه شعبان فرمود «یا ایها الناس قد اقبل الیکم» یعنی آن حضرت همه انسانها را مورد خطاب قرار داده اند. بنابر این همه انسان ها مخاطب این سفره الهی و ضیافت خدایی هستند و هر کس با هر دینی اگر می خواهد با خدا آشتی کند این ماه بهترین فرصت است.

وی درباره مقدمات ورود به ضیافت الهی گفت: اگر می خواهیم وارد مهمانی الهی شویم، باید مقدماتی را از نظر ظاهری و باطنی فراهم کنیم. مثلا هنگامی که می خواهیم به مهمانی برویم، معمولا لباس مرتب می پوشیم و عطر می زنیم. لذا از نظر ظاهری باید در خودمان یک آمادگی بوجود بیاوریم.

بنابه گزارش ایرنا ، مدیر موسسه فرهنگی نور الائمه افزود: از نظر باطنی باید نیت هایمان را پاک کنیم و اخلاصمان را بیشتر کنیم و با استغفار از گناهان وارد این ماه شویم. بنابر این استغفار مقدمه اصلی ماه میهمانی الهی است و با استغفار می توانیم بهره کامل از این ماه ببریم و در دعای آخر شعبان اینگونه دعا می کنیم که خدایا اگر تا این لحظه از ماه شعبان ما را نیامرزیده ای، در روزهای باقی مانده از این ماه ما را ببخش.

وی درباره ایجاد آمادگی های باطنی گفت: اگر قلبمان را از کینه ها و بدی ها پاک کنیم و در مرحله بعد نیت مان را خالص کنیم، می توانیم بگوییم قربه الی الله یعنی برای تقرب به درگاه الهی وارد این ماه می شویم و ما باید ماه رمضانی داشته باشیم که فاصله ما را با خدا کمتر کند.

انس با کلام الهی در ماه رمضان

طباطبایی نسب با اشاره به فضیلت تلاوت آیات الهی در ماه مبارک رمضان گفت: بر اساس آیه ۳۰ سوره فرقان پیامبر در روز قیامت خطاب به درگاه الهی از مظلومیت قرآن شکایت می کند و سوال این است که ما مسلمانان چقدر تلاش می کنیم که قرآن را از مظلومیت خارج کنیم. این که فقط در ماه رمضان روزی یک جزء بخوانیم و بگوییم در ماه رمضان یک ختم قرآن کرده ایم، کافی نیست.

تلاوت قرآن در ماه رمضان تمرینی است که ما را در طول سال با قرآن مانوس کند. بعد از ماه مبارک رمضان نیز تلاش کنیم تا حداقل روزی یک صفحه یا ۵۰ آیه تلاوت کنیم ولی مقدمات انس با کلام الهی را می توانیم در ماه رمضان در خودمان بوجود بیاوریم.

نویسنده کتاب پرتوی از رمضان افزود: در نماز ما با خدا سخن می گوییم ولی در هنگام قرآن خواندن، خدا با ما صحبت می کند. لذا وقتی خدا با ما سخن می گوید طبق آیه ۹۸ سوره نحل باید به خدا پناه ببریم و بگوییم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. چون شیطان می خواهد این ارتباط را قطع کند یا در آیه ۲۰۴ سوره اعراف می فرماید هنگامی که قرآن تلاوت می شود، به آن گوش کنید و حواستان را جمع کنید که خدا با شما سخن می گوید.

آداب تلاوت قرآن را رعایت کنیم

وی از ضرورت رعایت آداب تلاوت قرآن سخن گفت و افزود: هنگامی که یک شخص بزرگ با ما سخن می گوید، دقت می کنیم که چه می گوید و چه منظوری دارد. لذا در قرآن توصیه می شود که در کلام الهی تفکر و تامل کنید. وقتی خدا با شما حرف می زند، تلاش کنید تا بتوانید از کلام الهی بهره ببرید و از این که مخاطب کلام خدا قرار گرفته اید، استفاده کنید.

اولین نتیجه قرآن خواندن، انس با کلام الهی است و هنگامی که این انس ایجاد شد، باید آیات الهی را در زندگی به کار بست. چون قرآن، یک کتاب زندگی است و همانگونه که زندگی، ابعاد فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد، قرآن نیز ابعاد مختلفی مانند تاریخ، احکام، سرگذشت پیامبران و اعتقادات دارد و ما باید بتوانیم با آیات مربوط به زندگی، اخلاق و مناسبات فردی و اجتماعی بیشتر انس بگیریم و در زندگی پیاده کنیم.

وی به عنوان نمونه به آیه ۶۳ سوره فرقان اشاره کرد و گفت: در این آیه به ویژگی های بندگان الهی اشاره شده و تاکید شده که اگر می خواهیم در اجتماع با مردم ارتباط داشته باشیم، نباید دچار تکبر و غرور شویم یا اگر با یک انسان جاهل روبرو شدیم نباید با او بحث کنیم. بلکه به او احترام بگذاریم و عبور کنیم.

این پژوهشگر قرآنی افزود: توجه به معنای آیات در کنار تلاوت قرآن را فراموش نکنیم و نگاه به آیات قرآن برای انسان نورانیت می آورد و بهتر است با توجه به شرایط کرونایی قرآن را در کنار خانواده تلاوت کنیم و یک هماهنگی و انسجام ایجاد کنیم تا انس فرزندان را با قرآن بیشتر کنیم.  

نظر شما